Vad kan denna krockskada kosta?

Marcusneva
14 januari · 6 Inlägg
#1

Hej! Var för några dagar sedan med om en liten olycka då sidan bak fick sig en smäll. bilen är en nissan navara från 2011 marknadsvärde ca 120-130k har visat upp skadan för verkstad och det lär dröja innan de tar in den och kollar på den. I olyckan blev flaket snett så att det blev en ganska ordentlig glipa mellan flak och hytt. Någon som varit med om liknande skada tror ni att den kommer att bli reparerad eller blir det skroten? Om den blir lagad vad kan detta kalaset kosta?

https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238438/238438-5d4db8dbdc662120220c291651378701.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238438/238438-c807362cc4bc21ab687e90ef2320cf77.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/239/238438/238438-7c5fe11a12e3b0660c5c64b52e2fd4f9.jpg

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 januari · 10 588 Inlägg
#2

skulle tro att den är rätt sne..   bara plocka av flaket och börja mäta..   men tanke på hur dåliga ramar dom bilarna har så är det säkert en stor spricka i ramen..

ligger det nära på andra sidan eller?

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Utmarks-Loke
14 januari · 3 685 Inlägg
#3

Spelar inte så stor roll om ett fordon som får gå max 30 är lite skevt

Marcusneva
14 januari · 6 Inlägg
#4

Growe skrev:
skulle tro att den är rätt sne..   bara plocka av flaket och börja mäta..   men tanke på hur dåliga ramar dom bilarna har så är det säkert en stor spricka i ramen..

ligger det nära på andra sidan eller?

Glipan är mindre än hälften så stor på andra sidan.

Low
14 januari · 2 647 Inlägg
#5

Är mer intresserad hur olyckan gick till. Ser ut att baken fått smaka på någon stolpe eller liknande.

Tappa kontrollen vid sladd?😅

*Speciellt när man ser stolpen på bild nr 2.

Senast redigerat av Low (14 januari )

Cuefa Kungen av dagspendlande.
14 januari · 3 150 Inlägg
#6

Flaket lär väl bytas åtminstone, men är bilen ramsned, vilket som skrivits tidigare är relativt troligt på den där konstruktionen, så är det nog skroten som gäller.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Marcusneva
14 januari · 6 Inlägg
#7

Low skrev:
Är mer intresserad hur olyckan gick till. Ser ut att baken fått smaka på någon stolpe eller liknande.

Tappa kontrollen vid sladd?😅

*Speciellt när man ser stolpen på bild nr 2.

Haha fick sladd i en kurva i nerförsbacke och bakändan stack iväg och small in i en timmerhög😅

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 januari · 10 588 Inlägg
#8

Cuefa skrev:
Flaket lär väl bytas åtminstone, men är bilen ramsned, vilket som skrivits tidigare är relativt troligt på den där konstruktionen, så är det nog skroten som gäller.

har man tur är det jävligt vek konstruktion men den måste ju flyttat översig rätt mycket till andra sidan.  tanke på stora glipan på höger så måste vänster vara rejält påverkad oxå...

har man tur är det veka infästningar till flaket.  men just dom där är väll kända för att ha problem med ramen som brukar rosta som fan på ett specefikt ställe som gör att bilen normalt säckar ihop

men får man en redig smäll på sidan så kan den med lätthet ge med sig innan den viker sig på mitten    men är det veka infästningar så kanske bara ett nytt flak för 10-15k behövs.  dock verkar det dåligt med dom iallfall på bildesbasen dom hade ett flak för 9k som hade stora och små bucklor.. vad som nu menas med det..




kollade lite nu och hittade lite bilder på infästningen och just där smällen tagit där innför sitter bakre fästet för flaket..   så inte omöjligt att det fått sig en redig smäll och vridet sig lite utan att flaket tagit skada..       kollade på blocket och fanns några flak för runt 6k

om bilen är försäkrad kommer den mest troligen lösas in. utan helförsäkring så är det nog bara att ta på sig mekar kläderna riva av flaket och kolla vad som hänt.    och försökta rikta till infästningarna om dom gett sig.   förutsatt att ramen inte gått av.   efter att ha sätt infästningarna så har nog säkert ramen klarat sig förutsatt att den inte var rostig där dom brukar gå av

Senast redigerat av Growe (14 januari )

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 januari · 10 588 Inlägg
#9

Marcusneva skrev:

Low skrev:
Är mer intresserad hur olyckan gick till. Ser ut att baken fått smaka på någon stolpe eller liknande.

Tappa kontrollen vid sladd?😅

*Speciellt när man ser stolpen på bild nr 2.

Haha fick sladd i en kurva i nerförsbacke och bakändan stack iväg och small in i en timmerhög😅

i 30km/h?

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Marcusneva
14 januari · 6 Inlägg
#10

Growe skrev:

Marcusneva skrev:

Low skrev:
Är mer intresserad hur olyckan gick till. Ser ut att baken fått smaka på någon stolpe eller liknande.

Tappa kontrollen vid sladd?😅

*Speciellt när man ser stolpen på bild nr 2.

Haha fick sladd i en kurva i nerförsbacke och bakändan stack iväg och small in i en timmerhög😅

i 30km/h?

Det var ju en nerförsbacke så rullade väl säkert i iaf 45km/h när jag fick sladd när det small hade jag ju fått ner den mycket i fart så kanske 25-30km/h

Marcusneva
14 januari · 6 Inlägg
#11

Growe skrev:

Cuefa skrev:
Flaket lär väl bytas åtminstone, men är bilen ramsned, vilket som skrivits tidigare är relativt troligt på den där konstruktionen, så är det nog skroten som gäller.

har man tur är det jävligt vek konstruktion men den måste ju flyttat översig rätt mycket till andra sidan.  tanke på stora glipan på höger så måste vänster vara rejält påverkad oxå...

har man tur är det veka infästningar till flaket.  men just dom där är väll kända för att ha problem med ramen som brukar rosta som fan på ett specefikt ställe som gör att bilen normalt säckar ihop

men får man en redig smäll på sidan så kan den med lätthet ge med sig innan den viker sig på mitten    men är det veka infästningar så kanske bara ett nytt flak för 10-15k behövs.  dock verkar det dåligt med dom iallfall på bildesbasen dom hade ett flak för 9k som hade stora och små bucklor.. vad som nu menas med det..




Hej tack för svar bilen är helförsäkrad och i kalkylen som försäkringen fått från verkstaden så kommer det att kosta 55k att laga men det lät lite väl lågt enligt mig ska kolla med dem om de räknat in att den är sne också




kollade lite nu och hittade lite bilder på infästningen och just där smällen tagit där innför sitter bakre fästet för flaket..   så inte omöjligt att det fått sig en redig smäll och vridet sig lite utan att flaket tagit skada..       kollade på blocket och fanns några flak för runt 6k

om bilen är försäkrad kommer den mest troligen lösas in. utan helförsäkring så är det nog bara att ta på sig mekar kläderna riva av flaket och kolla vad som hänt.    och försökta rikta till infästningarna om dom gett sig.   förutsatt att ramen inte gått av.   efter att ha sätt infästningarna så har nog säkert ramen klarat sig förutsatt att den inte var rostig där dom brukar gå av

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 januari · 10 588 Inlägg
#12

flaket är rätt dyrt +lack för flaket.  så då har dom säkert räknat på rikting av infästningarna i ramen och ett nytt flak och lyse..        om du står bakom bilen hur ser den då ut på vännster sidan?   kan ju vara så att bara flaket flyttat på sig pga stora inställningsmöjligheter i infästningen till flaket. 

bilderna jag hittade visade inte hur hålen ser ut.   

men har dom räknat ut ett pris så kommer försäkringsbolaget välja att antingen laga den eller skrota den.    det är dom olika sakerna som det handlar om.   

när dom gör en kontroll av repkostnader så har dom bra koll om en bil behöver upp i bänken eller ej.   men det är ingen stor grej.  men tror inte dom räknar med riktning för dom pengarna...  skulle kosta 50k för fixa en liten krockskada på framskärm motorhuv lyse kofongare fram på min v70     för mig hade det kostat 3-5k att laga det. smile

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Marcusneva
14 januari · 6 Inlägg
#13

Growe skrev:
flaket är rätt dyrt +lack för flaket.  så då har dom säkert räknat på rikting av infästningarna i ramen och ett nytt flak och lyse..        om du står bakom bilen hur ser den då ut på vännster sidan?   kan ju vara så att bara flaket flyttat på sig pga stora inställningsmöjligheter i infästningen till flaket. 

bilderna jag hittade visade inte hur hålen ser ut.   

men har dom räknat ut ett pris så kommer försäkringsbolaget välja att antingen laga den eller skrota den.    det är dom olika sakerna som det handlar om.   

när dom gör en kontroll av repkostnader så har dom bra koll om en bil behöver upp i bänken eller ej.   men det är ingen stor grej.  men tror inte dom räknar med riktning för dom pengarna...  skulle kosta 50k för fixa en liten krockskada på framskärm motorhuv lyse kofongare fram på min v70     för mig hade det kostat 3-5k att laga det. smile

De ville ej byta flak utan skära ut och sätta dit ny plåt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt