Stora problem med en BMW 750i

LindaM
9 december 2019 · 4 Inlägg
#1

Hej.

Jag har stora problem med en BMW 750i årsmodell 09 som jag köpte nyligen. Den startar och går som den ska ca 25-30 min sedan börjar det komma upp en massa felkoder och bilen hamnar tillslut i nödläge.  Stänger av bilen och väntar några minuter och då startar den och går som vanligt igen.

Får felkoder på körstabilitet, kurvljus, dimljus, drivlina, växellåda .

Har bilen inlämnad på BMW och de har gjort felsökning och uppdatering av mjukvara samt felsökning av spridarna.Felsökningen av spridarna visar att lågtryckssensor behöver bytas. Nu vill dem alltså byta lågtryckssensorn och eventuellt spridarna.

Tycker att det låter underligt att man har fel på spridarna på en bil som går klockrent för övrigt. Borde man inte märka det?. Bilen går ju hur fint som helst innan alla felkoder kommer och den hamnar i nödläge. Är långt ifrån en bilexpert så det vore intressant att höra vad ni tror att det kan vara för fel?. Eller om ni har varit med om något liknande?.

Tack på förhand.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 december 2019 · 12 442 Inlägg
#2

Skulle nog kolla batterispänning. Har den ett eller två batterier? Osäker där. Själv haft en krånglande 750 för några år sedan.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
panda666
9 december 2019 · 3 253 Inlägg
#3

N63 Common Maintenance Items

Ignition Coils: ignition coils are recommended to be replaced every 45,000 miles approximately. It usually makes sense to replace these at the same time as the spark plugs. The symptoms of bad spark plugs are the same ad bad ignition coils, which is why we recommend replacing both parts at the same time.
Spark Plugs: recommended to be replaced every 30,000 miles, or every 15-20,000 miles for cars running tunes. The symptoms of bad spark plugs are slow cold starts, misfires, and rough idling.


The 5 Most Common BMW N63 Engine Problems

Excess Oil Consumption
Fuel Injector Failure
Timing Chain Failure
Leaking Valve Stem Seals
Fast Battery Drainage

Hej! låter det inget från motorn? inget rassel eller nått? nyare bmw har tyvärr direktinsprut som käkar spridare, bränslepumpar och spolar osv osv. Inte konstigt alls att kanske spridare eller pump eller nån sensor ger upp. Har du köpt från handlare hade ja försökt få det lagat med deras hjälp. Förhoppningsvis är det bara det och inte nått annat dyrare. Beroende på vart du befinner dig finns det billigare verkstäder än bmw. Du bör lyssna efter kedjerassel då på dessa modeller sägs det att den kan strula. Hoppas det fixar sig.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 december 2019 · 12 442 Inlägg
#4

panda666 skrev:
N63 Common Maintenance Items

Ignition Coils: ignition coils are recommended to be replaced every 45,000 miles approximately. It usually makes sense to replace these at the same time as the spark plugs. The symptoms of bad spark plugs are the same ad bad ignition coils, which is why we recommend replacing both parts at the same time.
Spark Plugs: recommended to be replaced every 30,000 miles, or every 15-20,000 miles for cars running tunes. The symptoms of bad spark plugs are slow cold starts, misfires, and rough idling.


The 5 Most Common BMW N63 Engine Problems

Excess Oil Consumption
Fuel Injector Failure
Timing Chain Failure
Leaking Valve Stem Seals
Fast Battery Drainage

Hej! låter det inget från motorn? inget rassel eller nått? nyare bmw har tyvärr direktinsprut som käkar spridare, bränslepumpar och spolar osv osv. Inte konstigt alls att kanske spridare eller pump eller nån sensor ger upp. Har du köpt från handlare hade ja försökt få det lagat med deras hjälp. Förhoppningsvis är det bara det och inte nått annat dyrare. Beroende på vart du befinner dig finns det billigare verkstäder än bmw. Du bör lyssna efter kedjerassel då på dessa modeller sägs det att den kan strula. Hoppas det fixar sig.

Äsch. För 100´000:-  på en verkstad så rullar den igen.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
panda666
9 december 2019 · 3 253 Inlägg
#5

Hybrid_ skrev:

panda666 skrev:
N63 Common Maintenance Items

Ignition Coils: ignition coils are recommended to be replaced every 45,000 miles approximately. It usually makes sense to replace these at the same time as the spark plugs. The symptoms of bad spark plugs are the same ad bad ignition coils, which is why we recommend replacing both parts at the same time.
Spark Plugs: recommended to be replaced every 30,000 miles, or every 15-20,000 miles for cars running tunes. The symptoms of bad spark plugs are slow cold starts, misfires, and rough idling.


The 5 Most Common BMW N63 Engine Problems

Excess Oil Consumption
Fuel Injector Failure
Timing Chain Failure
Leaking Valve Stem Seals
Fast Battery Drainage

Hej! låter det inget från motorn? inget rassel eller nått? nyare bmw har tyvärr direktinsprut som käkar spridare, bränslepumpar och spolar osv osv. Inte konstigt alls att kanske spridare eller pump eller nån sensor ger upp. Har du köpt från handlare hade ja försökt få det lagat med deras hjälp. Förhoppningsvis är det bara det och inte nått annat dyrare. Beroende på vart du befinner dig finns det billigare verkstäder än bmw. Du bör lyssna efter kedjerassel då på dessa modeller sägs det att den kan strula. Hoppas det fixar sig.

Äsch. För 100´000:-  på en verkstad så rullar den igen.

Det är ju synd att bmw valde att gå på den vägen me direktinsprut och turbo. Ja menar äldre bmw hade ju alltid problem me kedjor på v8orna och diverse elfel samt kylare osv och nu kommer ännu mer problem med tändning och insprut, spolar,spridare,pumpar. Fantastiskt. Hoppas ts löser det iaf

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 december 2019 · 12 442 Inlägg
#6

Köper man en gammal 750 har man nog inga problem med verkstadsnotor på 6-siffriga belopp. Men det kan var så enkelt som dåligt batteri... Eller dålig generator. TS bör kolla spänning när bilen är igång. Den bör skicka ut 14,3 volt minst på tomgång efter start.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
LindaM
10 december 2019 · 4 Inlägg
#7

Har precis köpt nytt batteri och batterispänningen är ok.

LindaM
10 december 2019 · 4 Inlägg
#8

panda666 skrev:
N63 Common Maintenance Items

Ignition Coils: ignition coils are recommended to be replaced every 45,000 miles approximately. It usually makes sense to replace these at the same time as the spark plugs. The symptoms of bad spark plugs are the same ad bad ignition coils, which is why we recommend replacing both parts at the same time.
Spark Plugs: recommended to be replaced every 30,000 miles, or every 15-20,000 miles for cars running tunes. The symptoms of bad spark plugs are slow cold starts, misfires, and rough idling.


The 5 Most Common BMW N63 Engine Problems

Excess Oil Consumption
Fuel Injector Failure
Timing Chain Failure
Leaking Valve Stem Seals
Fast Battery Drainage

Hej! låter det inget från motorn? inget rassel eller nått? nyare bmw har tyvärr direktinsprut som käkar spridare, bränslepumpar och spolar osv osv. Inte konstigt alls att kanske spridare eller pump eller nån sensor ger upp. Har du köpt från handlare hade ja försökt få det lagat med deras hjälp. Förhoppningsvis är det bara det och inte nått annat dyrare. Beroende på vart du befinner dig finns det billigare verkstäder än bmw. Du bör lyssna efter kedjerassel då på dessa modeller sägs det att den kan strula. Hoppas det fixar sig.

Hej.
Nej det är inga missljud alls. Och bilen går hur fint som helst i ca 30 min innan den hamnar i nödläge. När jag startar bilen på nytt så kan jag lätt köra en timma utan stopp.
Bilen är köpt att privatperson.
Tack!

panda666
10 december 2019 · 3 253 Inlägg
#9

LindaM skrev:

panda666 skrev:
N63 Common Maintenance Items

Ignition Coils: ignition coils are recommended to be replaced every 45,000 miles approximately. It usually makes sense to replace these at the same time as the spark plugs. The symptoms of bad spark plugs are the same ad bad ignition coils, which is why we recommend replacing both parts at the same time.
Spark Plugs: recommended to be replaced every 30,000 miles, or every 15-20,000 miles for cars running tunes. The symptoms of bad spark plugs are slow cold starts, misfires, and rough idling.


The 5 Most Common BMW N63 Engine Problems

Excess Oil Consumption
Fuel Injector Failure
Timing Chain Failure
Leaking Valve Stem Seals
Fast Battery Drainage

Hej! låter det inget från motorn? inget rassel eller nått? nyare bmw har tyvärr direktinsprut som käkar spridare, bränslepumpar och spolar osv osv. Inte konstigt alls att kanske spridare eller pump eller nån sensor ger upp. Har du köpt från handlare hade ja försökt få det lagat med deras hjälp. Förhoppningsvis är det bara det och inte nått annat dyrare. Beroende på vart du befinner dig finns det billigare verkstäder än bmw. Du bör lyssna efter kedjerassel då på dessa modeller sägs det att den kan strula. Hoppas det fixar sig.

Hej.
Nej det är inga missljud alls. Och bilen går hur fint som helst i ca 30 min innan den hamnar i nödläge. När jag startar bilen på nytt så kan jag lätt köra en timma utan stopp.
Bilen är köpt att privatperson.
Tack!

Påminner mig lite om kamaxelgivare osv med dom symptomen, går den bra som du säger då borde det vara nån sensor som spökar. Pröva bytt sensorn som bmw rekommenderar eller annars pröva en annan verkstad för byte av spridarna är inte billigt. Skulle nog pröva en billigare verkstad som ja känner och låta dom kolla felkoder igen.Vart finns du?

Slim
10 december 2019 · 260 Inlägg
#10

Hybrid_ skrev:
Köper man en gammal 750 har man nog inga problem med verkstadsnotor på 6-siffriga belopp. Men det kan var så enkelt som dåligt batteri... Eller dålig generator. TS bör kolla spänning när bilen är igång. Den bör skicka ut 14,3 volt minst på tomgång efter start.

Nu är vi väl ändå lite nedlåtande...

Det är knappast konsensus bland befolkningen i stort att köpare av en 7-serie BMW ska svälja en räkning på 100k utan att klaga...

Sen förstår jag att du menar att vi bilintresserade känner till att äldre lyxbilar ofta är svarta hål ekonomiskt. Tyvärr stämmer ju detta relativt bra.

Senast redigerat av Slim (10 december 2019)

panda666
10 december 2019 · 3 253 Inlägg
#11

Slim skrev:

Hybrid_ skrev:
Köper man en gammal 750 har man nog inga problem med verkstadsnotor på 6-siffriga belopp. Men det kan var så enkelt som dåligt batteri... Eller dålig generator. TS bör kolla spänning när bilen är igång. Den bör skicka ut 14,3 volt minst på tomgång efter start.

Nu är vi väl ändå lite nedlåtande...

Det är knappast konsensus bland befolkningen i stort att köpare av en 7-serie BMW ska svälja en räkning på 100k utan att klaga...

Sen förstår jag att du menar att vi bilintresserade känner till att äldre lyxbilar ofta är svarta hål ekonomiskt. Tyvärr stämmer ju detta relativt bra.

Vore ju helt fantasktiskt ifall alla säljare kunde bara vara ärliga och tala om direkt om vilka fel bilen har och inte gömma undan nått alvarligt. Det enda man kan göra som köpare är att provköra skiten ordentligt och länge men inte ens då hinner man kontrollera allt och man har inte all tid i världen heller. Brukar personligen öppna huven och kolla överallt ordentligt och lyssna efter missljud och sen tar ja en runda för att känna efter oljud och vibrationer. Har hänt mig ett par gånger att allt känns bra och sen man kör hem den och nästa dagarna börjar allt komma fram:) Så hoppas nu ts inte blev blåst på massa fel på bilen.

Slim
10 december 2019 · 260 Inlägg
#12

panda666 skrev:

Slim skrev:

Hybrid_ skrev:
Köper man en gammal 750 har man nog inga problem med verkstadsnotor på 6-siffriga belopp. Men det kan var så enkelt som dåligt batteri... Eller dålig generator. TS bör kolla spänning när bilen är igång. Den bör skicka ut 14,3 volt minst på tomgång efter start.

Nu är vi väl ändå lite nedlåtande...

Det är knappast konsensus bland befolkningen i stort att köpare av en 7-serie BMW ska svälja en räkning på 100k utan att klaga...

Sen förstår jag att du menar att vi bilintresserade känner till att äldre lyxbilar ofta är svarta hål ekonomiskt. Tyvärr stämmer ju detta relativt bra.

Vore ju helt fantasktiskt ifall alla säljare kunde bara vara ärliga och tala om direkt om vilka fel bilen har och inte gömma undan nått alvarligt. Det enda man kan göra som köpare är att provköra skiten ordentligt och länge men inte ens då hinner man kontrollera allt och man har inte all tid i världen heller. Brukar personligen öppna huven och kolla överallt ordentligt och lyssna efter missljud och sen tar ja en runda för att känna efter oljud och vibrationer. Har hänt mig ett par gånger att allt känns bra och sen man kör hem den och nästa dagarna börjar allt komma fram:) Så hoppas nu ts inte blev blåst på massa fel på bilen.

Ja, visst är det så... Man har ju själv åkt på en del nitlotter.  Händer ju även att man är ärlig när man säljer, men fel dyker upp strax där efter.

Begade bilar är lite lotto, man vinner ibland men vissa gånger vill det sig bara inte.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang