Ålder på Golf R-ägare?

Emm_W
12 augusti 2020 · 5 Inlägg

Golf R är en tvättäkta busbil, men samtidigt betydligt mer sofistikerad och mogen än andra bilar i detta marknadssegment (t.ex. Honda Civic Type R och Ford Focus ST m.fl.), så förmodligen är den genomsnittliga ägaråldern högre än hos konkurrenterna. Jag skulle gissa att det vanligaste åldersintervallet ligger på 30-39 år -- rätt eller fel? Hur gamla är ni R-ägare som hittat hit?

(Själv är jag 54, förmodligen åldermannen i sällskapet :-)

Audi RS6 Avant "APR Stage 1" (2014)
Porsche 718 Cayman GTS 4.0 "APR Stage 1" (2021)
Volkswagen Golf GTI Performance "APR Stage 1 Plus" (2016)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
12 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Du din lille pojke, jag fyller snart 70..
Jag hade varit glad om jag BARA  fyllt 54..
Så glöm det med ålderman kvickt..roll

Senast redigerat av axxet (12 augusti 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Emm_W
13 augusti 2020 · 5 Inlägg

Haha, härligt! Trodde verkligen jag skulle vara bland de äldsta i sällskapet, men 70 bast blir nog svårslaget -- kör du original eller har du gjort något på bilen?

Volkswagen Golf GTI Performance "APR Stage 1 Plus" (2016)
Audi RS6 Avant "APR Stage 1" (2014)
Porsche 718 Cayman GTS 4.0 "APR Stage 1" (2021)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
13 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Jag svarade egentligen enbart på din ynka ålder och ber om ursäkt för att jag inte har någon golf, utan en corolla..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Janneutanb
13 augusti 2020 · 7 266 Inlägg

Min kompis var väl omkring 29-31 när han hade sin.

SportPilot Ubåtsingenjör
13 augusti 2020 · 7 210 Inlägg

En bekant som har en golf r är 22 nu

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Cuefa Ain't no place like home...
13 augusti 2020 · 4 628 Inlägg

Emm_W skrev:
Golf R är en tvättäkta busbil, men samtidigt betydligt mer sofistikerad och mogen än andra bilar i detta marknadssegment (t.ex. Honda Civic Type R och Ford Focus ST m.fl.), så förmodligen är den genomsnittliga ägaråldern högre än hos konkurrenterna. Jag skulle gissa att det vanligaste åldersintervallet ligger på 30-39 år -- rätt eller fel? Hur gamla är ni R-ägare som hittat hit?

(Själv är jag 54, förmodligen åldermannen i sällskapet :-)

Det är verkligen spridda skurar gällande ålder när det kommer till dessa bilar.
Jag har haft kunder som varit 19 år och precis tagit körkort, som kör Golf R som första bil, i andra änden av spektrat har jag en återkommande kund, hon (!) är 66 år och kör Golf R sedan flera år tillbaks.
Som Du själv säger, det är en sofistikerad och mogen bil men med utrymme för att låda pojkspolingen inom dig komma fram vid "behov" 😎

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Jesper328
14 augusti 2020 · 2 326 Inlägg

Var 24 när jag ägde min.
Med facit i hand skulle jag ha köpt en jänkare istället.. Golfen var kul i en vecka. big_smile

Emm_W
18 augusti 2020 · 5 Inlägg

Jesper328 skrev:
Golfen var kul i en vecka. :D

...och du är helt säker på att Mode-knappen inte hade fastnat i Komfort-läget? ;-)

Skämt åsido, jag kan absolut hålla med om att 300 hk/380 Nm inte håller långsiktigt, men har för egen del (efter snart fem år med bilen) inte tröttnat en sekund på den -- till vardags kör jag t.o.m. hellre den än RS6:an. (Okej, i ärlighetens namn får väl tilläggas att jag nu har 420 hk/580 Nm i R:en, vilket tack vare den lägre massan onekligen bidrar lite till körglädjen).

Får se hur länge jag står kvar som äldsta R-ägare i det här forumet :-).

Volkswagen Golf GTI Performance "APR Stage 1 Plus" (2016)
Porsche 718 Cayman GTS 4.0 "APR Stage 1" (2021)
Audi RS6 Avant "APR Stage 1" (2014)
Cuefa Ain't no place like home...
18 augusti 2020 · 4 628 Inlägg

Det är det där som är så farligt... man vänjer sig vid effekten! När den där ursprungliga "WOW!"-känslan lägger sig är det lätt att vrida några varv till på kranen... 😎

Och kom ihåg! Man är bara så gammal som man känner sig... 😇

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Jesper328
22 augusti 2020 · 2 326 Inlägg

Emm_W skrev:

Jesper328 skrev:
Golfen var kul i en vecka. big_smile

...och du är helt säker på att Mode-knappen inte hade fastnat i Komfort-läget? ;-)

Skämt åsido, jag kan absolut hålla med om att 300 hk/380 Nm inte håller långsiktigt, men har för egen del (efter snart fem år med bilen) inte tröttnat en sekund på den -- till vardags kör jag t.o.m. hellre den än RS6:an. (Okej, i ärlighetens namn får väl tilläggas att jag nu har 420 hk/580 Nm i R:en, vilket tack vare den lägre massan onekligen bidrar lite till körglädjen).

Får se hur länge jag står kvar som äldsta R-ägare i det här forumet :-).

Nä, det är klart att det är så.
Golfarna är ju faktist riktigt goa att piska på landsvägar, körde t.o.m lite 201m och gjorde nån Corvetteägare tjurig..

Kan tänka mig att de är betydligt roligare lite påställda, men det var inte min grej.. to each their own. smile

Senast redigerat av Jesper328 (22 augusti 2020)

Emm_W
12 september 2020 · 5 Inlägg

Har just dragit en repa med min gamla G-Tech Pro accelerometer. Full tank, två personer fram, plan raksträcka, både DSG och ESC i Sport-läge, 0-100 på 3,9 sek (får testa 0-402 m vid senare tillfälle). Borde väl kunna gå att putsa ytterligare någon tiondel till på denna tid, men ändå rätt hyfsat för en liten "sleepeR" :-).

Porsche 718 Cayman GTS 4.0 "APR Stage 1" (2021)
Audi RS6 Avant "APR Stage 1" (2014)
Volkswagen Golf GTI Performance "APR Stage 1 Plus" (2016)
Cuefa Ain't no place like home...
12 september 2020 · 4 628 Inlägg

Ja dom e vassare än många tror faktiskt! 😁

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang