Opel Kadett C "Originalaren"

Originalrenovering av norrlandskörd Opel Kadett C som behöver lite kärlek!
  • 53 Följare
  • 64 315 Visningar
  • Uppdaterades senast 27 oktober
RandomMaister
24 maj · 513 Inlägg
#341

Det spökar..

Så, förra veckan avslutades i missöde. Jag var en sväng på Nifsta Träffen på torsdagskvällen, och den resan på 2x45 minuter gick galant! Lyckades tyvärr inte ta några bilder, men det var riktigt många bilar där så det var kul! big_smile
Hur som helst så hände något den natten, för fredag morgon när jag skulle till jobbet så var bilen enormt svårstartad. Det var inte startmotorn utan nåt annat. Tog ett bra tag innan det ens tände till, och den starta ibland för att sedan dö efter 2 sekunder. Efter säkert 5 minuter gick den igång som vanligt men behövde väldigt mycket choke för att inte dö.
Jag körde iväg och efter ett tag tryckte jag in choken men då började den gå dåligt, något den inte gjort dagen innan med choken intryckt. Även med choken lite utdragen var det inte lika bra som innan. Något hade förändrats och det var tydligt. hmm

Efter jobbet åkte jag till garaget och började fippla med förgasaren, men det hjälpte inte. Jag kollade då tändingen och där hittade jag nog felet. Fördelaren satt inte fast 100% och måste lyckats vridit sig några grader. Jag kollade tändningspunkten och den var en bra bit från rätt. Vred då fördelaren och drog åt vid rätt tidpunkt. smile
Tyvärr hade jag redan varit på och fipplat med förgasaren och tydligen försämrat något, för tomgången var alldeles för låg så choke behövdes för att den inte skulle dö. Kopplade in en tillfällig varvräknare och höjde tomgången.

Efter provkörning är det långt ifrån bra. Den hackar vid gas, fortfarande lite svårstartad vid kallstart, och skulle behöva höja tomgången ytterligare.

Jag har försökt ställa in förgasaren enligt instruktion i min manual(se bild) men det är inte så lätt som det ser ut..
Tex så följer jag steg 1 och 2, men då startar inte motorn, så redan där är jag lost.
C ser inte ut som på bild utan är utbytt till en vanlig bult, som verkar bottna så vågar inte skruva in den.
"Vrid B så att högsta varv erhålls", vad menas med "högsta varv"??
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-bb010d0a242b09f42525b944ce00b653.jpg

Var kan man vända sig för att få hjälp med en förgasarinställning? Någon som har något tips i närheten av Stockholm?

Nog om det..
En annan grej som börjat spöka är instrumentpanelen. Rättare sagt kontrollamporna. Några av de har börjat blinka lite då och då vid körning. Batteri / olje / handbromslampan.
Har inte brytt mig om det då det hände så sällan, men nu har blinkandet slutat, men nu lyser handbromsslampan konstant. Hmm.. Måste vara något bakom instrumentpanelen tror jag, eller handbroms-sensorn som fastnat? Var sitter den?

Sen fick jag en enligt mig briljant idé, som tyvärr inte gick i lås.
Jag har stört mig ett tag på att ha 2 olika nycklar. En till förardörren och en till allt annat. Jag tänkte att jag kunde byta låscylindern från passagerardörren till förardörren. De ser likadana ut, så jag chansar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-cfea7b2660f52f7dd3f5f9ab0bf91c75.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-67bef118f0dce42a9e4c8570be9bdf84.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-9e2e67c6617d935f782bfd175b1d9a9e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-392f54d51e2a84302ec0911b2a30469d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-222a1435825d10a788cdb459802b16c2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-1b32d0c353bcf2c9be050a24283ee9f3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-da3034742893c5ee94a2576b87b586dd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-af17e9c691670a7c9934a6af4a38b592.jpg

Tyvärr, som ni ser, är de spegelvända så det går såklart inte att byta de emellan. Plastbiten vrids spegelvänt.
Någon som vet om man kan lämna in cylindern för att bli anpassad för en nyckel? Eller andra sätt att lösa detta?

Mycket text i dagens inlägg men cred till er som lästa igenom hela. Uppskattas!

Senast redigerat av RandomMaister (24 maj )

Xebers76
24 maj · 1 841 Inlägg
#342

Jag följer i tystnad men läser alla dina inlägg! Kämpa på säger jag bara, gamla bilar kan bråka med en! tongue

vw_audi Driftsansvarig på KW Däckdepå i Bålsta
24 maj · 975 Inlägg
#343

Trist att det strular så mycket. Men angående låset, går det inte bara att ta ur själva låscylindern?
Jag har gjort det på flera av mina VW och Audi bilar genom åren.
Har lite bilder på det här en bit ner på denna sidan
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 56&p=9
Det brukar gå, MEN man måste ha nyckeln i den cylindern man tar ur, annars så flyger låsbäcken iväg..undrar hur jag vet det ;-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Hyundai i30 Sport
RandomMaister
25 maj · 513 Inlägg
#344

Ännu en dag att försöka ställa in förgasaren..
Såg detta. Är det bensin som läckt?
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-e225d077a6b8ee33e4f3d77d50b84d59.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-1df8d794374a8d7f259f57c3dbb41b30.jpg

zzr9409209
25 maj · 716 Inlägg
#345

Sitter ett membran till axpumpen där , känn lite på skruvarna,kanske sitter löst..

Senast redigerat av zzr9409209 (25 maj )

RandomMaister
25 maj · 513 Inlägg
#346

zzr9409209 skrev:
Sitter ett membran till axpumpen där , känn lite på skruvarna,kanske sitter löst..

Vad är den undre skruven, med fjädern på?
Den är väldigt lös o går o vicka en hel del. Är det rätt?

Cassius Hobbymekaniker
27 maj · 364 Inlägg
#347

Med "högsta varv" menas högsta tomgång. Är den bottnad hade jag skruvat ut den en bit och sen börjat om igen. En CO mätare brukar vara till hjälp när man ställer in det sista sen, finns ibland på besiktnings ställen som man kan låna för att justera. Jag körde 1,5-1,7 i CO, tyckte den gick bäst då smile

Handbromslampan får jord om den lyser, det sitter en microbrytare vid handbromsspaken som sköter det. En del bilar har också en givare för bromsvätskan som tänder den lampan om nivån är låg.

Ang. cylindrarna går det som föreslagits flytta plast armen mellan. Det går även ta isär cylindern och flytta om brickorna, alternativt slipa ner dom lite också för att få en och samma nyckel. Den proceduren har jag gått igenom på en Manta A där jag hade cylindrar för tre olika nycklar. Minns jag rätt var det 5 brickor i varje cylinder, då jag hade några extra att ta brickor från slutade det med samma nyckel till alla och 7 brickor i samtliga cylindrar. Nu är det väl inte så att man dyrkar upp låsen på en sån här bil, det finns klart enklare sätt att ta sig in utan större åverkan, men lite mer sinnesro gav det i alla fall smile

RandomMaister
29 maj · 513 Inlägg
#348

Har jag gjort bort mig..?

När jag tog en titt på rattknuten så var jag tvungen att trycka upp rattstången från knuten. Jag använde mig då av en mejsel och bände upp den. Även några knackningar med hammare förekom.
Här är en gammal bild på hur det ser ut. Bulten låser rattstången vid knuten, och det var därifrån det var trögt att få upp den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-6f55bff1331d82de5f5847e617736ecf.jpg

Efter detta när allt var på plats har rattstången blivit sne. Kan jag verkligen lyckats göra rattstången skev?? Eller vad tusan kan ha hänt?

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-c6e8ffb84d812e00b6f06661c70a8af6.jpg

turbonova gillar en riktig burnout
30 maj · 1 080 Inlägg
#349

Säker på att du fått i stången riktigt ordentligt då?

RandomMaister
1 juni · 513 Inlägg
#351

turbonova skrev:
Säker på att du fått i stången riktigt ordentligt då?

Vet inte hur den skulle kunnat hamnat fel.. Hmm
Hur som helst, ska beställa en ny rattknut så får jag kika igen!

metic
2 juni · 61 Inlägg
#352

RandomMaister skrev:

turbonova skrev:
Säker på att du fått i stången riktigt ordentligt då?

Vet inte hur den skulle kunnat hamnat fel.. Hmm
Hur som helst, ska beställa en ny rattknut så får jag kika igen!

Ta bort plasten runt rattstången i bilen, där under sitter två st M8 muttrar som håller fast hela rattstången, den kanske vart förskjuten där när du tvingade upp rattstången med hammare.

Senast redigerat av metic (2 juni )

RandomMaister
11 juni · 513 Inlägg
#353

Styrningen fixad!

Som sagt så har styrningen var under all kritik. Den glappade massor i rattknuten, så det blev väldigt svårt att köra rakt på motorväg tex. Bilen är lite spårkänslig och det tillsammans med dålig styrning gjorde att det lätt blev slalom på vägarna. lol
Detta var såklart tvunget att fixas.
Ny rattknut beställdes från Tyskland.
Här jämförs den nya med den gamla. Som ni ser har gummit släppt i den gamla. den glappade flera mm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-af956ced7817824c3d2dc35888848e43.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-a061f9f25b92ea1028cced62f3220842.jpg
Nya rattknuten monterad. Denna gång tänkte jag ett steg längre och mindre våld. Jag tog bort ratten och därmed kunde jag båda dra upp, och sedan trycka ner rattstången därifrån.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-37a933625048f81bb0c20a459bac1cd1.jpg
Tog även ett titt på rattstången, efter metic´s tips. Dessa var justerbara, men endast upp och ner, ej i sidled, vilket inte hjälpte särskilt mycket.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-dc26155eec87f8cc48b49dd8546f837e.jpg
Jag märkte dock att ratten är lite sne i bakkant för att väga upp, så det blir ganska rakt iallafall. Skulle varit kul att jämföra med en annan kadett och se om det är likadant. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-f183b6efa97ef72ff678697cc7a46334.jpg

Provkörning gjordes, och vilken skillnad! Som natt och dag. Nu blev styrningen väldigt precis och säker, känns riktigt bra. smile

Senast redigerat av RandomMaister (11 juni )

RandomMaister
12 juni · 513 Inlägg
#354

Växlingsproblem..

Dom senaste veckorna har det blivit trögare att växla, framför allt backen.
I början av sommaren så tyckte jag att växellådan var kanon, med den nya fina oljan. Det var väldigt lätt att få i alla växlar och jag tyckte det kändes som vajern var korrekt inställd. Nu har det blivit sakta värre..

När jag ska lägga i backen(står still och kopplingen fullt nere) så snurrar fortfarande drevet, så då har jag fått "vålda försiktigt" för att få i den. Blir ett rassel såklart. Vad kan detta bero på? Kanske behöver jag justera vajern till kopplingsarmen? Det räcker inte att hålla ner kopplingen ett tag, den snurrar fortfarande. Det bör betyda att kopplingen inte släpper 100%, eller? hmm

Samtidigt har det blivit trögare att växla(som även det kan vara för att kopplingen inte släpper 100%)?

Någon smartare person än mig som kan tyda denna instruktion? Närmare bestämt dessa 25-30mm som spelet tydligen ska vara.
Spelet innan vadå? Innan kopplingsarmen rör sig? Spelet innan det börjar bli trögt?
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-74937db672737e1524e6e94dbd86a901.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-6d54cad1e933d6ab93279ab4a952099e.jpg

Senast redigerat av RandomMaister (12 juni )

RandomMaister
7 juli · 513 Inlägg
#355

Händer inte så mycket... Bilen tuffar på!

Ja bilen går helt ok. Fortfarande trögstartad när kall men det går ju över... lol
Dock hade jag lite trubbel. Vid skarpa svängar hörde man hur någonting låg och skrapade och låg emot, och ibland dog bilen hux flux. Jag visste att det inte var hjulen som slog i nånting, så det var rätt enkelt att lista ut.
Kopplingsvajern har hamnat på fel sida om rattstången när jag bytte rattknuten, så när jag svänger så slår rattknuten i kopplingsvajern och ibland så kläms den, vilket gör att bilen dör, antar jag.

Letade ihjäl mig efter en bild på hur kopplingsvajern ska dras i motorutrymmet, men hittar ingen bild..
Finns inget fäste eller nånting för den, så var tvungen att använda ett buntbant och knyta till motorfästet. Det räckte för att göra att den går fritt mot rattknuten. Om någon har en bild eller en uppfattning om vilket fäste/krok jag saknar, vänligen skriv till mig! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-5e70d5404a265ede828ac96b3398ccbf.jpg

Senast redigerat av RandomMaister (7 juli )

RandomMaister
9 juli · 513 Inlägg
#356

Äntligen är kylaren lackerad!


Äntligen fick jag tummen ur och tog ner kylaren. Slipade ner lite snabbt och på med värmetålig lack.
La inte så mycket tid på det då den är rätt risig allmänt, så ska det bli riktigt bra är det en ny som gäller! Blev ändå helt okej!
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-2044632965b38a1be0a6e95ab00cbfbc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-a5076f8fd04dc4bca7e4372830ebfb25.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-e0b617ec6e6fa90927609acbe8341a9c.jpg

Tänkte även byta spolarvätskeslangarna då var riktigt fula.
Gick sådär.. lol Skulle klippt upp och inte bara försökt dra av slangarna från pumpen..
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-cb36a9b8537fc527788e80318199f0c1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-22437ff8c8d56e1f9888371f29056f86.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-8faca1e8d43118a5dcf8de65c95841aa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-6c817539032e1b31beed37c089778d93.jpg

Senast redigerat av RandomMaister (9 juli )

RandomMaister
6 augusti · 513 Inlägg
#357

Mindre update..

Min tystnad här på garaget indikerar att bilen går bra! wink
Efter ett par veckor märkte jag ett klonkande ljud vid svängar och gupp, så jag misstänkte att något satt löst, och det var såklart fallet. På den övre spindelleden hade båda muttrarna vibrerat loss lite.
Vid montering av framvagnen användes ingen loctite, vilket borde gjorts.
För att undvika att detta händer igen så tog jag lös varenda bult och mutter, en och en, och använde sedan loctite vid montering. Nu hoppas jag det håller lite längre! smile

Förutom det, har inget hänt, tråkigt nog! lol
Har iofs hittat plats för vinterförvaring, då min garageplats som sagt tyvärr upphör.

Dr_snuggels
13 oktober · 2 697 Inlägg
#358

B skruven skall skruvas in helt sen 2.5 ut är en bra grund inställning

opel kadett c
RandomMaister
27 oktober · 513 Inlägg
#359

Då är bilen inställd på vinterförvaring. Ses i April!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang