Åka med glapp styrled, byta själv.

BiLZz
22 oktober · 89 Inlägg
#1

Skulle lossa min styrled vänster fram för installation av coilovers, men insexnyckeln som jag skulle hålla emot med, blev rundad och nu får jag inte av styrleden. Kunde lossa den kanske en cm, den sitter fortfarande fast med en cm gäng. Hur farligt är det at åka runt?

Nya är på väg til brevlådan, hur svårt är det att byta själv?

Skoda Fabia Combi 1,2 Tsi

Senast redigerat av BiLZz (22 oktober )

mb_pucken
22 oktober · 4 337 Inlägg
#2

Inget du ska åka med. Du lär väldigt snart slagit sönder både led och styrspindel så den nya ej sitter som den ska för att hålet blir för stort.
I värsta fall slår du sönder leden och den går av. Då lär hjulet peka åt helt fel riktning vilket inte lär vara optimalt.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
simlar
22 oktober · 3 961 Inlägg
#3

Din yttre styrled är inte glapp utan lös.

Enkla att byta yttre styrled men kräver hjulinställning efteråt (men förmodligen så har du redsn inplanerat hjulinställning då även coilovers påverkar hjulvinklarna).

jaka54
22 oktober · 3 261 Inlägg
#4

Hej!
Det är alltså P-änden du ska byta? Den yttersta änden på styrstaget som skruvas i styrstaget!?
På P-änden undertill brukar det finnas urtag för insex-nyckel och om du har sabbat det urtaget så måste du slå ner P-ändens konade del i fästet för att kunna lossa muttern, annars snurrar P-ändens axel.
Att byta P-ände är väldigt enkelt men du behöver en avdragare (finns bl.a på Biltema).
Ibland behövs också värme för att lossa den konformade delen. Tung kopparhammare behövs naturligtvis också.

Senast redigerat av jaka54 (22 oktober )

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 oktober · 9 924 Inlägg
#5

är du säker på att det är en styrled du släppt på låter mer som staget till kräningshämmaren.. för den sitter på fjäderbenet..  för styrleden sitter inte i fjäderbenet utan i spindeln

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
spillolja
22 oktober · 2 190 Inlägg
#6

När man lossar på dessa muttrar så är det lämpligen att olja in gängan och skruva fram och tillbaka tills det går lätt, och insexan skonas

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
BiLZz
23 oktober · 89 Inlägg
#7

jaka54 skrev:
Hej!
Det är alltså P-änden du ska byta? Den yttersta änden på styrstaget som skruvas i styrstaget!?
På P-änden undertill brukar det finnas urtag för insex-nyckel och om du har sabbat det urtaget så måste du slå ner P-ändens konade del i fästet för att kunna lossa muttern, annars snurrar P-ändens axel.
Att byta P-ände är väldigt enkelt men du behöver en avdragare (finns bl.a på Biltema).
Ibland behövs också värme för att lossa den konformade delen. Tung kopparhammare behövs naturligtvis också.

Det är rätt del du pratat om. Tror dock min är upp och ner från det du säger. Insexen är uppåt, tror jag behöver trycka upp den för nu snurrar den bara, och nu är den liksom nertryckt.

Räcker inte hammare? Vad gör avdragaren för skillnad? Ska ju ändå byta så bryr mig inte om de gamla går sönder...

Mew
23 oktober · 1 004 Inlägg
#8

BiLZz skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Det är alltså P-änden du ska byta? Den yttersta änden på styrstaget som skruvas i styrstaget!?
På P-änden undertill brukar det finnas urtag för insex-nyckel och om du har sabbat det urtaget så måste du slå ner P-ändens konade del i fästet för att kunna lossa muttern, annars snurrar P-ändens axel.
Att byta P-ände är väldigt enkelt men du behöver en avdragare (finns bl.a på Biltema).
Ibland behövs också värme för att lossa den konformade delen. Tung kopparhammare behövs naturligtvis också.

Det är rätt del du pratat om. Tror dock min är upp och ner från det du säger. Insexen är uppåt, tror jag behöver trycka upp den för nu snurrar den bara, och nu är den liksom nertryckt.

Räcker inte hammare? Vad gör avdragaren för skillnad? Ska ju ändå byta så bryr mig inte om de gamla går sönder...

Avdragaren gör livet rejält mycket lättare. De brukar sitta rätt hårt. Om man ändå ska byta leden brukar jag föredra en brytgaffel, den tar sönder damasken men brukar vara väldigt effektiv. Avdragare har jag knäckt flera gånger, skulle byta styrväxel på en Polo där högersidan  käkade 2-3 avdragare (knäckte godset) innan jag fick loss leden med hjälp av en brytgaffel.

https://productimages.biltema.com/v1/image/imagebyfilename/19-1241_xl_1.jpg
(Titta, det var en bild på ett verktyg, inte en Audi 100 big_smile )

Senast redigerat av Mew (23 oktober )

zzr9409209
23 oktober · 183 Inlägg
#9

TS , skriver ju att konan har släppt, bara att kapa tappen under muttern...

spillolja
23 oktober · 2 190 Inlägg
#10

Jag får till det att det är krängningshämmarstaget som spökar, den är inte konad utan snurra omgående när muttern är minsta lilla lossad, man får hålla i med en polugrip vid damasken med så att den inte skadas och lossa, sedan göra rent med ett gängsnitt  M12*1,5, fetta in gängorna

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang