[video] Sista två bultarna i bromsoket, duktigt fastrostade

BlobbyAkuma
9 maj 2020 · 71 Inlägg

Hej,

Får inte loss de sista två bultarna. Har sprayat WD-40 och bromsrengöringsspray och försökt dra med en längre insexnyckel men de rör sig inte en mm.

Har en dragledstång som jag ska köpa en insexhylsa till imorgon och prova med bättre hävstångseffekt.

Har ni några andra tips om inte det funkar imorgon?

Tack på förhand.

https://www.youtube.com/watch?v=gt7HsJ8rlyw

Opel Astra F "Klam" (1994)
husseman
9 maj 2020 · 1 597 Inlägg

Hmm, värme brukar vara lösningen. Antingen en induktionsvärmare eller gassvets. Skydda drivknuten med värmefilt om du kör svets. Lycka till
mvh/husse

Utmarks-Loke
9 maj 2020 · 5 847 Inlägg

Dom där brukar vara åtdragna något fruktansvärt, det går nog inte att få lös dom med en liten insexnyckel. Köp biltemas sats med insexhylsor och ett ordentligt spärrskaft så får du lös dom. Induktionsvärmare hjälper inte, det är ju bara skallen som blir varm och det är gängorna man vill värma. Men det behövs ingen värme, det behövs ett rejälare verktyg så man får den kraft som krävs.

BlobbyAkuma
9 maj 2020 · 71 Inlägg

Tack ska ni ha, testar ledstången imorgon

Opel Astra F "Klam" (1994)
caromania Forummoderator
9 maj 2020 · 9 296 Inlägg

Tänk på att ett snärtigt slag är 1000ggr mer effektivt än att segdra.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
9 maj 2020 · 7 255 Inlägg

Knacka/slå mycket hårt på insexskruvskallen och prova.
Börja med att dra medurs /"åt fel håll" lite lite.
Kan få skruvarna att släppa.

Värme, som redan skrivits, kan göra susen.
Prova med att svetsa på en större mutter på varje skruvskalle.
Var inte blyg utan elda på riktigt mycket med MIG:en innuti muttern.
Dels kommer värmen att sprida sig längs skruven in i bromsoket.
Dels får du ett bra nyckeltag.

husseman
9 maj 2020 · 1 597 Inlägg

Hmm, givetvis behövs vettiga verktyg, men ibland räcker inte det. Då funkar värme kanon- att du ser bultskallen glöda, betyder ju inte att bara den värms. Värmen kommer gå genom hela bulten o grilla bort ev. gänglåsning och få bulten att expandera. Eftersom det inte finns nåt utrymme att expandera på kommer den istället sträcka sig. Då kyler du ner det hela o bulten kommer släppa som en Yamaha R1,a på oljad asfalt. Lycka till/ husse

spillolja
9 maj 2020 · 4 028 Inlägg

En värmepistol tex. Steinel 2120  ställd på 690C+  med det smala munstycket, kan vara skillnad på att bulten lossnar eller ej, när den ska återmonteras bör man sätta alumniumpasta på gängorna i förebyggande syfte

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
husseman
9 maj 2020 · 1 597 Inlägg

Hupp- sant, ibland funkar värmepistol oxå. Fast man bör tänka på att har man grillat en bult så försvinner vissa av dess egenskaper. Så man bör montera nya bultar om det ska bli helt rätt.

mvh/husse

Low
10 maj 2020 · 3 314 Inlägg

Hade något liknande, ta en stålborste gör rent mer noggrant, spraya wd 40 låt stå nån timme. Vrid hjulet. Så du får plats med en längre skaft. Dra åt muttern LITE för sedan lossa.. funka för mig smile.

torsen
10 maj 2020 · 7 255 Inlägg

Nackdelen med att värma skruven med värmepistol är att det tar alldeles för lång tid innan hela skruven är upphettad.
Under tiden har även vissa delar av bromsoket hunnit bli (för) varmt.
Kan dels skada bromsoket.
Dels uppnår man inte effekten av att stålskruven "spränger bort" korrosion och ev gänglåsning.

Att byta skruvarna efteråt är självklart.
Men att smörja dem skulle inte jag göra.
Snarare ha på gänglåsning på gängorna.

Min uppfattning!

Utmarks-Loke
10 maj 2020 · 5 847 Inlägg

Jag tror fortfarande inte de där skruvarna är fastrostade, de är bara hårt åtdragna som de skall vara. Jag vet inte hur många Nm de skall ha, men säkert mer än man kan lägga på med en liten insexnyckel och då kommer man inte få av dom.

BlobbyAkuma
10 maj 2020 · 71 Inlägg

Tack igen allihopa! Fick loss skruvarna. Gick till biltema och köpte en hylsa-insexnyckel 1/2" 10mm, satte den på ledstången/breaker-baren och drog pyttelite och så gick de upp utan problem. Nu blir det en passa putsande på rosten.

Tack åter igen.

Opel Astra F "Klam" (1994)
torsen
10 maj 2020 · 7 255 Inlägg

BlobbyAkuma skrev:
Tack igen allihopa! Fick loss skruvarna. Gick till biltema och köpte en hylsa-insexnyckel 1/2" 10mm, satte den på ledstången/breaker-baren och drog pyttelite och så gick de upp utan problem. Nu blir det en passa putsande på rosten.

Tack åter igen.

Bra med återkoppling - det gillar vi!

BlobbyAkuma
10 maj 2020 · 71 Inlägg

torsen skrev:

BlobbyAkuma skrev:
Tack igen allihopa! Fick loss skruvarna. Gick till biltema och köpte en hylsa-insexnyckel 1/2" 10mm, satte den på ledstången/breaker-baren och drog pyttelite och så gick de upp utan problem. Nu blir det en passa putsande på rosten.

Tack åter igen.

Bra med återkoppling - det gillar vi!

Minsta man kan göra smile

Opel Astra F "Klam" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang