Styrled lossar inte

Nizz
5 maj 2020 · 12 Inlägg

Hallå, har försökt och byta yttre styrleden hö fram på min Saab, lås bulten och själva styrleden rör sig inte ens en tiondels millimeter, har försökt att elda allt jag har flera gånger, spruta med multispray och 556, har bankat på styrleden och verktyget som jag försöker lossa med. Men oavsett hur mycket jag slår och drar så vill de inte vika sig, tänkte att jag skulle ta loss den inre styrleden så man får ett bättre utrymme för att dra o banka då jag just nu sitter inklämd i hjulhuset och försöker få loss de. Men damasken som sitter får jag inte loss, har googlat och då säger de att det ska sitta ett spännband på innerdelen av damasken men allt jag känner när jag försöker kolla är att det går en metallpinne rakt in i damasken. Förstår inte riktigt hur jag ska gå vidare så skulle verkligen uppskatta tips just nu, det är min pendlarbil till jobbet och har hållt på med det här i snart tre dagar. Är en Saab 9000 2.3 i från 95 om det hjälper något.
Tacksam för svar!

Tillägg: märkte att jag inte förtydligade det ordentligt, det är den delen av yttre styrleden som sitter gängad i inte styrleden jag har svårt att få loss samt låsbulten där, den koniska delen av styrleden fick jag upp hur lätt som helst!

Senast redigerat av Nizz (5 maj 2020)

Meaganeowner
5 maj 2020 · 2 250 Inlägg

Har ett funkade recept om du menar styrledens gängade del mot inre styrled?

Garanterat det funkar på de värst sittande.

Absolut inget förstörande!

torsen
5 maj 2020 · 7 257 Inlägg

Är det en styrleds koniska del som ska bort ur/från en styrarm?
Endera bankar du på styrleden med en slägghammare eller yta, samtidigt som du har en annan slägghammare eller yxa som mothåll på andra sidan styrarmen.
Finns även flera avdragare som kan övertyga styrleden om att den förgäves gör motstånd.
Kolla i Biltema:s katalog under spindelledsvdragare.
Lycka till!

Meaganeowner
5 maj 2020 · 2 250 Inlägg

Ja, fler än två möjliga problem finns inte.

Vilket är det som krånglar?

Nizz
5 maj 2020 · 12 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Ja, fler än två möjliga problem finns inte.

Vilket är det som krånglar?

Krånglar att få bort yttre styrleden men tänkte ta ur den inre styrleden också så man kunde få en bättre hävarm då det inte är så bättre utrymme i hjulhuset, men ta ut de är ju krångligt bara det

Nizz
5 maj 2020 · 12 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Har ett funkade recept om du menar styrledens gängade del mot inre styrled?

Garanterat det funkar på de värst sittande.

Absolut inget förstörande!

Menar just där, är nästan ut som att styrleden och låsmuttern har rostat fast i varandra så att det ungefär har svetsrostat eller vad man ska kalla det

jaka54
5 maj 2020 · 5 756 Inlägg

Hej!
Förstår jag dig rätt att det är P-änden (den koniska delen)du ska ta loss från styrarmen på McPherson benet?!
Den lossar du lättast med avdragare. Kolla Biltemas avdragare.

Nizz
5 maj 2020 · 12 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Förstår jag dig rätt att det är P-änden (den koniska delen)du ska ta loss från styrarmen på McPherson benet?!
Den lossar du lättast med avdragare. Kolla Biltemas avdragare.

Menar den änden av styrleden som sitter gängad i inte styrleden märker att jag kanske formulerade mig lite fel

Meaganeowner
6 maj 2020 · 2 250 Inlägg

https://www.maskinisten.net/viewtopic.p … 1#p3264101

OBS Använd en huggmejsel som har stor vinkel, ej spetsig, för att tvinga isär det spår du slipar upp. Får inte bottna i slipade spåret för då förstörs gängorna.

Lossar lätt styrled och kontramutter,
d v s låsmutter.


Innan jag plockar loss styrled, mäter jag upp toe.
Detta gör jag enklast med en stor bygel....
Skriver mer om detta om du anser att det är nödvändigt. Kanske gör hjulen ställning i stället.

Senast redigerat av Meaganeowner (6 maj 2020)

Mrsaab99turbo
6 maj 2020 · 103 Inlägg

Om inget hjälper med fasta nycklar. Använd två långa rörtänger med bra grepp i käftarna. En som greppar runt den yttre styrleden och en på muttern som låser eller att den greppar runt den inre styrelsen.
Detta brukar fungera som ett sista alternativ. Kolla vilket håll gängorna går.

Meaganeowner
6 maj 2020 · 2 250 Inlägg

Vinkelslip för att dra ett spår, funkar!

Men kolla noga hur djupt du slipar. Avbryt när det blånar i djupaste delen av spåret.
Då är det lite kvar till gängorna.

jaka54
6 maj 2020 · 5 756 Inlägg

Hej!
Hade samma problem med att lossa muttrarna till styrstaget på min Audi för några år sedan då jag skulle lämna in bilen på framvagnsinställning.
Värmde med gasollåga,sprutade på sprayolja, drog med fast nyckel (trångt som f...), drog sönder sexkanten,den som sitter i mitten. Testade med  Vise-Grips eftersom det inte fanns någon sexkant kvar. Försökte knacka bort hylsorna som trycker mot P-änden och styrstag. Efter mycket svärande, värmande och hamrande  fick jag slutligen loss de bägge muttrarna. Så ge inte upp! Och när du fått loss dem, på med kopparpasta  så allt inte kärvar fast igen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang