Behöver hjälp att tolka avgasvärden

EnLegend
1 april 2020 · 4 Inlägg

Jag behöver hjälp att kunna tolka vad olika värde vill säga angående avgaser, inte för länge sen så var jag och besiktade bilen och då fick jag en 2a på "Förhöjd tomgång Co-halt: för hög" vilket sög.
de värde jag fick just då var:  (Volvo V50 1.8F - 2008 - 37k mil)

CO 2500 varv: 0,6 (0,2)
CO: 0,1 (0,3)
HC: 120 (200)
Lambda: 0,99 (0,96 - 1,04)

Så då undrade jag vad felet var. Det visade sig att de var lambdasonden som var sönder, så då bytte jag ut den (o2s). Nån timme senare från ingenstans så känner jag hur bilen ville skita ner sig och ville dö, det var som när en hund har ätit gräs och vill spy ut skiten medans de rör sig.

Hursomhelst nån minut efter det så kände jag hur bilen inte ville reagera när jag gasade, så då tänkte jag då stannar jag nånstans och kollas vafan det är som händer. På väg dit så ser jag motorlampan lysa då tänkte jag MEN VAFAN är det nu med bil helvete. Så då tog jag och läste koderna då fick jag (P2008) och (P0304) efter en massa googlande så fick jag fram att det kunde vara vakuumventilerna.

Vilket de var eftersom en av dem fick ingen motstånd (Jag bytte ut båda och koden har inte kommit sen dess). sen den andra så var det ganska enkelt att läsa av då de var (Powertrain cylinder 4 Missfire) tog lös tändstiften lite senare och den var helt svart. Bilen har gått som skit, varenda gång jag försöker starta bilfan när den är kall så vill den dö, då när jag gasar. Men det jag gör för att få igång den så tänder jag och gasar och släpper typ 5 gånger snabbt, då går den in i tomgång. Annars så om jag bara drar på tändningen så startar bilen men dör lika fort. Men bilen går faktiskt bra efter att den processen är klar.

7 dagar senare tänkte jag ja men nu har de inte varit några felkoder så då åter besiktar jag skiten igen då.
Men när besiktningskillen tittar på mig och säger (Ja du, den här bilen går inte alls bra) då menade han på att den blå ryker och att den går helt enkelt skit. Då tänkte jag bara men vafan nu ger jag upp. Vilket jag inte gjorde. Jag fick de här värde andra gången dit.

CO 2500 varv: 3,0 (0,2)
CO: 0,1 (0,3)
HC: 245 (200)
Lambda: 0,87 (0,96 - 1,04

Har läst på som fan om vad man skulle göra för att få den genom besiktningen, vilket det är de jag vill nu sen så kör jag skiten tills den dör. Har läst allt från att de kan vara katalysatorn (men besiktningskillen sa att han trodde inte det var det) till att hälla i K-sprit (Min bil är Flexifuel) har läst att K-sprit är typ samma skit som E85.

Skulle bli väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig med detta, för jag vill igenom besiktningen.

Senast redigerat av EnLegend (1 april 2020)

simlar
1 april 2020 · 5 516 Inlägg

Blåryker tyder på att motorn förbränner olja vilket även skulle förklara dom höga avgasvärdena.
HC är kolväten, dvs oförbrända petroleumprodukter såsom bensin och olja.
Lambda-värdet väldigt lågt = för lite syre i avgaserna vilket då tyder på att motorn får för mycket bränsle (om motorn bränner olja får du även lågt lambda).
CO är kolmonoxid och uppstår vid ofullständig förbränning.

Stiften var helt svarta skriver du och går dåligt vid kallstart.
Börja med att ta kompressionsprov.
Är kompressionen bra byter du till helt nya tändstift.
Har motorn turbo kollar du skicket på denna, turbon får inte glappa in-ut, glappar turbon in-ut så är den utsliten och läcker olja som då antingen går ut med laddluften eller ut i avgashuset.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Slim
1 april 2020 · 340 Inlägg

1.8f har en del krångel för sig, framför allt när den körs på e85 och bensin omväxlande. Mitt tips är att bara köra på bensin medan du felsöker(om du inte redan gör det). Sen är 37k mil långt, speciellt för en etanolmotor.

Ventiltätningar eller kolvringar osv är inte orimligt om de är slitna. Det ger olja i förbränningsrummen och förklarar avgasvärdena. Drar den olja?

husseman
1 april 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, säker på att det var fel på L-sonden vid första bes??.  Har du köpt rätt L-sond? Låter som bilen inte kan tyda vilket bränsle du kör på..(vilket den gör med hjälp av L-sonden). Kolla om du fått rätt sond , om inte- Besikta med Etanol med din gamla (förmodligen) friska sond. Lycka till. Mvh. husse

Utmarks-Loke
1 april 2020 · 5 812 Inlägg

Var det en billig lambdasond, typ biltema eller ännu värre? Då kan den vara sönder igen, om den ens någonsin fungerade

EnLegend
2 april 2020 · 4 Inlägg

Idag så kom motorlampan tillbaka, det var felkoden P2008 (Powertrain Intake manf control circuit/open bank1 A) som har funnit där vid flera tillfälle. Jag kan inte lägga fingret på vad som är felet, då jag bytte nyss vakuumventilerna

simlar skrev:
Blåryker tyder på att motorn förbränner olja vilket även skulle förklara dom höga avgasvärdena.
HC är kolväten, dvs oförbrända petroleumprodukter såsom bensin och olja.
Lambda-värdet väldigt lågt = för lite syre i avgaserna vilket då tyder på att motorn får för mycket bränsle (om motorn bränner olja får du även lågt lambda).
CO är kolmonoxid och uppstår vid ofullständig förbränning.

Stiften var helt svarta skriver du och går dåligt vid kallstart.
Börja med att ta kompressionsprov.
Är kompressionen bra byter du till helt nya tändstift.
Har motorn turbo kollar du skicket på denna, turbon får inte glappa in-ut, glappar turbon in-ut så är den utsliten och läcker olja som då antingen går ut med laddluften eller ut i avgashuset.

Tack för ditt svaret.
Jag har gjort ett kompressionsprov och alla cylindrar hade liknande värde, jag har helt nya tändstift i den och när jag tog lös dem nyligen så såg det så dem normala ut. Bilen har inte turbo.

Slim skrev:
Ventiltätningar eller kolvringar osv är inte orimligt om de är slitna. Det ger olja i förbränningsrummen och förklarar avgasvärdena. Drar den olja?

Hej. Jo den drar faktiskt väldigt mycket olja, på senaste månaden så har jag helt i 4 liter och mätte igår och den börjar närma sig minimum igen (Skillnaden mellan max och min är 1 liter).
Tack för ditt svar.

husseman skrev:
Hmm, säker på att det var fel på L-sonden vid första bes??.  Har du köpt rätt L-sond? Låter som bilen inte kan tyda vilket bränsle du kör på..(vilket den gör med hjälp av L-sonden). Kolla om du fått rätt sond , om inte- Besikta med Etanol med din gamla (förmodligen) friska sond. Lycka till. Mvh. husse

Hej husseman. Jo det var fel på lambdasonden på första besiktningen då jag fick felkod [P0141 - Heated oxygen sensor (HO2S) 2 Bank 1, heater controlcircuit malfuntion]. Jag är rätt säkert på att jag köpte rätt lambdasond eftersom jag fick hjälp av Volvo att gå OEM numret (30650780), så då gick jag in på bildelsbasen och köpte en därifrån. Då de testar att de är okej så tror jag faktiskt att det kan vara sonden före cat som kan vara skit.

Första besiktningen körde jag med både etanol och bensin, andra besiktningen körde jag med bara etanol.

Utmarks-Loke skrev:
Var det en billig lambdasond, typ biltema eller ännu värre? Då kan den vara sönder igen, om den ens någonsin fungerade

Det är en original lambdasond och det som var fel på den var "heater controlcircuit malfuntion" .

Senast redigerat av EnLegend (2 april 2020)

simlar
2 april 2020 · 5 516 Inlägg

4L olja på en månad är extremt mycket yikes
Hur många mil kör du per månad, kör du under 1000mil per månad så drar motorn extrema mängder olja vilket är den solklara anledningen till felaktiga avgasvärden.

Vad var kompressionstrycket på?
Räcker inte att det är jämnt på alla utan ska vara minimun ett visst tryck, bensinare har oftast 8bar vid varm motor som lägsta tillåtna tryck.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Brådhis * Voff voff *
2 april 2020 · 10 244 Inlägg

Håller med Simlar här, 4 liter på en månad är riktigt mycket. Så dina avgasvärden beror sannolikt på att den groggar i olja likt en tvåtaktare tyvärr.

Hur är det med vevhusventilationen? Tänker om oljan tar sig den vägen till förbränningsrummen...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
EnLegend
2 april 2020 · 4 Inlägg

Brådhis skrev:
Hur är det med vevhusventilationen? Tänker om oljan tar sig den vägen till förbränningsrummen...

När jag tog lös spjällhuset så såg jag in i motorn och då fanns det en hel del olja längs ner.


Så här såg det ut:

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235263/235263-0640a61ad031488bb52aa4b3a1c7c92d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235263/235263-9adc9aa8169ca915beb1a43d84279d34.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235263/235263-9f6eb097fd195838c475308f16ec4085.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235263/235263-1bfaf27fdc11502bc9c01ef405c2d225.jpg

Slim
2 april 2020 · 340 Inlägg

Nånting har gått fel med din mätning, du kan omöjligt ha 18bar i en bensinare...

Utmarks-Loke
2 april 2020 · 5 812 Inlägg

Så långt tänkte jag inte ens, jag såg bara att värdena var hyfsat jämna. Men det är klart, 18 bar är väldigt högt.

EnLegend
2 april 2020 · 4 Inlägg

Jag får ta om mätningarna och se vad jag får då.

Några tips på vad kan börja med att göra för att felsöka vad problemet kan vara? jag tänkte ta och beställa en ny topplockspackning och ta lös toppen, mest för att se hur det ser ut.

Senast redigerat av EnLegend (2 april 2020)

Utmarks-Loke
2 april 2020 · 5 812 Inlägg

Börja med att kolla över vevhusventilationen.

husseman
4 april 2020 · 1 577 Inlägg

EnLegend skrev:
Idag så kom motorlampan tillbaka, det var felkoden P2008 (Powertrain Intake manf control circuit/open bank1 A) som har funnit där vid flera tillfälle. Jag kan inte lägga fingret på vad som är felet, då jag bytte nyss vakuumventilerna

simlar skrev:
Blåryker tyder på att motorn förbränner olja vilket även skulle förklara dom höga avgasvärdena.
HC är kolväten, dvs oförbrända petroleumprodukter såsom bensin och olja.
Lambda-värdet väldigt lågt = för lite syre i avgaserna vilket då tyder på att motorn får för mycket bränsle (om motorn bränner olja får du även lågt lambda).
CO är kolmonoxid och uppstår vid ofullständig förbränning.

Stiften var helt svarta skriver du och går dåligt vid kallstart.
Börja med att ta kompressionsprov.
Är kompressionen bra byter du till helt nya tändstift.
Har motorn turbo kollar du skicket på denna, turbon får inte glappa in-ut, glappar turbon in-ut så är den utsliten och läcker olja som då antingen går ut med laddluften eller ut i avgashuset.

Tack för ditt svaret.
Jag har gjort ett kompressionsprov och alla cylindrar hade liknande värde, jag har helt nya tändstift i den och när jag tog lös dem nyligen så såg det så dem normala ut. Bilen har inte turbo.

Slim skrev:
Ventiltätningar eller kolvringar osv är inte orimligt om de är slitna. Det ger olja i förbränningsrummen och förklarar avgasvärdena. Drar den olja?

Hej. Jo den drar faktiskt väldigt mycket olja, på senaste månaden så har jag helt i 4 liter och mätte igår och den börjar närma sig minimum igen (Skillnaden mellan max och min är 1 liter).
Tack för ditt svar.

husseman skrev:
Hmm, säker på att det var fel på L-sonden vid första bes??.  Har du köpt rätt L-sond? Låter som bilen inte kan tyda vilket bränsle du kör på..(vilket den gör med hjälp av L-sonden). Kolla om du fått rätt sond , om inte- Besikta med Etanol med din gamla (förmodligen) friska sond. Lycka till. Mvh. husse

Hej husseman. Jo det var fel på lambdasonden på första besiktningen då jag fick felkod [P0141 - Heated oxygen sensor (HO2S) 2 Bank 1, heater controlcircuit malfuntion]. Jag är rätt säkert på att jag köpte rätt lambdasond eftersom jag fick hjälp av Volvo att gå OEM numret (30650780), så då gick jag in på bildelsbasen och köpte en därifrån. Då de testar att de är okej så tror jag faktiskt att det kan vara sonden före cat som kan vara skit.

Första besiktningen körde jag med både etanol och bensin, andra besiktningen körde jag med bara etanol.

Utmarks-Loke skrev:
Var det en billig lambdasond, typ biltema eller ännu värre? Då kan den vara sönder igen, om den ens någonsin fungerade

Det är en original lambdasond och det som var fel på den var "heater controlcircuit malfuntion" .

Hmm.. vilket betyder att sonden inte värms upp av värmeslingan, men fungerar helt ok när avgaserna värmt upp den.(Ok till Bes.) Att en sond har rätt nr på Bildelsbasen betyder inte att den funkar(skrotar testar sina saker väldigt dåligt) Det du gjort är att fixa ett taskigt avgasvärde, till total katastrof på de andra. Din oljekonsumtion tyder ju på att motorn gjort sitt, men skulle kunna fixa en Bes. till med gamla sonden o lite mer etanol.... - kanske lite tjockare olja o möjligen en slang borttagen" på rätt ställe". Kolla med nån som har avgasmätare, de vet vad som krävs.. -  att fixa denna bil på rätt sätt
är ju inte försvarbart. Motorn e´ju körd. Hur du än gör- lycka till. o grym komptestare du har..hehe mvh.Husse

Senast redigerat av husseman (4 april 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang