225/50R16 eller 215/55R16?

1Adrian1
18 april 2020 · 356 Inlägg

Hej,

Har köpt ett par 16 tummare till min bil och behöver nu ett par däck. Men kan inte riktigt bestämma mig om jag ska köra på 225/50R16 eller 215/55R16.

Bilen kommer köras "hårt" och "inspirerad körning" så jag är alltså inte ute efter komfort. Jag är mer ute efter bra prestanda och därav behöver lite tips på vilken av dimensionerna jag ska köra på.

De däcken som sitter på just nu är 205/55R16 vilket jag inte vill ha. Jag tänker att de kanske bli för tajt i hjulhusen med 215/55R16 därav började fundera på 225/50R16 som garanterat passar i hjulhusen utan några problem.

Vad tror ni utifrån dessa bilder, kan det bli för tajt med 215/55R16?
Är 215/55R16 alldeles för mycket däcksidor som kommer leda till "tire rollover" vid lite mer inspirerad körning?

Bilder: https://imgur.com/a/jyZa8Mv

Tack på förhand!

Senast redigerat av 1Adrian1 (18 april 2020)

simlar
18 april 2020 · 5 524 Inlägg

215/55-16 är 5,5mm högre än dina 205/55-16
https://www.willtheyfit.com/index.php?w … offset2=40


225/50-16 är 0,25mm lägre än dina 205/55-16
https://www.willtheyfit.com/index.php?w … offset2=40


Så 215/55-16 fungerar utan problem på din bil som har gott om utrymme med nuvarande 205/55-16.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
1Adrian1
18 april 2020 · 356 Inlägg

simlar skrev:
215/55-16 är 5,5mm högre än dina 205/55-16
https://www.willtheyfit.com/index.php?w … offset2=40


225/50-16 är 0,25mm lägre än dina 205/55-16
https://www.willtheyfit.com/index.php?w … offset2=40


Så 215/55-16 fungerar utan problem på din bil som har gott om utrymme med nuvarande 205/55-16.

Okej, då vet jag. Tack!

Nu kanske du inte vet svar på frågan, men vad tror du är bäst att köra på av de två dimensionerna om det är bra väghållning jag är ute efter? Som jag skrev i inlägget, 215/55-16 kanske är för mycket däcksidor? smile

SvarreE
18 april 2020 · 239 Inlägg

Ja alltså med simlars svar som grund så är skillnaden i höjd 5,75mm på de 2 alternativen eller då 2,88mm i däcksida. Skillnaden där kommer du inte märka.
Du får ge lite mer info, din inspirerade körning, är det på bana eller gata?
Bredare däck är mer spårkänsliga men ibland mer greppvänliga, nu rör det sig om 10mm skillnad här så... jag hade funderat mer på grepp och gummiblanding, ett r-däck kanske om du ska sätta varuhuset på bana. Om du ska bli inspirerad till att drifta och sladda runt då hade jag gått på det billigaste.
I vilket fall tror jag inte du kommer märka av storleksskillnaden.
Man kan ju också gå på det häftigaste/bredaste eller fetast mönster. Placeboeffekten ska inte underskattas

1Adrian1
18 april 2020 · 356 Inlägg

SvarreE skrev:
Ja alltså med simlars svar som grund så är skillnaden i höjd 5,75mm på de 2 alternativen eller då 2,88mm i däcksida. Skillnaden där kommer du inte märka.
Du får ge lite mer info, din inspirerade körning, är det på bana eller gata?
Bredare däck är mer spårkänsliga men ibland mer greppvänliga, nu rör det sig om 10mm skillnad här så... jag hade funderat mer på grepp och gummiblanding, ett r-däck kanske om du ska sätta varuhuset på bana. Om du ska bli inspirerad till att drifta och sladda runt då hade jag gått på det billigaste.
I vilket fall tror jag inte du kommer märka av storleksskillnaden.
Man kan ju också gå på det häftigaste/bredaste eller fetast mönster. Placeboeffekten ska inte underskattas

Kommer för det mesta bli gata men kommer nog bli en bandag eller två varje år så länge jag äger bilen.

Kör just nu med 225/45-17 och tycker det har känts bra gällande spårkänslighet och sedan greppar det ändå hyfsat bra även fast jag inte har de bästa däcken. Orginal från fabrik är det 215/45-17 på min EP3 därav jag tänkte på 215/55-16 då de är lika breda som orginal från fabrik.

Har kollat runt som bara den och är väldigt svårt att hitta några r-däck som inte kostar skjortan i just 215/55-16 eller 225/50-16... Enda alternativet jag kunde hitta för någorlunda vettig summa är AD08RS men de sägs inte vara särskilt bra däck tyvärr. Tänkte beställa ett par Hankook Ventus Prime 3 K125 då de verkar vara helt okej för priset.

Sladda runt och de blir nog inte med tanke på att bilen är framhjulsdriven wink

Senast redigerat av 1Adrian1 (18 april 2020)

SvarreE
19 april 2020 · 239 Inlägg

Då ska du få det tråkigaste rådet av mig.
Köp ett par hjul till, borde finnas gott om begagnade med hyfsade däck på fälg ute nu. 17 eller 18 tum kanske..
Så spara ihop till bättre däck och en bra mutterknack. Lägg på r-däck till track days och motstå frestelsen att köra dem till vardags.
Som de flesta andra gamlingar så hoppas jag inte du behöver utnyttja däcken så hårt på allmän väg, håll det till insidan av staketet.

Att inte kunna sladda för att det är framhjulsdrift... man får jobba lite mer bara, sitter väl en bredställspinne även i en Honda?  Inte alla sladdar är långa svepande fyrhjulsställ även om det ser gött ut.

1Adrian1
19 april 2020 · 356 Inlägg

SvarreE skrev:
Då ska du få det tråkigaste rådet av mig.
Köp ett par hjul till, borde finnas gott om begagnade med hyfsade däck på fälg ute nu. 17 eller 18 tum kanske..
Så spara ihop till bättre däck och en bra mutterknack. Lägg på r-däck till track days och motstå frestelsen att köra dem till vardags.
Som de flesta andra gamlingar så hoppas jag inte du behöver utnyttja däcken så hårt på allmän väg, håll det till insidan av staketet.

Att inte kunna sladda för att det är framhjulsdrift... man får jobba lite mer bara, sitter väl en bredställspinne även i en Honda?  Inte alla sladdar är långa svepande fyrhjulsställ även om det ser gött ut.

Hahah, fan då. Jag har redan ett par trevliga Enkei fälgar 17 tummare som sitter på bilen just nu. Så kan egentligen bara köpa ett par r-däck till de fälgarna och ha till track days.

Sedan får det nog bli 225/50-16 på 16 tummarna och de där Hankook däcken så får vi helt enkelt se hur det bli smile

Inget är omöjligt, så sladda på en framhjulsdriven bil är möjligt men blir långt ifrån lika bra som tex en bakhjulsdriven bil wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang