Framvagnsinställning

And11
29 september 2019 · 4 Inlägg

Hej!

Var och besiktade förra månaden och han rekommenderade en framvagnsinställning vilket jag också funderat på innan. Ratten är sned och bilen drar åt vänster.

Har dålig koll på bilar överlag så undrar om det kommer lösa problem att göra inställningen? Har en VW Polo-2000 och kostnadsförslaget jag fått är 950 kronor. Är en gammal bil och vet inte hur länge den kommer att hålla ut, är det ändå värt att göra framvagnsinställning till det priset?

Tack på förhand.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 september 2019 · 14 054 Inlägg

And11 skrev:
Hej!

Var och besiktade förra månaden och han rekommenderade en framvagnsinställning vilket jag också funderat på innan. Ratten är sned och bilen drar åt vänster.

Har dålig koll på bilar överlag så undrar om det kommer lösa problem att göra inställningen? Har en VW Polo-2000 och kostnadsförslaget jag fått är 950 kronor. Är en gammal bil och vet inte hur länge den kommer att hålla ut, är det ändå värt att göra framvagnsinställning till det priset?

Tack på förhand.

Om det är värt det kan nog bara du själv svara på. Vi vet ju inte i vilket skick bilen är i.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Mack Forum- och sitemoderator
29 september 2019 · 26 149 Inlägg

950 kronor är väl ändå trevligare att betala, än strulet att stup i ett behöva byta däck?
I min värld är en inställning värt det.
Se bara till att ha någorlunda fräscha däck vid operationen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 september 2019 · 13 742 Inlägg

Mack skrev:
950 kronor är väl ändå trevligare att betala, än strulet att stup i ett behöva byta däck?
I min värld är en inställning värt det.
Se bara till att ha någorlunda fräscha däck vid operationen.

håller med.. orka sitta och mordhålla ratten hela tiden och behöva köpa nya däck...


tror jag gett 500kr för varje inställning jag gjort.. men har bra kontakter och ogillar kvitton smile

det är många aspekter till att göra en framvagnsinställning. men framför allt ur trafiksäkerhets synpunkt..  för en bil som hjulen står i septober vattenplanar mycket lättare och fungerar märkbart sämre på vintern.

sen kan du kolla runt tills du hittar någon som gör det lite billigare än 950kr för det tror jag du kan hitta.  och det är bara framvagnen som går att ställa så du behöver inte göra en 4hjuls inställning på en polo

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
And11
29 september 2019 · 4 Inlägg

Tack för svaren.

Den är i relativt bra skick, lite rost som dock börjat dyka upp så lär väl bli mer och mer att laga tids nog på den.

Däcken var redan lite snedslitna, men ordnar sig allt att de slits normalt om inställningen blir gjord eller är skadan redan skedd så att säga? Kör inte så mycket men de verkar ha slitits en del senaste året.

Ska absolut ta och kolla upp det om några andra ställen i närheten gör det billigare. Vad tycker ni är rimligt pris att få en framvagnsinställning för?

Senast redigerat av And11 (29 september 2019)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
29 september 2019 · 4 917 Inlägg

Ja, nu kommer jag ,  med lite gratistips igen..
På youtube finns det faktiskt några videor på hur man kan göra det själv..
Har provat själv med snöre och det funkar faktiskt.
Det som krävs är egentligen bara att bägge framhjulen inte vidrör marken..
Så en stor skiftnyckel och en domkraft är vad man behöver för detta exklusiva gratismoment..smile
Har man då inte dessa verktyg i sin ägo eller kan låna dom , så blir det TYVÄRR att betala för denna simpla åtgärd helt enkelt.
På en 5gradig skala så är detta en 2a, för det behövs mest muskelkraft och tror att det kommer att kosta mellan 600- 800 kr med lite tur.

Senast redigerat av malus (29 september 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang