Solenoid byte peugot vilken är vilken?

Peugeotsw
21 maj 2019 · 15 Inlägg

Hej
Vi ska byta solenoids på min växellåda i hopp om att kunna få ett slut på ”automatic gear fault” varningen och rycket det ibland åstadkommer på bilen.
Men det finns olika nummer på dem två solenoiderna och den ena är 100ohm och dem andra är 50 ohm.
Har försökt kolla runt på videor och bilder men ingen nämner något eller hävdar att det är viktigt vilken som placeras var...
Bifogar en bild på dem olika solenoiderna och vore tacksam för hjälp!https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230125/230125-7a450188f33329d12655d45282649fdb.jpg

SvarreE
21 maj 2019 · 239 Inlägg

Kolla på dem du tar ut, det lät stå en spec där och sätt tillbaka motsvarande om du nu ska byta båda.

Peugeotsw
21 maj 2019 · 15 Inlägg

Tack SvarrE för ditt svar!
Ja, borde såklart vara så ”lätt” men har lite erfarenhet av att det sällan är så lätt och logiskt.
Tänker att det kanske står andra nummer på dem man tar ut?
Dem man köper om man köper ”pirat delar” står det visst ingenting på??
Hur vet man då?
Nu har ju vi köpt original och chansen att nån skulle bytt innan och satt dit pirat är ju väldigt liten, men som sagt är det sällan så smidigt som man önskar!

Utmarks-Loke
21 maj 2019 · 5 809 Inlägg

Om du har en multimeter kan du mäta resistansen mellan anslutningarna och se om den är 50ohm eller 100.

SvarreE
21 maj 2019 · 239 Inlägg

Peugeotsw skrev:
Tack SvarrE för ditt svar!
Ja, borde såklart vara så ”lätt” men har lite erfarenhet av att det sällan är så lätt och logiskt.
Tänker att det kanske står andra nummer på dem man tar ut?
Dem man köper om man köper ”pirat delar” står det visst ingenting på??
Hur vet man då?
Nu har ju vi köpt original och chansen att nån skulle bytt innan och satt dit pirat är ju väldigt liten, men som sagt är det sällan så smidigt som man önskar!

Sorry
Menade faktiskt inte att vara dryg, har en tendens själv att överfundera lite ibland och det jag lagt 4 timmars funderande och lika mycket intensivt googlande löser sig mer eller mindre varje gång på någon minut bara man plockar fram prylarna och jämför.

Peugeotsw
10 november 2019 · 15 Inlägg

SvarreE skrev:
Menade faktiskt inte att vara dryg, har en tendens själv att överfundera lite ibland och det jag lagt 4 timmars funderande och lika mycket intensivt googlande löser sig mer eller mindre varje gång på någon minut bara man plockar fram prylarna och jämför.

Det förstår jag, menade inget illa heller såklart! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang