Varför konverterar vi inte äldre bilar till att gå på el här i Sverige?

granadadr
1 november 2020 · 7 287 Inlägg

Har för skojs skull kikat på tuben och i England Usa mm så kan man konvertera en gammal bil med el,, varför görs det ej här i Sverige??

såg bla en engelsk bubbla med 600hp  ganska coolt




Redigerade rubriken en aning..

Mvh mod

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
twin_cam Smålänning
1 november 2020 · 7 877 Inlägg

Kostar *väldigt* mycket pengar. Mycket mer än att byta till en annan förbränningsmotor.
Pengar som man inte får igen i Sverige eftersom alla så kallade entusiaster och bilintresserade mest spottar på bilar som går på el.

Den dyraste delen är batterier och BMS. Även motorn kostar en del, men det beror mycket på vad man är ute efter.

Alla grejer för en konvertering finns att köpa, ska du bli först?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Utmarks-Loke
1 november 2020 · 5 833 Inlägg

Dels förhindrar ju reglerna här i Sverige att sätta 600hk i en bubbla, och ärligt talat är det ju ganska meningslöst också. Men det största problemet tror jag är batteriernas kostnad, elbilarnas ständiga aber. England är tätbefolkat, avstånden är små, batterikapaciteten behöver inte vara stor. I Sverige är avstånden stora, klimatet är kallt, vårt land är inte bra för eldrift. Det samma kan man se i USA, det är inte i Minnesota folk elkonverterar sina bilar, det är i Kalifornien.

Steff240
1 november 2020 · 1 017 Inlägg

Jag läste i nån biltidning för nåt år sen om kille som byggt om en gammal dkw. Han hade tagit motor och batteripack från en skrotad gaffeltruck och kopplat ihop den med bilens växellåda.
Det gav en räckvidd på 10-15 mil tror jag, och en toppfart på typ 90-100 km/h vad jag minns.

Inget för daglig pendling kanske men kul bil att glida med till glasskiosken big_smile

twin_cam Smålänning
1 november 2020 · 7 877 Inlägg

Enklast möjliga snackar vi att köpa en begagnad 48V truck att plocka smågrejer från, köpa 8 st 1000Ah batterier och koppla parallellt 4+2, alltså 4 batterier per grupp i två grupper (ger 48V, 2000Ah = Ca 9,6 kWh. Antingen använda truckmotorn, men är ingen jättebra idé för det är inget varv på dom, utan billigast är att brställa en 48V borstad curtis från USA på 35hk för 2700USD inkl. controller, den varvar 5000rpm och sa direktkopplad motor kardan få upp bilen i teoretiskt i alla fall 180, men troligare är runt 60 eftersom den inte är så stark.

Motorn är på 35HK = ca 26KW. Bör ge en räckvidd på 25 km kanske på sin höjd. Orkar inte räkna ut det exakt big_smile

Helt enkelt en värdelös elbil, utan gäller att ha en go budget. Tveksamt om man fåt till nåt användbart under 200k.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Brådhis * Voff voff *
1 november 2020 · 10 277 Inlägg

twin_cam skrev:
Enklast möjliga snackar vi att köpa en begagnad 48V truck att plocka smågrejer från, köpa 8 st 1000Ah batterier och koppla parallellt 4+2, alltså 4 batterier per grupp i två grupper (ger 48V, 2000Ah = Ca 9,6 kWh. Antingen använda truckmotorn, men är ingen jättebra idé för det är inget varv på dom, utan billigast är att brställa en 48V borstad curtis från USA på 35hk för 2700USD inkl. controller, den varvar 5000rpm och sa direktkopplad motor kardan få upp bilen i teoretiskt i alla fall 180, men troligare är runt 60 eftersom den inte är så stark.

Motorn är på 35HK = ca 26KW. Bör ge en räckvidd på 25 km kanske på sin höjd. Orkar inte räkna ut det exakt big_smile

Helt enkelt en värdelös elbil, utan gäller att ha en go budget. Tveksamt om man fåt till nåt användbart under 200k.

Fast jämför man med vad folk plöjer ner i en gammal rostig jänk så är det ändå inte helt vansinnigt... Det vansinniga ligger snarare i att någon i Sverige faktiskt skulle våga kalla sig bilentusiast utan att hobby-fordonet innehåller en V8 och kommer från USA. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
granadadr
1 november 2020 · 7 287 Inlägg

sen är ju den största frågan,, går det att besikta? är väl mest nyfiken och hypotetiskt  OM jag skulle göra det så skulle jag byta det på en granada kombi jag har smile  men som sagt HYPOTETISKT smile  och då skulle jag ha 300 hk iaf eftersom man får ha det nu enligt sfro smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 november 2020 · 17 469 Inlägg

Bättre köpa en beg. Ioniq så får man värmepumpen på köpet...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
1 november 2020 · 5 833 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Bättre köpa en beg. Ioniq så får man värmepumpen på köpet...

Fast den ser ut som skit jämfört med en klassisk Bubbla

twin_cam Smålänning
1 november 2020 · 7 877 Inlägg

granadadr skrev:
sen är ju den största frågan,, går det att besikta? är väl mest nyfiken och hypotetiskt  OM jag skulle göra det så skulle jag byta det på en granada kombi jag har smile  men som sagt HYPOTETISKT smile  och då skulle jag ha 300 hk iaf eftersom man får ha det nu enligt sfro smile

Citerar en kontrollant hos SFRO när jag ställde samma fråga en gång.
Är det bara riktigt gjort så går det mesta.

Tror säkert det går att besiktiga, men då ska du nog inte satsa på en motor som är mycket starkare än dne som sitter i, Några 600 hk blir det nog inte tal om. Men uppåt 200-300 går säkert bra.

Tror nog att du skulle kunna klämma in en schysst motor där växellådan sitter idag, så har du plats för batterier både fram och bak...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Utmarks-Loke
1 november 2020 · 5 833 Inlägg

Bubblan med 600hk, videon finns ju på youtube och den hade motor från en Tesla. De sa att sportmodellen med 600hk hade samma motor som vanliga Tesla, som hade 400 någonting hästar, om jag minns rätt. Skillnaden ligger i controllern, hur mycket ström den kan leverera. Med en ännu mindre controller kommer ju samma motor bara leverera 300hk, om det är vad man vill ha. Och då har man utbyggnadsmöjligheter i framtiden, om man skulle vilja. Och om SFRO godkänner upplägget...

torpis Forummoderator
2 november 2020 · 10 572 Inlägg

granadadr skrev:
varför görs det ej här i Sverige??

Det görs det visst... Gäller att hitta dom bara.

https://i.imgur.com/waOhqOg.jpg


https://www.youtube.com/user/persteel

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Errorist
2 november 2020 · 157 Inlägg

Här gör dom en el amazon med en gaffeltruck. Har velat göra min amazon eldriven med kostar tyvärr för mycket

torpis Forummoderator
2 november 2020 · 10 572 Inlägg

Errorist skrev:
Här gör dom en el amazon med en gaffeltruck. Har velat göra min amazon eldriven med kostar tyvärr för mycket

Tyvärr blir det kostsamt i kombination med låg nyttjandegrad.  Att bygga med gaffeltrucksdelar är inte längre en vettig väg att gå. Det kommer ändå bli väldigt dyrt och låg driftsäkerhet.

Bättre/smartare att köpa en komplett bil och flytta över hela baletten till donatorn. En IMIEV som får ge sina gutts till en Super 7 kanske. Jag vet att det inte kommer bli någon dräpare, men det är nog där insteget är om ni frågar mig.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Dala_
23 november 2020 · 40 Inlägg

Det behöver inte vara dyrt. Gör ett budgetbygge för tillfället på min Nissan NX, mera info fås härifrån: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=335243

Rensvinf
23 november 2020 · 528 Inlägg

Jag tror att det finns massvis av olika förklaringar som alla har viss del i det.  En är ju att erfarenheten inte finns i samma utsträckning.  Jag *tror* att för alla de som skruvar med bilar och byter motorer, så finns det ett visst nedärvt intresse som i sig är en sedan lång tid ansamlad erfarenhet.  Jag tror helt enkelt att för en sådan sak som att byta drivlina i en bil från fossildrift till annan variant av fossildrift: Så gäller nog att det egentligen heller inte är "lätt som en plätt" om det inte vore för en ackumulerad erfarenhet.

Att "bilintresse" på ngt sätt skulle stå i motsättning mot att bygga en elektrisk drivlina tror jag dock inte är så troligt. Tvärt om.  Har man ett bilintresse så tror jag att man, vare sig det erkänns eller ej, har ett stort tekniskt intresse.    Bsr, autotech (finns de kvar?), maxeccu etc, etc. Listan kan göras lång på exempel där bilintresset är direkt tekniskt i det att det inte bör stå i motsättning mot att vara nyfiken på elektrisk drivlina.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 november 2020 · 13 736 Inlägg

spelar ju ingen roll om motorn ger flera hundra kw.. det är ju vad den ger ut när man ger full gas som gäller...   och det går ju så klart enkelt att reglera.. 

finns alla möjlugheter att registerar bilen med el om man nu känner för det....

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
24 november 2020 · 10 277 Inlägg

Rensvinf skrev:
Att "bilintresse" på ngt sätt skulle stå i motsättning mot att bygga en elektrisk drivlina tror jag dock inte är så troligt. Tvärt om.  Har man ett bilintresse så tror jag att man, vare sig det erkänns eller ej, har ett stort tekniskt intresse.    Bsr, autotech (finns de kvar?), maxeccu etc, etc. Listan kan göras lång på exempel där bilintresset är direkt tekniskt i det att det inte bör stå i motsättning mot att vara nyfiken på elektrisk drivlina.

Fast jag har svårt att tro att jänkebilsfolket (som utgör en kraftig majoritet inom svensk bilhobby) skulle kunna beskrivas som mottagliga för ny teknik (tex eldrift).

En normal svensk bilträff är ju oftast mest en uppvisning av Camaro, Bel-Air och Impala i olika färger och skick, med undantag för en och annan Volvo PV... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Rensvinf
28 november 2020 · 528 Inlägg

Brådhis skrev:

Rensvinf skrev:
Att "bilintresse" på ngt sätt skulle stå i motsättning mot att bygga en elektrisk drivlina tror jag dock inte är så troligt. Tvärt om.  Har man ett bilintresse så tror jag att man, vare sig det erkänns eller ej, har ett stort tekniskt intresse.    Bsr, autotech (finns de kvar?), maxeccu etc, etc. Listan kan göras lång på exempel där bilintresset är direkt tekniskt i det att det inte bör stå i motsättning mot att vara nyfiken på elektrisk drivlina.

Fast jag har svårt att tro att jänkebilsfolket (som utgör en kraftig majoritet inom svensk bilhobby) skulle kunna beskrivas som mottagliga för ny teknik (tex eldrift).

En normal svensk bilträff är ju oftast mest en uppvisning av Camaro, Bel-Air och Impala i olika färger och skick, med undantag för en och annan Volvo PV... wink

Jo, men det är ju för att de är äldre och förtjusta i stenkakor. Typ.    Det jag menar är att bilintresse och eldrivlina visst hör ihop. Och för dem som inte stannade kvar i 50-talet så är det nog tvärt om så att bilintresse borde väcka teknikintresset så pass att elbilar är lattjolajban.

Brådhis * Voff voff *
29 november 2020 · 10 277 Inlägg

Rensvinf skrev:

Brådhis skrev:

Rensvinf skrev:
Att "bilintresse" på ngt sätt skulle stå i motsättning mot att bygga en elektrisk drivlina tror jag dock inte är så troligt. Tvärt om.  Har man ett bilintresse så tror jag att man, vare sig det erkänns eller ej, har ett stort tekniskt intresse.    Bsr, autotech (finns de kvar?), maxeccu etc, etc. Listan kan göras lång på exempel där bilintresset är direkt tekniskt i det att det inte bör stå i motsättning mot att vara nyfiken på elektrisk drivlina.

Fast jag har svårt att tro att jänkebilsfolket (som utgör en kraftig majoritet inom svensk bilhobby) skulle kunna beskrivas som mottagliga för ny teknik (tex eldrift).

En normal svensk bilträff är ju oftast mest en uppvisning av Camaro, Bel-Air och Impala i olika färger och skick, med undantag för en och annan Volvo PV... wink

Jo, men det är ju för att de är äldre och förtjusta i stenkakor. Typ.    Det jag menar är att bilintresse och eldrivlina visst hör ihop. Och för dem som inte stannade kvar i 50-talet så är det nog tvärt om så att bilintresse borde väcka teknikintresset så pass att elbilar är lattjolajban.

Så är det ju. Jag är helt med på vad du menar, och jag håller med dig.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang