Bromsverkan ojämn bak hittar inget fel... Och nej hitta inge svar på min fråga...

Skirox94
4 maj 2014 · 3 Inlägg

Tjo!

Ska typ om några dagar besikta om min bil efter 1:a ombesiktningen.
Fick på först besiktningen avslag på bromsrör och  ojämn bromsverkan.
Bytte bromsrör bak.
På första besiktningen va bromsverkan, vänster 0,4 och höger 1,2.
På ombesiktningen blev det på vänster 0,2 och höger 1,2. Vi har luftat ordentligt, ser inge fel på oket, och bromskivorna bytta för ett år sen.

Vi funderar på och byta oket och hoppas det e det, men vi ser inga fel på det. och enligt boken jag fick med bilen så är de bytta för tre år sedan, då jag bara ägt bilen i 2år.
Men kan det va Huvudcylindern?  Vet dock ej hur det e kopplat. och vi letar på google för o hitta ev vad det kan va för fel. Men hittar inge speciellt hjälpsamt.

Så min fråga e egentligen kan det va Huvudcylindern?

Gäller en Saab 9-3 2.0t 01:a

Och dumförklara mig ej här nu! Jag e inte så kunnig på bilar, har typ bara skrivit pappas teorier, och det jag vet sen besiktningen. jag e med o se o lär typ, för att det e lite kul och kunna, o slippa lämna in bilen.

GasGlad1337
4 maj 2014 · 460 Inlägg

Tycker det låter som att oket kärvat? huvudcylindern är det inte smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)
Volvo 744 T5 "Thomas740T5 på facebook" (1986)
mb_pucken
4 maj 2014 · 5 087 Inlägg

Skulle gissa på att det kärvar eller att nu fått en kona till bromsröret fel så det blivit tätt.
Prova att plocka löst oket och pumpa ut kolven med bromspedalen. Den ska röra sig utot ganska mycket på ett pump. Ca 5cm kanske.
Pedalen ska då kännas mjuk och gå lätt.
Kolven av gå lätt att trycka tillbaka.
Vill du vara säker så kolla.hur den fungerande sidan beter sig innan smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
tekniknissen1
4 maj 2014 · 866 Inlägg

Det låter lite som det tar emot i oket. Men det kan vara glasade bromsklossar eller bromsvätska i dom. Dom är som svampar. Värm dom med en gasbrännare så ser man att dom svettas . Byt dom då. eller att där en väldigt blank yta på kontaktytan . ta en bit sandpapper och dra bort ytan. Har inte varit med om det på SAAB men på några Golfar har ABS enheten svårt att släppa luften, Då får man ta ut bilen på en grusväg eller liknande och bromsa så ABS pumpen aktiveras och lufta en gång till. Men hur skulle ni få in luft där ? tom behållare ?

Skirox94
4 maj 2014 · 3 Inlägg

Tack för alla svar!
Kärvar ej, Kommer bromsvätska med en bra skjut som det ska, så konorna borde ej va täta, men kanske att det hamnat snett? och pumpat ut kolven har vi gjort, Kolven åkte ut utan några problem. Även kollat på absn åkt på grusväg o bromsat.

Jag tryckte på bromsen när hjulet va i luften och pappa kände att de tog, men han kan fortfarande snurra på hjulet då de ej tar bra nog.

Senast redigerat av Skirox94 (4 maj 2014)

tekniknissen1
4 maj 2014 · 866 Inlägg

Broms slangen kan svullna invändigt  då blir det tvärstopp när man bromsar men kommer vätska när man luftar,

RGH
4 maj 2014 · 134 Inlägg

Har varit med om att ABS-hydraulblocket spökade, ungefär samma problem fast fram, dvs bilen drog snett vid inbromsning, blev bra av ny hydraulenhet. Fråga mig inte varför smile men det måste vara väldigt ovanligt. 9-3 eller 9-5, kommer inte ihåg..

Senast redigerat av RGH (4 maj 2014)

BMW 318iS "T" (1990)
Skirox94
6 maj 2014 · 3 Inlägg

Besiktningen idag blev V0.9 H1.6, Så det vi gjorde hjälpte, men vi rörde aldrig höger. Körförbud om en vecka(y)
Så sena kvällar nu tills det e löst!

beastensplace
28 juli 2020 · 3 Inlägg

Löste du felet? Har en bil som precis gick igenom med liknande symptom. Luftat bytt rör, fräscha OK och skivor samt bytt en slang på den sida som var dålig. ändrade i stort sett nästan ingenting men tillräckligt för att den precis skulle rulla igenom  skumt fel. Tacksam för tips. bromsar bak v1,3 -H1,8 godkänd.. men på håret...

Svenska_bil
28 juli 2020 · 218 Inlägg

Bromsslangen som fått en bula på insidan och därmed inte släpper igenom tillräckligt med vätska?

Blixnabb
28 juli 2020 · 245 Inlägg

beastensplace skrev:
Löste du felet? Har en bil som precis gick igenom med liknande symptom. Luftat bytt rör, fräscha OK och skivor samt bytt en slang på den sida som var dålig. ändrade i stort sett nästan ingenting men tillräckligt för att den precis skulle rulla igenom  skumt fel. Tacksam för tips. bromsar bak v1,3 -H1,8 godkänd.. men på håret...

Vad är det för bil?

beastensplace
28 juli 2020 · 3 Inlägg

Saab 9/3-00 utan Antisladd men med ABS en riktig "pärla" :-)

Senast redigerat av beastensplace (28 juli 2020)

beastensplace
28 juli 2020 · 3 Inlägg

Det konstiga är att felet består i stort sett trots att det byttes slang på den sida som var dålig=låg dvs 1,3.

husseman
29 juli 2020 · 1 590 Inlägg

mb_pucken skrev:
Skulle gissa på att det kärvar eller att nu fått en kona till bromsröret fel så det blivit tätt.
Prova att plocka löst oket och pumpa ut kolven med bromspedalen. Den ska röra sig utot ganska mycket på ett pump. Ca 5cm kanske.
Pedalen ska då kännas mjuk och gå lätt.
Kolven av gå lätt att trycka tillbaka.
Vill du vara säker så kolla.hur den fungerande sidan beter sig innan smile

Hmm, ja har aldrig sett en bromskolv röra sig 5cm på ett pump? Antar att vi pratar mm här. Men nu va vi på en Saab o dessa brukar aldrig bråka på vanliga bromsen- däremot handbromsen e´inte så smidig ibland.
Så- nya klossar, rena skivor o väl luftat brukar fixa allt. I värsta fall byt ok, eller slipa av en del av klossarna som tar bäst.. om man vill köra fulmek.

mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang