torsen skrev:
Har bilen ABS-bromsar blir det komplicerat att lufta.
Går inte med "kompis pumpar bromspedal"-metoden.
Varför?
Jo därför att luften, som blåsan i libellen i ett vattpass, söker sig uppåt.
Högsta punkten i ett bromssystem med ABS är själva ABS-blocket.
Du måste använda en bromsvätskebytare som suger genom luftningsnippeln och som samtidigt fyller på bromsvätska i huvudbromscylinderns behållare.
Finns de som med hjälp av speciallock med nippel och luft från reservhjulet "trycker" bromsvätska ur luftnippeln.
Har själv tillämpat denna metod.
Mycket vansklig och komplicerad.
Även lätt att "göra bort sig" och glömma fylla på bromsvätska så att man i stället pumpar in luft i systemet.
Kan funka.
Men avråder från metoden.
Om du trots avrådan bestämmer dig för "tryckmetoden".
Besök en plockbilskrot och "låna" ett antal lock med, som det verkar, passande gänga på locket.
Borra ett hål i locket och montera en bilhjulsventil.
Slang mellan reservhjul och bilhjulsventilen.
Helst även en justerbar ventil på slangen.
Jag använde 2 slangar från kasserade flaskor med "Nödhjälp på burk".
Monterade ett rör mellan slangarna + en ventil som jag råkade ha liggande.
Annars.
Lufta så gott det går.
Kör MYCKET FÖRSIKTIGT till närmaste mindre allbilsverkstad.
Låt verkstaden lufta med sugmetoden.
Lycka till!