Köpråd : VW Golf R

Jesper328
8 april 2019 · 2 333 Inlägg

Mors!

Då jag är skapligt less på att åka runt i gammalt junk så går jag i tankarna om att skaffa mig något nyare nu i Maj.
Jag är ju då ute efter en bil som är skapligt rolig, har någorlunda bra soppaförbrukning, och något som man faktist kan ta och brumma ner till t.ex Tyskland i.

Golf R är ju då en bil som jag har fastnat lite för.
Har kikat lite på syskonen Cupra R, och Scirocco R vilka är schyssta bilar, men går bort p.g.a framhjulsdriften.
Audi S3 går bort då den helt enkelt är så förbannat tråkigt inuti.

Sitter just nu och kikar på Mk6 som ligger runt 170 - 200 bananer.
Har även kollat på Mk7, som är ett par tusen dyrare.
Är det värt att lägga, säg, 70tkr till för en Mk7?
Frågar då jag inte har någon större lust att sitta och köra 20 mil enkel bara för en provkörning hos handlare.

Finns det något speciellt man bör akta sig för hos dessa modeller?

Tar gärna emot tips om andra bilar så länge de uppfyller kraven, vilka är ;
Turbo
Bak eller fyrhjulsdrift
Inte dra mer än litern blandad
Nyare än 2010
Ingen Toyota Prius

Tack!

Senast redigerat av Jesper328 (8 april 2019)

Up the RA
Akkle
11 februari 2020 · 23 Inlägg

Någon som kan svara? Eftersom att jag planerar på att köpa en mk7 till sommaren. Har kollat på några som rullat ca 6000 mil. Hur är servicekostnaderna på denna bil och när görs de?

Jesper328
14 februari 2020 · 2 333 Inlägg

Akkle skrev:
Någon som kan svara? Eftersom att jag planerar på att köpa en mk7 till sommaren. Har kollat på några som rullat ca 6000 mil. Hur är servicekostnaderna på denna bil och när görs de?

Kommer ej ihåg när servicarna görs, kan rekommendera att iaf byta olja + filter 2 ggr om året beroende på hur hårt du kör, samt växellådan 3-5k mil.
Enkelt att göra själv.

Skulle däremot rekommendera manuell låda, dsg funkar kanon när du gasar med bilen, men inne i stan så är det väldigt drygt att åka med.

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang