Generatorlampa lyser svagt Audi A6 2.5 tdi från 1997

Magnus138
7 december 2019 · 10 Inlägg
#1

Hej, är detta laddningsregulator eller generator tror ni. Jag har inget "externt" mätinstrument, men spänningen på batteriet visas vara drygt 12V efter en halvtimmes körning . Generatorlampan lyser svagt (också i startläge, ström på) och lyser starkt när man varvar upp motorn. Remmen ser OK ut.

Senast redigerat av Magnus138 (7 december 2019)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
7 december 2019 · 3 899 Inlägg
#2

Såklart lyser  laddlampan om inte generatorn lämnar MINST 13,5 volt när man kör.
Det är sällan det brukar vara något annat fel, typ jordfel..
Så jag siktar högt på att kolen i generatorn har börjat lämna in och antingen blir det till att köpa nya kol eller köpa en begagnad generator på skroten..
För en NY köper du väl inte till en gammal bil !?

Magnus138
7 december 2019 · 10 Inlägg
#3

Tack för svar.
Nej, ingen ny generator. Särskilt som bilen gått 37000 mil nu. Dessutom råkar jag vara i nordens dyraste land när detta händer. Norge! Så nu undrar jag om det är svårt att byta kol? Måste man ta loss generatorn? Radiatorn? Kan man göra det utan specialverktyg?
Mvh Magnus

Senast redigerat av Magnus138 (7 december 2019)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
7 december 2019 · 3 899 Inlägg
#4

Magnus138 skrev:
Tack för svar.
Nej, ingen ny generator. Särskilt som bilen gått 37000 mil nu. Dessutom råkar jag vara i nordens dyraste land när detta händer. Norge! Så nu undrar jag om det är svårt att byta kol? Måste man ta loss generatorn? Radiatorn? Kan man göra det utan specialverktyg?
Mvh Magnus

Generatorn måste givetvis ur för att man ska komma till.
Byta kol på generator och startmotor är relativt enkelt.
Kolla dock först så att det verkligen är kolen som är nedslitna.
Du ser på utsidan hur det är anslutet med skruvar.

Senast redigerat av malus (7 december 2019)

Magnus138
8 december 2019 · 10 Inlägg
#5

Tack för svaret.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 december 2019 · 12 442 Inlägg
#6

Undrar om du kan köpa en multimeter på någon bensinstation? I så fall kan du se om bilen laddar tillräckligt för att köra den.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Magnus138
8 december 2019 · 10 Inlägg
#7

Hej, köper en mätare på Biltema i morgon. Men jag är okunnig. Vad kan man utesluta - eller vad kan man slå fast genom en mätning. Att batteriet inte laddas vet jag ju redan. (panelinstrumentet visar 12 v också nu efrer laddning av batt. I st f 14 v)

Senast redigerat av Magnus138 (8 december 2019)

M123
8 december 2019 · 936 Inlägg
#8

Vad för typ av generator pratar vi om här?

Av typen med utanpåliggande kolhållare eller det där eländet man lär klyva generatorn för att byta kol?

Så nödvändigtvis behöver inte laddproblem vara enkelt men även inte svårt.
Dock är rådet att mäta laddningen som du redan fått det mest givande svar du kan få, vi kan bara tyvärr gissa. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Svarte_Orm
8 december 2019 · 2 379 Inlägg
#9

M123 skrev:
Av typen med utanpåliggande kolhållare eller det där eländet man lär klyva generatorn för att byta kol?

Kollar man bilder på www.bildelsbasen.se ser det onekligen ut som om generatorn måste klyvas

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Audi/ … 58903016B/

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 december 2019 · 12 442 Inlägg
#10

Magnus138 skrev:
Hej, köper en mätare på Biltema i morgon. Men jag är okunnig. Vad kan man utesluta - eller vad kan man slå fast genom en mätning. Att batteriet inte laddas vet jag ju redan. (panelinstrumentet visar 12 v också nu efrer laddning av batt. I st f 14 v)

Om bilen på tomgång håller 12,5 volt eller om den vid varvning upp till 3000 rpm lyckas hålla detsamma så bör den vara körbar. Stiger spänning när den startas så laddar den om än för lite. Men bör vara körbar som sagt.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
zzr9409209
8 december 2019 · 309 Inlägg
#11

Kol och relä sitter under den svarta kåpan..

Magnus138
8 december 2019 · 10 Inlägg
#12

Det var bra nyhet. Dessutom ännu en gång. Tack alla för råden. Betyder mycket!

Senast redigerat av Magnus138 (8 december 2019)

Magnus138
8 december 2019 · 10 Inlägg
#13

Laddningsregulatorn finns (på Mekonomen) som separat del, inkl kol som det ser ut. Då är det alltså den som sitter under den svarta kåpan.https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234042/234042-7c920cd89f7f2fb4d3cfce26aab9db91.jpg

Magnus138
9 december 2019 · 10 Inlägg
#14

Har nu mätt upp spänningen på tomgång, 11,85 V som mest och mycket upp och ned. Bekräftar väl att det troligen är laddningsregulatorn?

Magnus138
11 december 2019 · 10 Inlägg
#15

Här är facit. Det var laddningsregulatorn och nu laddar den 14+ V. Tack för råd

M123
11 december 2019 · 936 Inlägg
#16

Magnus138 skrev:
Här är facit. Det var laddningsregulatorn och nu laddar den 14+ V. Tack för råd

Fan vad bra att du fick i ordning på det där så enkelt! smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang