Quinna's -31 Tudor (Filmuppdatering på sida 60)

Bygget av vår familjs -31a Tudor Hot Rod från ruta 1.

quinna

  • 286 Följare
  • 360 941 Visningar
  • Uppdaterades senast 31 mars
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
28 januari · 1 169 Inlägg
#1261

Mattilacken skrev:
Grymt jobbat! Är mäkta imponerad av dina skills, påhittighet och drivkraft!

Du är väl inte helt åhänt du heller? tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
2 februari · 1 169 Inlägg
#1262

Söndag igen... Undra hur många söndagar man suttit här nu, i fillingar och T-shirt, framför TV'n med laptopen i knät? tongue Säkert fler än vad många skulle kalla sunt.

Sen sist har jag pysslat vidare med nya stolarna. Det underlättade kopiöst att kunna malla bulthålen på plywoodskivan utanför bil kan jag säga. Och med bulthålen uppmallade så var det en smal sak att lägga tillbaka plywood-skivan och spraya lite med vit färg och vips så hade jag en väldigt bra aning om vart fästen skulle byggas.

https://i.imgur.com/WifhgVj.jpg

https://i.imgur.com/7nluBKq.jpg

Med dessa vita punkter byggde jag sen stolsfästen... och det blev helt osittbart! :p

Ni har ju sett mitt golv innan... Jag har en puckel på passagerarsidan som finns där för att jag gav mig fan på att bakvagnen skulle sitta med vettiga geometrier och med bra möjlighet till justering. Ett val jag står för. Men det gör helt enkelt att passagerar-stolen inte kommer gå att få lika långt bak som förarstolen MÅSTE vara för att jag ska kunna köra bilen.

Detta innebär alltså att framstolarna kommer fästas in olika i längsled. Men såhär i efterhand så är det ganska bra. För hade passagerarstolen hamnat på samma ställe som förarstolen så hade man istället inte kunnat köra fram den långt nog för att kunna klättra in i baksätet. Så happy accident eller vad man ska kalla det tongue

Hur eller hur... efter 3-4 försök och punktade fästen så blev det såhär.

https://i.imgur.com/0Nt6sj5.jpg

https://i.imgur.com/zw41GyW.jpg

https://i.imgur.com/qTDoIuJ.jpg

https://i.imgur.com/2RPtbmf.jpg

Jag är faktiskt riktigt nöjd med detta. Man sitter bra, både i förar och passagerarstol, så länge man inte är längre än 185cm, och det anser jag är ok. Och jag (185cm och 90kg) tar mig in i baksätet utan att behöva vrida något ur led. Barnen som ska sitta där kommer kunna skutta in tongue

Sen sist har jag också fyndat lite. Jag snubblade över en annons om ett företag som håller på att tömma ut för att lokalen skulle rivas. Ett gammalt möbelsnickeri tydligen. Så jag handlade på mig billig MDF i alla möjliga format, även sån som är spårad och går att böja. Detta kommer gå åt när det ska byggas dörrsidor, mittkonsol och baksoffa.

https://i.imgur.com/ni6EExK.jpg

Sen fanns det hela ställage med alu-profiler. Och där hittade jag dom här.

https://i.imgur.com/ZP4qk7n.jpg

Jag vet inte vad dom kallas, men används för att montera skärmväggar och draperier i. Och jag som går i tankar om att bygga eget "Sliding ragtop" eller canvas-tak, tänkte att dom blir perfekta även för det. Dom passade perfekt på taket.

https://i.imgur.com/OiFxHJv.jpg

Och på tal om taket... Bytet av stolar och rattstång gör jag i åk-komfortens namn. Men det ingår ett par till åtgärder i det paketet. Dels så bygger jag om både broms och gaspedal för att dom är onödigt högt placerade nu, så där kan jag vinna ett par centimeter i benrum. Men sen så kommer jag bygga om min huvudbåge.

Jag bestämde tidigt att jag ville ha en ordentlig rullbåge i fall att man skulle få för sig att vurpa någon dag. En plastkaross är inte mycket att ha då. Och jag lämnade bort rör-vikningen till en som hade riktig utrustning och det blev bra... riktigt bra. Men det är svårt att friradie-bocka rör så att dom går helt tight mot taket, så huvudbågen blev rak i ovankant, och det stjäl onödiga centimeter i takhöjd. Tyvärr också mitt över huvudet där den behövs.

Nu blir det ändring. Såhär ser det ut idag.

https://i.imgur.com/fNspwgK.jpg

Och idag åkte min röda domedags-maskin fram och knäckte till ett par nya bitar.

https://i.imgur.com/CBAKlOS.jpg?1

https://i.imgur.com/kFlULJ5.jpg?1

https://i.imgur.com/sFjGrH7.jpg

https://i.imgur.com/DKg6A15.jpg

Dessa rör är bara 25mm istället för 45mm, så nej det blir inte lika stadigt. Men dom är välvda hela vägen och det är två av dom, så helt klena blir dom inte. Och detta hade aldrig blivit en regelrätt bur i vilket fall. Och jag tror att med denna lösning så är det minst lika illa att rulla med en orginal plåtbil.

Sen tänker jag mig något sånt här...

https://i.imgur.com/lLk3SC4.jpg

Vi får se vart det här bär iväg tongue Återkommer med mer i vanlig ordning.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
hugger69
2 februari · 969 Inlägg
#1263

Kreativt ingenjörsarbete, uppskattas som vanligt! smile
Skjutbart tygtak är både stiligt och praktiskt, tumme upp!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1 samt 1971 Chris Craft båt
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
3 februari · 1 169 Inlägg
#1264

hugger69 skrev:
Kreativt ingenjörsarbete, uppskattas som vanligt! smile
Skjutbart tygtak är både stiligt och praktiskt, tumme upp!

Ja canvas-tak känns som det kan bli sjysst big_smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
9 februari · 1 169 Inlägg
#1265

Då kör vi igen!

Den här veckan har varit otroligt körig måste jag erkänna. CE-kortsutbildning, mycket på jobbet, födelsedagskalas och släktbesök har inneburit väldigt lite garage-tid. Det är egentligen bara idag som jag har hunnit släpa mig ut till bilen. Men lite har jag fått gjort åtminstone... jag bjuder på lite bilder från dagens framfart.

Arbetet med rattstången fortsätter. Inte så mycket kvar egentligen, men änden behövde en lagring så jag svarvade till en bussning av en bit lagerplast jag hade liggande. Presspass mot röret och 5 hundradelar i spel mot axeln verkade lämpligt.

https://i.imgur.com/2dC5qeC.jpg

https://i.imgur.com/dFnAxY0.jpg

https://i.imgur.com/qYh5TIC.jpg

https://i.imgur.com/vyFH06P.jpg

Sen har jag snickrat till ett nedre fäste för rattstången också. Jag kände att det inte räckte med att bara fästa i plastkarossen. På en plåtbil kan man enkelt svetsa förstärkningar för nedre fästet och lagra direkt i karossen men för mig kändes det tryggare att fästa i stålskelettet.

https://i.imgur.com/ClUBCvo.jpg

https://i.imgur.com/iW3Rz12.jpg

https://i.imgur.com/eawAAmx.jpg

Inte det snyggaste jag byggt, men fullt funktionsdugligt. Nedre fästet har sugpassform och en lätt konisk plastbussning, så det behövs inga verktyg för att skjuta dit rattstången. Men det behövs förstås ett ordentligt övre fäste också. Och fram till nu har jag hängt upp rattstången med lim-tving och det duger inte riktigt i längden. Jag jag slängde ihop den här.

https://i.imgur.com/H01KH2a.jpg

Jag har tyvärr dåligt med bilder på hur jag gjorde den, men det innefattade fräs, delningsapparat, svarv, bandsåg, pelarborr, bandslip, våtslip och polermaskin. Inga konstigheter tongue

https://i.imgur.com/vUNu01g.jpg

https://i.imgur.com/H8CXKXp.jpg

https://i.imgur.com/zCKmVCb.jpg

Jag tycker det var ganska smart faktiskt. Jag har inte sett något sånt här till salu någonstans, så man kanske är helt ensam med den här lösningen?

Så nu med rattstången på plats så fick förarstolen ta plats igen för ytterligare en provsittning. Och den här gången måste jag säga att ÄNTLIGEN så sitter jag riktigt bra. Moddade pedaler, stolsinfästningar, rattstång och huvudbåge har verkligen gjort skillnad. Det finns rent av justermån kvar och det är gott om plats för benen.

https://i.imgur.com/IVtXocC.jpg

https://i.imgur.com/V9eUcIY.jpg

Och just det... huvudbågen. Den är jag också klar med... åtminstone för stunden.

https://i.imgur.com/znI5a7x.jpg

https://i.imgur.com/ENck6VK.jpg

Jag tycker fackverket knyter ihop bygget rätt bra, då det kopplar ihop chassie-temat. Det finns en tydlig röd tråd. Och den här huvudbågen kommer vara synlig när canvastaket öppnas, vilket jag verkligen gillar. Det andas dessutom lite race över den.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
turbo57
9 februari · 984 Inlägg
#1266

Helt suveränt som vanligt smile

hugger69
9 februari · 969 Inlägg
#1267

Underbart att se och din blinkers/helljus-mackapär är ju som köpesgjort....fast bättre! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1 samt 1971 Chris Craft båt
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
10 februari · 1 169 Inlägg
#1268

hugger69 skrev:
Underbart att se och din blinkers/helljus-mackapär är ju som köpesgjort....fast bättre! tongue

Tackar! Köpes är tråkigt tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
zemet
10 februari · 3 564 Inlägg
#1269

Blinkers/helljusfästet blev ju grymt snyggt!smile

hugger69
10 februari · 969 Inlägg
#1270

quinna skrev:

hugger69 skrev:
Underbart att se och din blinkers/helljus-mackapär är ju som köpesgjort....fast bättre! tongue

Tackar! Köpes är tråkigt tongue

Eller hur! big_smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1 samt 1971 Chris Craft båt
Tallifjant You say Tomato. I say fuck you!!!
10 februari · 456 Inlägg
#1271

Galet så duktig du är på att få fram bättre material än vad många av oss följare kunna tänka oss!  Kommer det bli mer lampor till instrumentpanelen eller är den så gott som klar?

You say tomato
I say Fuck you!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
10 februari · 1 169 Inlägg
#1272

Tallifjant skrev:
Galet så duktig du är på att få fram bättre material än vad många av oss följare kunna tänka oss!  Kommer det bli mer lampor till instrumentpanelen eller är den så gott som klar?

Bättre och bättre vet jag inte... men annorlunda iaf tongue

Det blir fler lampor. Oljetrycket och laddning hamnar mer centralt då dom är viktigare. Men så mycket mer än så är det inte tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Cuefa Kungen av dagspendlande.
10 februari · 2 133 Inlägg
#1273

Så jäkla snyggt, som vanligt!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
23 februari · 1 169 Inlägg
#1274

Hej alla ni som inte har något bättre för er än att sitta på garaget och slöa!

Förra veckan blev det inget inlägg alls och för det så ber jag om ursäkt. Jag har helt enkelt behövt prioritera andra saker än garaget sista veckorna. Förutom hushållssysslor, skol och dagis-rutiner, magsjuka och jobb så har jag haft påhälsning av den här apparaten.

https://i.imgur.com/CHN6dYT.jpg

Jag håller på med att röja lite på tomten. Och det går mycket fortare att röja med 20-tons grävare än med spade tongue Jag har haft ganska smal infart, och trångt och jävligt för släpvagn. Och eftersom jag dessutom köpte husvagn i somras så behövde det bli ändring på det... sen är det ju alltid bra med plats för extra bilar om man skulle råka köpa något fränt.

16 meter djup blir nya delen av uppfarten.

https://i.imgur.com/HgqA9Fl.jpg

https://i.imgur.com/OVSryKn.jpg

Innan grävaren kunde komma så har jag behövt gräva upp den nyligen installerade fibern och dessutom fälla lite träd, så detta har tagit alldeles för mycket tid tyvärr. Men nu börjar det bli klart. Ett lager grus till sen får det duga för stunden.

Men ni känner mig... även när det står still så står det inte riktigt still.

Jag behöver ju ha en ny växelspak. En som inte tar i instrumentbrädan när man lägger i Park.

Jag tänkte mig nåt sånt här.

https://i.imgur.com/TZbq7k7.jpg

Från papper till aluminium.

https://i.imgur.com/dLFhwwE.jpg?1

Och från aluminium till ek.

https://i.imgur.com/dliBIMi.jpg?1

" Spak i ek, hur fan tänkte han nu" frågar ni er... ja, den som lever får se. Återkommer på den punkten.

Vad har jag pysslat med mer?... Ja just det. Jag gjorde en sån här också.

https://i.imgur.com/oqix6yC.jpg?1

Kanske inte helt självklart vad det är, men detta är reglaget i rattcentrum med vilket jag låser teleskopfunktionen på rattstången.

Sen fick jag faktiskt en stund över i eftermiddag efter stenläggningen var klar. Den stunden spenderades med att vika några rör. Och ja, jag skrev vika, men det är bara för att min rörbockare är så talanglös så jag kan inte med gott samvete kalla det för att bocka.

Rören är dom sista bitarna till buren i karossen. Jag tyckte det var dags nu, och dom behövs nu för att dörrsidor och bälten ska ha något att sitta i.

https://i.imgur.com/j6hBJQf.jpg?1

https://i.imgur.com/LIlnqc8.jpg

https://i.imgur.com/nVPx1JQ.jpg

https://i.imgur.com/cLEUFri.jpg

Sen har jag faktiskt hunnit fila till två stycken rektanglar i vinkeljärn också. En rektangel som ska utgöra basen till sitsen på mitt kommande baksäte. Den ramen bultas genom golvet och ner i ramen och agerar därmed även karossinfästning.

Den mindre rektangeln ska få hålla batteriet på plats.

https://i.imgur.com/xHhRPZK.jpg

https://i.imgur.com/BYOYEWR.jpg

Batteriet är tänkt att hamna bakom ryggstödet på baksätet, tillsammans med baslåda och slutsteg. Och ja, det lär bli trångt. Just nu funderar jag på om jag ska byta till ett AGM eller Gel-batteri så jag kan luta det bakåt och tjäna några centimeter för ryggstödet, vilket kan behövas. Återstår att se hur det blir.

Nu blir det macka och säng och hoppas på att ryggen funkar imorgon efter allt stenbärande!

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Baldrik
23 februari · 242 Inlägg
#1275

2 små 6-volts som är seriekopplade kanske är lättare att gömma?

quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
23 februari · 1 169 Inlägg
#1276

Baldrik skrev:
2 små 6-volts som är seriekopplade kanske är lättare att gömma?

Jag har faktiskt tänkt tanken tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
farbrorbozze Sköning med mycke idéer men jobbar på Cheva 55an
24 februari · 6 236 Inlägg
#1277

Finns smala långa batterier med , men såna är ju säkert svindyra mot för vanliga standardstorleken.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet
Länk till FORD -32 5w projektet
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 mars · 1 169 Inlägg
#1278

Imorgon är det äntligen måndag igen... och det betyder förstås att idag är det söndag och dags för inlägg igen.

Ytterligare en kaotisk vecka på jobbet, vilket har lett till ganska lite lunch-fixande. Dessutom så har det blivit lite fortsatt fix med uppfarten och... ja, jag har kört lite lastbil också. Dryga 100 mil åtminstone. Jag har precis tagit C-kort och passade på att låna en lastbil på jobbet och tog en tripp till Sundsvall och hälsade på farsan. Självklart blev det även ett par garage-besök på vägen, men det åt upp större delen av helgen.

https://i.imgur.com/0YrA8ya.jpg

Men jag har hunnit fortsätta lite med baksätet iallafall. Sist så stod jag och funderade på hur jag ska få plats med batteriet. Och lösningen blev till slut enkel. Jag får inte plats med ett batteri... jag får plats med två. Mitt stora Bosch-batteri byts ut mot två stycken mindre.

https://i.imgur.com/R0LtUWn.jpg

Dom två nya är ett gäng centimeter smalare än det gamla, och tillsammans bjuder dom på lite mer Ampere också, vilket sällan skadar. Dessutom så är dom förseglade och tål att monteras i upp till 45° lutning. Så det blev en ny batteriram förstås, och allt får ta plats längst bak mot karossen, bakom bakre ryggstödet.

https://i.imgur.com/yPnr344.jpg

Och på tal om ryggstöd så har jag lekt snickare en stund idag. Tidsödande och bökigt på alla sätt. Sjukligt obekvämt att klättra in och ut ur bilen gång på gång, men det blir nog ganska bra.

Jag fick efter många om och men till början till ett ryggstöd och en sits.

https://i.imgur.com/QmVWRr5.jpg

https://i.imgur.com/2HHqmeB.jpg

https://i.imgur.com/E7OlPxW.jpg

https://i.imgur.com/vP9N2uf.jpg

https://i.imgur.com/6lGG2tb.jpg

https://i.imgur.com/ohKgYjF.jpg

Formen på ryggstödet lär justeras när jag fått klart för mig hur sidopanelerna bak kommer se ut. Sen blir det ju någon form av baslåda inbyggd i ryggstödet också, ovanför batterierna. Jag tror det kan bli bra, även om det inte ser mycket ut för världen nu utan något skumgummit på.

Jag återkommer nästa vecka igen.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Cuefa Kungen av dagspendlande.
2 mars · 2 133 Inlägg
#1279

*sniff sniff*
Luktar Scania, minsann...! cool
Såg angenämt ut att gunga fram i den hytten big_smile

Och dina fortsatta äventyr med bilen e som vanligt av högsta klass!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
2 mars · 1 169 Inlägg
#1280

Cuefa skrev:
*sniff sniff*
Luktar Scania, minsann...! cool
Såg angenämt ut att gunga fram i den hytten big_smile

Och dina fortsatta äventyr med bilen e som vanligt av högsta klass!

Luktar du noga så känner du undertonerna av 730hp V8 wink

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang