Nya skivor och belägg - Drar till höger vid inbromsning

Escuza
27 juni 2020 · 11 Inlägg

Tjena,

Stötte på lite patruller efter att jag bytt ut skivor och belägg på min bil.
Har gjort detta tidigare vid ett tillfälle men nu stött på problem.

Satte på nya skivor och belägg fram. Vid inbromsning runt 80-90(Medium hårt) så drar bilen till höger.
Detta gjorde den inte innan bromsbytet. Så det borde med all sannolikhet inte ha att göra med något annat.

Kan det vara så att det "sätter" sig efter lite körning? Var inga problem med själva bytet, glidpinnarna såg fina ut och nytt fett applicerades. Kolven pressades också tillbaka fint utan några problem.

Bromsvätskan är bytt förra året.
Bil: Audi A6 2009

Har bara bytt fram än så länge
https://i.imgur.com/AYsv6Lo.jpg

Senast redigerat av Escuza (27 juni 2020)

Audi A6 (2009)
husseman
27 juni 2020 · 1 563 Inlägg

Hmm, förmodligen kommer det slita in sig, annars kan det vara läge att lufta systemet.

mvh/husse

viccoA
28 juni 2020 · 3 109 Inlägg

Inte glapp i någon bussning eller liknande? Löpte oken fint? Kärvar oken kan man råka ut för att bilen drar  efter inbromsning.

Utmarks-Loke
28 juni 2020 · 5 791 Inlägg

Gled bromsbeläggen fint fram och tillbaka i oken? Hur blir det om du hissar upp bilen och snurrar på hjulen, snurrar de fritt eller går det trögt?

Escuza
28 juni 2020 · 11 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Gled bromsbeläggen fint fram och tillbaka i oken? Hur blir det om du hissar upp bilen och snurrar på hjulen, snurrar de fritt eller går det trögt?

Ska testa snurra på dem imorn och se ifall det är något konstigt.


viccoA skrev:
Inte glapp i någon bussning eller liknande? Löpte oken fint? Kärvar oken kan man råka ut för att bilen drar  efter inbromsning.

Snurrade på skivan efter montering, snurrade fin fint, inga som helst konstigheter heller under monteringen. Framvagnsbussningar samt motorfästen är alla bytta förra hösten. Att det skulle vara dem som strular efter ett bromsbyte är föga troligt.

Annars hade det varit det jag misstänkt först.

Audi A6 (2009)
Nurminen86
29 juni 2020 · 109 Inlägg

Skrapade och borstade du rent i okhållaren där beläggen sitter? Du skall även applicera ytterst lite Kopparpasta på beläggens kontaktytor med hållaren så dom kan röra sig fint. Innan man pressar in kolven så brukar jag alltid pumpa ut den lite sen spruta i lite bromsvätska under damasken innan jag trycker tbx kolven. Det är bara en tätning runt kolven som drar tbx kolven efter inbromsning. Så kolven måste kunna röra sig helt fritt.

Senast redigerat av Nurminen86 (29 juni 2020)

Volvo 740 Gl "Sugis" (1989)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
29 juni 2020 · 4 917 Inlägg

Min gissning är följande..
Byt skivor sinsemellan och drar det då åt andra hållet, så har du kommit nåt på spåren..smile
Men det blir ju såklart lite jobb, och då tar det väl emot att göra det..sad
Men det är bra träning..

Senast redigerat av axxet (29 juni 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
husseman
2 juli 2020 · 1 563 Inlägg

Hehe, kör in bromsarna o allt kommer bli bra. Ge fan i kopparpasta o sånt man använde på 80 talet.
Alu pasta eller keramik/alu e´det som gäller numer. Kopparpasta e´Feltemamek.  Rätt trött på bilar nerkladdade med kopparpasta överallt.
Lycka till /husse

Nurminen86
2 juli 2020 · 109 Inlägg

husseman skrev:
Hehe, kör in bromsarna o allt kommer bli bra. Ge fan i kopparpasta o sånt man använde på 80 talet.
Alu pasta eller keramik/alu e´det som gäller numer. Kopparpasta e´Feltemamek.  Rätt trött på bilar nerkladdade med kopparpasta överallt.
Lycka till /husse

Använder man kopparpasta på rätt sätt så fungerar det ypperligt. Dom som kladdar ner överallt använder det fel. Du verkar vara en sådan som inte kan använda det på rätt sätt heller smile men de är klart jag är ju utbildad bilmek med wink

Senast redigerat av Nurminen86 (2 juli 2020)

Volvo 740 Gl "Sugis" (1989)
husseman
2 juli 2020 · 1 563 Inlägg

Nurminen86 skrev:

husseman skrev:
Hehe, kör in bromsarna o allt kommer bli bra. Ge fan i kopparpasta o sånt man använde på 80 talet.
Alu pasta eller keramik/alu e´det som gäller numer. Kopparpasta e´Feltemamek.  Rätt trött på bilar nerkladdade med kopparpasta överallt.
Lycka till /husse

Använder man kopparpasta på rätt sätt så fungerar det ypperligt. Dom som kladdar ner överallt använder det fel. Du verkar vara en sådan som inte kan använda det på rätt sätt heller smile men de är klart jag är ju utbildad bilmek med wink

Hehe, jag använder inte kopparpasta, det gör "andra utbildade bilmekar." tydligen än. Eftersom jag inte använder skiten, så kan ja väl knappast bli skyldig till att använda det fel? Ja torkar bort det "utbildade bilmekar" kletat på. O ersätter med pasta som lirar bättre med dagens material för att näste som skruvar ska slippa kopparpasta från Feltema på kläder o händer.  Jag tycker ja gör nåt bra för alla som ska skruva med skiten efter mig.

mvh/husse

Utmarks-Loke
2 juli 2020 · 5 791 Inlägg

husseman skrev:

Nurminen86 skrev:

husseman skrev:
Hehe, kör in bromsarna o allt kommer bli bra. Ge fan i kopparpasta o sånt man använde på 80 talet.
Alu pasta eller keramik/alu e´det som gäller numer. Kopparpasta e´Feltemamek.  Rätt trött på bilar nerkladdade med kopparpasta överallt.
Lycka till /husse

Använder man kopparpasta på rätt sätt så fungerar det ypperligt. Dom som kladdar ner överallt använder det fel. Du verkar vara en sådan som inte kan använda det på rätt sätt heller smile men de är klart jag är ju utbildad bilmek med wink

Hehe, jag använder inte kopparpasta, det gör "andra utbildade bilmekar." tydligen än. Eftersom jag inte använder skiten, så kan ja väl knappast bli skyldig till att använda det fel? Ja torkar bort det "utbildade bilmekar" kletat på. O ersätter med pasta som lirar bättre med dagens material för att näste som skruvar ska slippa kopparpasta från Feltema på kläder o händer.  Jag tycker ja gör nåt bra för alla som ska skruva med skiten efter mig.

mvh/husse

Dagens material? Nog för att mycket på dagens bilar är av plast men bromsoken är väl fortfarande av gjutjärn eller i vissa fall lättmetall.

husseman
2 juli 2020 · 1 563 Inlägg

Hehe, ja lättmetall eller aluminium i alla dess former o blandningar. Ja skulle inte kalla det gjutjärn iallafall. Det går framåt även i bromsgrejer- o att gegga ner aluminiumlegeringar med kopparpasta blir fel.

mvh/husse

Nurminen86
2 juli 2020 · 109 Inlägg

Gör man rätt så geggar man inte ner som jag skrev tidigare.

Volvo 740 Gl "Sugis" (1989)
husseman
2 juli 2020 · 1 563 Inlägg

Hmm, men fortfarande kopparpasta? Varför?
mvh/husse

Escuza
5 juli 2020 · 11 Inlägg

Kan säga att nu efter ca 200km körning och normalt bromsande så bromsar den faktiskt rakt. Men skall nog ändå montera ner det och smörja upp ordentligt så att det inte blir problem senare. Tack för era svar!

Audi A6 (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang