2043
Sök

Placering av bromsrör samt byte

71 Inlägg
1 maj 2020
Trådstartare
Hej,

Jag har införskaffat mig en Opel Astra F -94 för att lära mig meka och byta delar. Nu har besiktningen sagt att både "vänster och höger sida bromsrör längsgående" måste bytas ut p.g.a rostskada.

Min fråga är om det finns någon som vet hur pass långt bromsrören sträcker sig? Jag har lyckats hitta främre och bakre bromsrör men ska jag tolka det som att bromsrören sträcker sig från framaxeln och hela vägen till bakaxeln? Är det rör hela vägen eller slang "i mitten av bilen"? Står inte mycket i Haynes boken om själva placeringen av bromsrören. Jag har tillgång till domkraft + 2st pallbockar, ingen lyft.

Har ni en bra Youtube video eller liknande får ni jättegärna länka.

PS. Någon som har erfarenhet av detta i Malmö-området?

Tack på förhand och trevlig valborg.

6 245 Inlägg
1 maj 2020
Kan du inte bara hissa upp bilen och kolla hur långt de går? Är det ABS på bilen går de nog hela vägen från ABS:enheten. Slang brukar det bara ute vid hjulen, eftersom de skall kunna röra sig upp och ned när man kör över gupp.

Om du ändå skall byta bromsrören så passa på att byta bromsvätska på en gång, det är säkert dags i alla fall. Men innan du börjar, kolla så att det går att lossa luftnipplarna vid alla fyra hjul. Risken är att de är fastrostade och du måste köpa nya ok, eller om det är trumbromsar och hjulcylindrar bak.

71 Inlägg
1 maj 2020
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:
Kan du inte bara hissa upp bilen och kolla hur långt de går? Är det ABS på bilen går de nog hela vägen från ABS:enheten. Slang brukar det bara ute vid hjulen, eftersom de skall kunna röra sig upp och ned när man kör över gupp.

Om du ändå skall byta bromsrören så passa på att byta bromsvätska på en gång, det är säkert dags i alla fall. Men innan du börjar, kolla så att det går att lossa luftnipplarna vid alla fyra hjul. Risken är att de är fastrostade och du måste köpa nya ok, eller om det är trumbromsar och hjulcylindrar bak.

Hej och tack för ditt svar. Jag har som sagt bara domkraft och pallbockar, kan inte hissa upp bilen mer än det. Bilen har inte abs vad jag vet. Jättebra tips med bromsvätskan, tar det i samband med att jag byter skivor och belägg nu på måndag, och det är helt rätt, trumbromsar bak.

4 824 Inlägg
1 maj 2020
eller så väntar du med att byta bromsvätska då du ändå måste lufta bromsarna efter att du bytt bromsrören.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

71 Inlägg
1 maj 2020
Trådstartare
Christian S skrev:
eller så väntar du med att byta bromsvätska då du ändå måste lufta bromsarna efter att du bytt bromsrören.

Slog mig i efterhand, tack ändå!

1 776 Inlägg
2 maj 2020
Hmm, bromsrör gör man sj. En rulle bromsrör o en konings sats o lite nipplar e´allt som behövs. Då detta är kopparrör så behöver de aldrig bytas igen. Kolla upp var rosten slutar på rören o kapa o skarva på nytt rör. Skarvnipplar funkar bra..bara göra rent på gamla rören. Lufta o gasa.

Lycka till /Husse

71 Inlägg
2 maj 2020
Trådstartare
husseman skrev:
Hmm, bromsrör gör man sj. En rulle bromsrör o en konings sats o lite nipplar e´allt som behövs. Då detta är kopparrör så behöver de aldrig bytas igen. Kolla upp var rosten slutar på rören o kapa o skarva på nytt rör. Skarvnipplar funkar bra..bara göra rent på gamla rören. Lufta o gasa.

Lycka till /Husse

Uppfattat, stort tack, det kommer behövas!

7 712 Inlägg
2 maj 2020
Om du byter till kopparrör måste du klamma rören tätare.
Max 50 cm mellan klammorna.
För att rören inte ska vibrera.
Vibrationer gör att koppar självhärdar.
När de självhärdar blir de hårdare.
Har då lättare för att spricka.
Du måste även köpa tjockväggiga kopparrör.
De tunnare är inte tillåtna/godkända för bromsar på bil.
Härutöver svårare att få till krökningar med liten radie utan att röret viker sig och blir platt = tätt.
Även svårare få till konorna utan att flänsarna brister.

Köp kopparlegerade stålrör.

71 Inlägg
2 maj 2020
Trådstartare
torsen skrev:
Om du byter till kopparrör måste du klamma rören tätare.
Max 50 cm mellan klammorna.
För att rören inte ska vibrera.
Vibrationer gör att koppar självhärdar.
När de självhärdar blir de hårdare.
Har då lättare för att spricka.
Du måste även köpa tjockväggiga kopparrör.
De tunnare är inte tillåtna/godkända för bromsar på bil.
Härutöver svårare att få till krökningar med liten radie utan att röret viker sig och blir platt = tätt.
Även svårare få till konorna utan att flänsarna brister.

Köp kopparlegerade stålrör.

Hej och tack för svaret. Gissar på att biltemas koppar-bromsrör inte blir godkända då?

7 712 Inlägg
2 maj 2020
Har bilen ABS-bromsar blir det komplicerat att lufta.
Går inte med "kompis pumpar bromspedal"-metoden.
Varför?
Jo därför att luften, som blåsan i libellen i ett vattpass, söker sig uppåt.
Högsta punkten i ett bromssystem med ABS är själva ABS-blocket.
Du måste använda en bromsvätskebytare som suger genom luftningsnippeln och som samtidigt fyller på bromsvätska i huvudbromscylinderns behållare.

Finns de som  med hjälp av speciallock med nippel och luft från reservhjulet "trycker" bromsvätska ur luftnippeln.
Har själv tillämpat denna metod.
Mycket vansklig och komplicerad.
Även lätt att "göra bort sig" och glömma fylla på bromsvätska så att man i stället pumpar in luft i systemet.
Kan funka.
Men avråder från metoden.

Om du trots avrådan bestämmer dig för "tryckmetoden".
Besök en plockbilskrot och "låna" ett antal lock med, som det verkar, passande gänga på locket.
Borra ett hål i locket och montera en bilhjulsventil.
Slang mellan reservhjul och bilhjulsventilen.
Helst även en justerbar ventil på slangen.
Jag använde 2 slangar från kasserade flaskor med "Nödhjälp på burk".
Monterade ett rör mellan slangarna + en ventil som jag råkade ha liggande.

Annars.
Lufta så gott det går.
Kör MYCKET FÖRSIKTIGT till närmaste mindre allbilsverkstad.
Låt verkstaden lufta med sugmetoden.

Lycka till!

71 Inlägg
2 maj 2020
Trådstartare
torsen skrev:
Har bilen ABS-bromsar blir det komplicerat att lufta.
Går inte med "kompis pumpar bromspedal"-metoden.
Varför?
Jo därför att luften, som blåsan i libellen i ett vattpass, söker sig uppåt.
Högsta punkten i ett bromssystem med ABS är själva ABS-blocket.
Du måste använda en bromsvätskebytare som suger genom luftningsnippeln och som samtidigt fyller på bromsvätska i huvudbromscylinderns behållare.

Finns de som  med hjälp av speciallock med nippel och luft från reservhjulet "trycker" bromsvätska ur luftnippeln.
Har själv tillämpat denna metod.
Mycket vansklig och komplicerad.
Även lätt att "göra bort sig" och glömma fylla på bromsvätska så att man i stället pumpar in luft i systemet.
Kan funka.
Men avråder från metoden.

Om du trots avrådan bestämmer dig för "tryckmetoden".
Besök en plockbilskrot och "låna" ett antal lock med, som det verkar, passande gänga på locket.
Borra ett hål i locket och montera en bilhjulsventil.
Slang mellan reservhjul och bilhjulsventilen.
Helst även en justerbar ventil på slangen.
Jag använde 2 slangar från kasserade flaskor med "Nödhjälp på burk".
Monterade ett rör mellan slangarna + en ventil som jag råkade ha liggande.

Annars.
Lufta så gott det går.
Kör MYCKET FÖRSIKTIGT till närmaste mindre allbilsverkstad.
Låt verkstaden lufta med sugmetoden.

Lycka till!

Stort tack för kunskapen!

7 712 Inlägg
2 maj 2020
BlobbyAkuma skrev:
Hej och tack för svaret. Gissar på att biltemas koppar-bromsrör inte blir godkända då?

Joodå.
Biltemas bromsrör är inte "rena" kopparrör utan är en "kopparlegering" som är godkänd.
Deras koningsverktyg är också rätt komfortabla att jobba med.

1 776 Inlägg
2 maj 2020
Hehe, du kommer kunna lufta denna bil utan sug o tryck fix. Se bara till att behållaren hela tiden har bromsvätska i sig. Sen har du nån som pumpar o du luftar. Skulle bromsarna kännas svampiga, så åk ut på en grusväg o bromsa hårt så ABS pumpen får jobba. Sen kan du lufta igen. ABS bromsar är normalt inget problem. Vissa bilar måste man koppla upp o köra en luftningsprocedur på. Tex. Iveco e´skittjuriga.
Men då kan du suga eller trycka hur mkt. du vill- bromsarna blir inte bra, utan att ABS styrdonet får köra pumpmotorn o öppna ventiler. Detta måste du ha diagnosinstrument för. Men en Astra går inte misslyckas med. Lycka till./ mvh. Husse

71 Inlägg
3 maj 2020
Trådstartare
torsen skrev:
BlobbyAkuma skrev:

Joodå.
Biltemas bromsrör är inte "rena" kopparrör utan är en "kopparlegering" som är godkänd.
Deras koningsverktyg är också rätt komfortabla att jobba med.

Gott! skönt att höra, då kör jag på det smile Tack

71 Inlägg
3 maj 2020
Trådstartare
husseman skrev:
Hehe, du kommer kunna lufta denna bil utan sug o tryck fix. Se bara till att behållaren hela tiden har bromsvätska i sig. Sen har du nån som pumpar o du luftar. Skulle bromsarna kännas svampiga, så åk ut på en grusväg o bromsa hårt så ABS pumpen får jobba. Sen kan du lufta igen. ABS bromsar är normalt inget problem. Vissa bilar måste man koppla upp o köra en luftningsprocedur på. Tex. Iveco e´skittjuriga.
Men då kan du suga eller trycka hur mkt. du vill- bromsarna blir inte bra, utan att ABS styrdonet får köra pumpmotorn o öppna ventiler. Detta måste du ha diagnosinstrument för. Men en Astra går inte misslyckas med. Lycka till./ mvh. Husse

Skönt att höra smile Jag såg en video av ChrisFix när han bytte belägg, skivor och luftade. Såg inte jätteavancerat ut, kommer försöka mig på detta på Måndag, sen är tanken att gå på bromsrören. Ska bli kul hur det hela slutar! Stort tack för hjälpen.

7 712 Inlägg
3 maj 2020
Ett avsnitt av mackansgarage.se visar hur ha tillverkar bromsrör = konar bromsrör.

71 Inlägg
3 maj 2020
Trådstartare
torsen skrev:
Ett avsnitt av mackansgarage.se visar hur ha tillverkar bromsrör = konar bromsrör.

Tack, har sett den smile Jag tror det svåraste kommer att vara att följa bromsrören hela vägen och att komma åt dom för att byta då det verkar sitta på väldigt tighta ställen, men vi får se som sagt smile

Sök