Coronaviruset 2020.

Mack Forum- och sitemoderator
22 mars · 24 729 Inlägg

Hit till Östersund/Jämtland är det förstås ex antal inställda flyg och tåg, vilket känns ganska logiskt ändå. Turismnäringen har väl mer eller mindre försvunnit, och det över bara något dygn.
Läst mycket om hotell på hotell som fått entledigat sin personal, och det är supertråkigt. Personligen hade jag nog aldrig tänkt så långt i de banorna, att det skulle drabba SÅ hårt som det nu har gjort.

Matvaruhandeln är dock stärkt..det har man som utkörare verkligen fått erfara.
Nu får kunderna vänta ett antal dagar innan det ens finns lediga tider, och jag har fått kalla in hjälp från företaget jag är anställd hos, för att kunna hinna med/orka med.
Hjälpte inte direkt att jag fick sjukskriva mig ett par dagar förra veckan, då det högg till i ryggen.

Ironiskt nog kan det ändå bli tal om varsel, och då även för mig. Även fast jag har massor av jobb så drabbas företaget jag arbetar åt - de som hyr ut mig till butiken jag kör ut åt - om detta blir värre än vad det är, och då kanske jag ändå får gå eftersom jag mer eller mindre var sist in.

Vi får se vart detta leder.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Budbilschaufför och Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Meaganeowner
22 mars · 2 164 Inlägg

Nu finns de mängder av folk som kan ställa upp inom t ex vård och matleveranser.

Både idrottare och arbetare från olika sysselsättningsområden.

Så detta kan vi ro iland.

SportPilot skånsk högflygande adel
22 mars · 6 567 Inlägg

Just nu hoppas jag bara på att det lägger sig snabbast möjligt, är antagen till ett universitet i USA nu till hösten och det vore en personlig tragedi om det blir avblåst hmm 

Annars antar jag att detta kommer innebära problem med att få jobb efter studierna, så får väl räkna med att läsa en master också

panda666
23 mars · 3 297 Inlägg

caromania skrev:
Uppar tråden då det gått ganska snart en vecka.

Personligen kan jag arbeta hemifrån vilket jag tycker om, samma med frugan. Vi har hyfsat stort och våren är på ingång så vi ska definitivt inte klaga.

Såg Glenn Strömberg berätta om situationen i Italien imorse. Synnerligen vidrigt och väldigt ”tankeställare-aktigt”. Samtidigt ingen smäll här i siffrorna på intensivvårdade och döda. Men en dag i taget...

Hur går det för er, kära gorgare, har ni jobben kvar? Någon som drabbats direkt eller indirekt? Är det något kanske någon medlem kan göra? Jag kör gärna hem matvaror etc till någon anhörig i norra Sthlm om någon av er sitter i skiten!

allt som vanligt hos mig, fast du kan komma förbi me lite kebab och toapapper om du har tid^__^ hoppas detta lugnar sig snart då de känns lite irriterande att många får panik och det är det enda man hör om varje dag. Jobbar på som vanligt och min arbetsplats verkar inte sparka nån än men vi har anställningsstopp iaf. Vi har på oss handskar och glasögon osv och jobbar på. Ska bli skönt me sommaren snart, börjar komma riktigt fina soliga dagar .

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 mars · 12 595 Inlägg

Jobbar på som vanligt. Men det kan ändras. Även om just jag inte blir drabbad först. Men har rejält mycket att göra.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
mb_pucken
23 mars · 4 427 Inlägg

Rullar på som vanligt här med. Bilar går sönder trotts virus. Dock har vi märkt av att det är mindre jobb men orolig över just det är jag inte. Dels flera som är anställda efter mig, dels har jag kompetens som verksamheten behöver.

Min sambo däremot har det tuffare. Hon jobbar inom skidturism på säsong så där är det mera osäkert.
Som tur är är vi vana att leva på bara en lön eftersom hon tidigare jobbade inom kommunen...
Annars så umgås jag inte så mycket med folk utanför familjen och arbetet så ingen skillnad där.
Lite extra mat i frys och skafferi utifall att :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
-jimmy
23 mars · 365 Inlägg

Jobbet rullar på som vanligt. Ju värre det blir med den här smittan ju mer jobb blir det tyvärr..

spillolja
26 mars · 2 350 Inlägg

Undra om och såfall när man sätter Fjolleträsk i karantän

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
27 mars · 12 595 Inlägg

spillolja skrev:

Det vet nog inte ens Tegnell i nuläget.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
torsen
27 mars · 3 886 Inlägg

Hybrid_ skrev:

spillolja skrev:

Nog bara en tidsfråga.

27 mars · 12 595 Inlägg

torsen skrev:

Hybrid_ skrev:

spillolja skrev:

Nog bara en tidsfråga.

Kanske det. Smittkurvan börjar tydligen peka lite väl mycket uppåt idag. Men varför skulle vi inte hamna i samma situation som Italien? Viruset kanske inte gillar Sverige?

På jobbet slog de till nödbromsen idag. Väntat. Blir mycket fritid ett par månader framöver.

27 mars · 24 729 Inlägg

Hybrid_ skrev:

torsen skrev:

Hybrid_ skrev:

Nog bara en tidsfråga.

Kanske det. Smittkurvan börjar tydligen peka lite väl mycket uppåt idag. Men varför skulle vi inte hamna i samma situation som Italien? Viruset kanske inte gillar Sverige?

På jobbet slog de till nödbromsen idag. Väntat. Blir mycket fritid ett par månader framöver.

Aj fasen.
Inte varslad hoppas jag?

SportPilot skånsk högflygande adel
27 mars · 6 567 Inlägg

Hybrid_ skrev:

torsen skrev:

Hybrid_ skrev:

Nog bara en tidsfråga.

Finns ju flera anledningar till att vi inte hamnar i samma läge som Italien. Dels upptäckte vi det långt tidigare och har haft mer tid till att bygga upp beredskap, sen är vi svenska väldigt osociala till skillnad från italienarna, dessutom så röker vi mycket mindre och har en yngre befolkning.

caromania Forummoderator
27 mars · 8 740 Inlägg

Hybrid_ skrev:

torsen skrev:

Hybrid_ skrev:

Nog bara en tidsfråga.

Framtiden får utvisa hur det blev. I beräkningen bör man ta det ”låga” antalet döda igår.

En läskig utveckling. Definitivt. Men jag är glad att vi låter experterna (En myndighet med många bildade människor med en enorm gemensam pott av erfarenhet och teoretisk kunskap. Inte EN man) tala och styra.

Oavsett vad så hoppas jag ni alla följer råden som trummas ut. Men eftersom folk är idioter så räknar jag med att det åks en hel det skidor i påsk. Själv sitter jag hemma med min familj. Det är ganska okej det med.

Ps. Blir jag en Fjollträskare då? Eller är jag bara en enkel bög, neger eller blatte? Bara undrar när vi ändå generaliserar med uttryck kring grupper av människor?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
27 mars · 12 595 Inlägg

Mack skrev:

Hybrid_ skrev:

torsen skrev:
Nog bara en tidsfråga.

Aj fasen.
Inte varslad hoppas jag?

Nej, det ska mycket till innan jag blir det. Företaget har plöjt ner sjuka mängder pengar i mig på utbildningar senaste året. En av få elbilstekniker i landet.

27 mars · 24 729 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Mack skrev:

Hybrid_ skrev:

Aj fasen.
Inte varslad hoppas jag?

Nej, det ska mycket till innan jag blir det. Företaget har plöjt ner sjuka mängder pengar i mig på utbildningar senaste året. En av få elbilstekniker i landet.

Alltid något.

Ivel Avstängd
måndag 09:58 · 1 341 Inlägg

Ivel skrev:

chrizz skrev:

Ivel skrev:

Instämmer och att hålla på med politisk pajkastning gör knappast situationen bättre.
Politik är mig veterligen inte riktigt ok att diskutera enligt forumsreglerna, men det kanske beror på olika faktorer.
Glocalnetlågt av postaren anser jag.

Äh, lite humor dör man väl inte av. Uppskattas säkert av många smile

Humor?
Det där dravlet är ett typiskt svärijevänn inlägg, ett inlägg vi i kristider verkligen inte behöver för att hålla i hop samhället och motarbeta viruset så gott vi kan med den kunskap vi har om det, därav att Tegnell får lov att uppdatera sig.

Med detta inlägg väljer jag att avsluta mitt konto ty detta agerande av forumsägaren kan jag inte stå bakom eller figurera runt.

Nej man dör inte av humor, men folk dör i viruset du skämtar kring, folk dör pga sådana som dig som underminerar FoHM och övriga myndigheters strävan att få folk att lyssna, somliga begriper tyvärr inte bättre utan tror att dom har en "känsla" som är bättre att följa och dylikt sköts i postat stärker dessa individer i sin vanföreställning.
Du skrev ju själv att du, med all din expertis inom området, inte riktigt tror att det är rätt väg att gå, att saker och ting borde göras på annat vis. Man undrar ju hur det är ställt egentligen om du tror att du vet bättre än FoHM eller enbart Tegnell.
Samhället lider kraftigt av viruset du skämtar om.
Fruktansvärt oempatiskt anser jag.

Mod uppmanar till att "inte fylla tråden med skit" varför ska då inte det inlägg som är fullt med skit inte modereras bort?
Jo, sightägaren är ju den som bestämmer, det är solklart, riktigt solklart med tanke på att reglerna böjs efter sightägarens önskningar. Inget konstigt med det, sightägaren har ju all rätt att göra som sightägaren önskar på sin sight, men vill man vara delaktig till detta, är det något som krockar med ens personliga integritet, är det verkligen något man kan acceptera som medlem att det görs?
För mig är svaret självklart, jag har så pass mycket integritet att dylika svinerier gör att jag väljer att lämna sighten, det är inte svårt alls för mig att ta det steget, det är trots allt bara en sight av många.
Jag tycker trådskaparen är solklar i sitt initiala inlägg vad som gäller i tråden.
Den är inte skapad att kasta skit på myndigheterna, ändå kör admin över TS, som är admin och postar just det.
Jag skulle förvånas mycket om detta inlägg får hänga kvar orört.

Kan någon admin få tummen ur röven och avsluta mitt konto nu vilket jag bett om mer än en gång.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

• Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt