Volvo 745tic helrenovering

Här kan ni läsa projektes framgång om min 745 turbo Jag hade länge velat ha en 745, sedan berättade min kompis att hans farsa hade en 745 1988 tic ståendes, jag sa direkt den ska jag, han hade tänkt att ta motorn från den och stoppa i hans 760. jag tyckte det var lite synd. Det gick några månader och nu har jag den hemma. Jag vill ha den som en riktigt fin sommar glidare Jag har tänkt att jag små trimma motorn så att den rör på sig iallafall, även lite styling utanpå(: . har även lite bilder på instagram (alexrenberg), men tanken är att uppdatera mer ofta och med mer bilder på den här sidan
  • 45 Följare
  • 14 565 Visningar
  • Uppdaterades senast 27 februari
alex_v
7 februari · 271 Inlägg

volvoqq skrev:
Antar att du inte har original luftburk kvar eller?

jo har kvar, men kör med öppet filter istället(: ser mer luftigt ut då, vad tänkte du på?

volvoqq Lastbilsmekaniker
7 februari · 4 572 Inlägg

alex_v skrev:

volvoqq skrev:
Antar att du inte har original luftburk kvar eller?

jo har kvar, men kör med öppet filter istället(: ser mer luftigt ut då, vad tänkte du på?

Eftersom du svetsade igen frisklufthålet för luftburken😂

alex_v
7 februari · 271 Inlägg

volvoqq skrev:

alex_v skrev:

volvoqq skrev:
Antar att du inte har original luftburk kvar eller?

jo har kvar, men kör med öppet filter istället(: ser mer luftigt ut då, vad tänkte du på?

Eftersom du svetsade igen frisklufthålet för luftburken😂

Haha, lätt o öppna igen om man vill köra med burk, men jag tycker den e så stor o tar mucket plats

volvoqq Lastbilsmekaniker
8 februari · 4 572 Inlägg

alex_v skrev:

volvoqq skrev:

alex_v skrev:

jo har kvar, men kör med öppet filter istället(: ser mer luftigt ut då, vad tänkte du på?

Eftersom du svetsade igen frisklufthålet för luftburken😂

Haha, lätt o öppna igen om man vill köra med burk, men jag tycker den e så stor o tar mucket plats

Joo den är inte liten😂

Lucif3r
8 februari · 761 Inlägg

Och ändå är den ju egentligen alldeles för liten för sitt syfte smile
Det är inte mycket luft som får plats i den...

alex_v
18 februari · 271 Inlägg

Inte hänt så mycket just nu då jag är uppe i flytt och mycket annat.
Men igår så åkte jag iväg o köpte det breda skuffhandtaget istället för den korta som jag tycker inte alls är lika fin. Men funderar nu på om man ska behålla det svart eller lacka den i bilens färg?
vad tycker ni?

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225530/225530-52409a0308808abbaa0b97b69cc3332f.jpg

i veckan som kommer ska jag fortsätta fixa med en topp jag tänkt sätta på bilen sen så man vet att det ser schysst ut där inne(: har även tänkt försöka hinna med att fixa lite mera med elen.

ha det gött så länge

Loveless
18 februari · 463 Inlägg

Personligen gillar jag det smala handtaget. I alla fall på en GLE eftersom det är krom på det. Men en turbo ska ju ha svarta lister, så där kanske det nya gör sig bättre.

Om du kan få det ordentligt lackat är ju alltid bilens färg snyggt. Men annars hade jag nog behållt det svart. Passar på en turbo. smile

alex_v
18 februari · 271 Inlägg

Loveless skrev:
Personligen gillar jag det smala handtaget. I alla fall på en GLE eftersom det är krom på det. Men en turbo ska ju ha svarta lister, så där kanske det nya gör sig bättre.

Om du kan få det ordentligt lackat är ju alltid bilens färg snyggt. Men annars hade jag nog behållt det svart. Passar på en turbo. smile

ja jag får montera o se hur det blir o bestämma mig då, speglarna och stänkskydden har jag tänkt att lacka också inan sommarn i bilens färg då

alex_v
18 februari · 271 Inlägg

volvoqq skrev:
Blir mycket snyggare med det breda handtaget

Ja jag tycker det gör sig bra:D

Loveless
18 februari · 463 Inlägg

alex_v skrev:

Loveless skrev:
Personligen gillar jag det smala handtaget. I alla fall på en GLE eftersom det är krom på det. Men en turbo ska ju ha svarta lister, så där kanske det nya gör sig bättre.

Om du kan få det ordentligt lackat är ju alltid bilens färg snyggt. Men annars hade jag nog behållt det svart. Passar på en turbo. smile

ja jag får montera o se hur det blir o bestämma mig då, speglarna och stänkskydden har jag tänkt att lacka också inan sommarn i bilens färg då

Vill varna för att det gamla handtaget kan vara riktigt svårt att få loss. Riktigt dum konstruktion som gör att bultarna bara snurrar runt p.g.a att aluminiumet ärgar.

Speglarna i bilens färg är snyggt. Det är standard på 760 från -86 och framåt. smile

alex_v
18 februari · 271 Inlägg

Loveless skrev:

alex_v skrev:

Loveless skrev:
Personligen gillar jag det smala handtaget. I alla fall på en GLE eftersom det är krom på det. Men en turbo ska ju ha svarta lister, så där kanske det nya gör sig bättre.

Om du kan få det ordentligt lackat är ju alltid bilens färg snyggt. Men annars hade jag nog behållt det svart. Passar på en turbo. smile

ja jag får montera o se hur det blir o bestämma mig då, speglarna och stänkskydden har jag tänkt att lacka också inan sommarn i bilens färg då

Vill varna för att det gamla handtaget kan vara riktigt svårt att få loss. Riktigt dum konstruktion som gör att bultarna bara snurrar runt p.g.a att aluminiumet ärgar.

Speglarna i bilens färg är snyggt. Det är standard på 760 från -86 och framåt. smile

Tack för tanken, men redan fått loss handtaget, vinterbilen hade inget handtag så var tvungen att ta från 740n då. och som du sa så började det snurra men till slut fick ja loss skiten(:

Lucif3r
19 februari · 761 Inlägg

Breda handtage är ju ett måste på dessa skåp. smile
Lacka i bilens färg, alt. mattsvart. Att ha det plast-färgat(olackat) ser inte snyggt ut...

alex_v
19 februari · 271 Inlägg

Lucif3r skrev:
Breda handtage är ju ett måste på dessa skåp. smile
Lacka i bilens färg, alt. mattsvart. Att ha det plast-färgat(olackat) ser inte snyggt ut...

Yes kommer förmodligen bli så då det e så mycket annat som måste lackas ändå😁

alex_v
22 februari · 271 Inlägg

Idag slutade jag tidigt så jag o en polare drog ut till bilen en sväng, vi började med att få bort elen på den vänstra sidan, dör var det även lättast. https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225530/225530-1c13ec2b4fb8bfffed8e393cdc0cd767.jpg

Vi började även med andra sidan, där var det lite svårare då det var mycket mindre utrymme och öven mer kablarhttps://www1.garaget.org/gallery/images/226/225530/225530-4f2aa89fa12920da44364facd3c80be9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225530/225530-b656e059ca38d465e1a52ab01f98cfc0.jpg

När vi väl hade fått ut allt bestämde vi oss flr o ta ut instrument brädan, detta för o få det så lätt som möjligt o kunna jobba och se ordentligt vad man görhttps://www1.garaget.org/gallery/images/226/225530/225530-cead004cf9cd8b3dc4241a752c80b3f4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225530/225530-f4b5942db3d88c8ee29f64a4657bbe35.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225530/225530-af4e3fe9c1603f0b856a1e1ede525d03.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225530/225530-4e193b711b71a2b999c927d20a835729.jpg

Nu är det bara motor elen som är kvar i motorutrymmet, dom som går till spridarna och sensorer, har inte listat ut ön hur jag ska dra dom på smidigast sätt för att det ska bli så snyggt som möjligt, någon kanske gjort detta förr o har en bra ide? elen till lamporna ör ju lätta och gömma.

O sen om någon vet vad dom hör är till flr eller om man kan ta bort dom på nå vis?

Denna går ner till blocket in där vöxelådan börjar
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225530/225530-f26839cf8e0b2ff67752c36fb03eb8a7.jpg
Här kan man se hur den sitter
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225530/225530-504815d6968c7085023a18577968118a.jpg

Och denna har varit fastknutet uppe vid torpeden
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225530/225530-7e361dd623d690c719a468ee7689a82a.jpg


Och går ner hör dör denna plastslangen går ner.
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225530/225530-b66f87a3b748709139323dbf7d16a437.jpg

Känns onödigt o ha om det bara är lösa kontakter för ingenting?

emilhenriksen
23 februari · 22 Inlägg

om det är lh 2.2 så vill jag missas att denna givare som du undrar över är för å kunna läsa triggern eller varven på svänghjulet separat då jag hade sån på min 240 med b21 dock satt det en sån givare på med

alex_v
23 februari · 271 Inlägg

emilhenriksen skrev:
om det är lh 2.2 så vill jag missas att denna givare som du undrar över är för å kunna läsa triggern eller varven på svänghjulet separat då jag hade sån på min 240 med b21 dock satt det en sån givare på med

jo det är lh2.2, okej nått man kan ta bort tro på nå vis? stör mig på den varje gång

Mew
23 februari · 1 568 Inlägg

Den givaren behövs för att bilen ska fungera, så nej inte precis. Sånt brukar inte sättas i onödan, så ta inte bort för mycket bara för att du vill rensa, det kan straffa sig senare. 😅

alex_v
23 februari · 271 Inlägg

Mew skrev:
Den givaren behövs för att bilen ska fungera, så nej inte precis. Sånt brukar inte sättas i onödan, så ta inte bort för mycket bara för att du vill rensa, det kan straffa sig senare. 😅

haha okej, men hur fan kan den fungera om den bara ligger löst? den är ju inte inkopplad till nånting där uppe?

emilhenriksen
23 februari · 22 Inlägg

alex_v skrev:

emilhenriksen skrev:
om det är lh 2.2 så vill jag missas att denna givare som du undrar över är för å kunna läsa triggern eller varven på svänghjulet separat då jag hade sån på min 240 med b21 dock satt det en sån givare på med

jo det är lh2.2, okej nått man kan ta bort tro på nå vis? stör mig på den varje gång

Du kan ta bort den då det är bara nå extra brukar sitta original på just lh2.2 turbo..  ja tror att man behöver ett instrument för å läsa så den ska ej påverka något

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang