Land Rover Discovery I - Rostliket som återuppstod och blev skogstroll

Målet är en användbar terrängbil / bruksbil med attityd och min personliga prägel!
  • 78 Följare
  • 38 507 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 april
simonfalun Mångfifflare
10 februari · 290 Inlägg

Det enda som hänt med bilen sedan sist är att jag bytt tomgångsmotorn och därmed äntligen kunnat plocka bort plattjärnen som fram tills nu klämt ihop slangen till ett "universalläge".
Lite förbryllande så blev tomgången runt 2000rpm vid start för att sen gå ner till normala nivåer när motorn blivit varm 🤔
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-b5d6673e95853b552fbf8ab9c536f45d.jpg

Jag upptäckte att det fula spektaklet till frontbåge som satt på när jag köpte bilen är misstänksamt likt ett som fanns som tillbehör "när det begav sig".
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-f1752a82f1e95a38856c0cf8b74286f9.jpg

BMW 525iT "E61" (2005)
Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
Cuefa Kungen av dagspendlande.
10 februari · 3 432 Inlägg

Inte så att styrboxen behöver "lära om sig" nu när Du återställt allt till det normala?
Ja, bågen ser misstänkt lik ut, minus hörnen då 🤔

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
simonfalun Mångfifflare
11 februari · 290 Inlägg

Cuefa skrev:
Inte så att styrboxen behöver "lära om sig" nu när Du återställt allt till det normala?
Ja, bågen ser misstänkt lik ut, minus hörnen då 🤔

När det kommer till el finns det inget normalt på en Land Rover 😜 Men allvarligt skojat så tror jag bilen är för gammal för att behöva "läras om", den går nog mer på de värdena den får ifrån givarna "just nu" - gissar jag.


Jag har förresten bokat tid för att visa upp bilen på Dekra igen, med en förhoppning om att kunna regga om den så att jag får rätt släpvikt. Känns lite fjuttigt att jag bara får dra 1500kg, jag vill höja det till 3500kg som det ska vara!

Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
BMW 525iT "E61" (2005)
Lucif3r
12 februari · 854 Inlägg

Dom flesta inprutare har någon form av själv-lärning för att adaptera sig efter förarens körmönster osv och fungera optimalt.
Men det låter lite långsökt att "ikke-lärd" styrbox skulle orsaka hela 2k rpm i tomgång, i regel brukar tomgången svaja lite +-~200rpm eller så innan den lärt sig.
Och är det så att den höga tomgången beror på ikke-lärd styrbox så borde det "själv-läka" efter ett par mil max.

Jag tycker det låter mer troligt att du har ett vakuumläckage och/eller glömt någon slang(eller kanske skadat den slangen du tidigare klämde ihop?). Att den blir "normal" när den blir varm kan förklaras att det är först då lambdaregleringen startar.


1500kg dragvikt som det är nu låter oförskämt lite... Då får ju t om en 7/945a dra mer (1800kg, 1900kg med förstärkning) hmm

Cuefa Kungen av dagspendlande.
12 februari · 3 432 Inlägg

simonfalun skrev:

Cuefa skrev:
Inte så att styrboxen behöver "lära om sig" nu när Du återställt allt till det normala?
Ja, bågen ser misstänkt lik ut, minus hörnen då 🤔

När det kommer till el finns det inget normalt på en Land Rover 😜 Men allvarligt skojat så tror jag bilen är för gammal för att behöva "läras om", den går nog mer på de värdena den får ifrån givarna "just nu" - gissar jag.


Jag har förresten bokat tid för att visa upp bilen på Dekra igen, med en förhoppning om att kunna regga om den så att jag får rätt släpvikt. Känns lite fjuttigt att jag bara får dra 1500kg, jag vill höja det till 3500kg som det ska vara!

Mina äldre bilar med insprutning har alla behövt lära om sig så det gäller nog även en Landy 😮

Borde göra samma med dragvikten...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
simonfalun Mångfifflare
13 februari · 290 Inlägg

Lucif3r skrev:
Dom flesta inprutare har någon form av själv-lärning för att adaptera sig efter förarens körmönster osv och fungera optimalt.
Men det låter lite långsökt att "ikke-lärd" styrbox skulle orsaka hela 2k rpm i tomgång, i regel brukar tomgången svaja lite +-~200rpm eller så innan den lärt sig.
Och är det så att den höga tomgången beror på ikke-lärd styrbox så borde det "själv-läka" efter ett par mil max.

Jag tycker det låter mer troligt att du har ett vakuumläckage och/eller glömt någon slang(eller kanske skadat den slangen du tidigare klämde ihop?). Att den blir "normal" när den blir varm kan förklaras att det är först då lambdaregleringen startar.


1500kg dragvikt som det är nu låter oförskämt lite... Då får ju t om en 7/945a dra mer (1800kg, 1900kg med förstärkning) hmm

Se där! Inte första gången jag lär mig utav dig 😁
Inte alls omöjligt att något av "backelitrören" (som började sitt liv som gummislangar) suger med lite luft, jag kanske skulle ha bytt ut varenda en 🤔 Någon lamdareglering finns dock inte, den är importerad ifrån Saudi och där är de tydligen inte (eller var tydligen inte) så noga med avgasrening så varken lambda eller katalysator finns på min bil 🥴

1500 är åt hellsicke för lite, men det hänger också ihop med att bilen är importerad ifrån Saudi, måste blivit någon miss vid registreringen. Dessa bilar ska egentligen ha 3500kg.

Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
BMW 525iT "E61" (2005)
simonfalun Mångfifflare
28 februari · 290 Inlägg

Jag har bestämt mig för att jag ska ha ner soppaförbrukningen, den ska åtminstone ner till 2l/mil! Så nuvarande projekt med bilen är att undersöka allt som kan påverka förbrukningen och åtgärda allt som är tvivelaktigt.

Första steget blev att göra ett seriöst försök att leta vacuumläckor, tidigare har jag bara haft motorn igång och sprutat bromsrengöring på slangar för att lyssna efter förändringar i motorns gång. Nu kopplade jag bort en av slangarna och kopplade en rökmaskin på slangen - alltså en rökmaskin avsedd för att leta läckor, ingen diskoteksutrustning 😂
Den första läckan var redan på den slangen jag tryckte in röken i så jag bytte den och fortsatte, OJ vad många ställen röken sipprade ut på!
Det mest uppenbara stället var den slangen där jag tidigare haft en klämma för att få ner den hiskeliga tomgången, men det borde jag nog kunnat upptäcka utan rökmaskinen 🙄
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-6ac878110d05655b88eccda1bdb49e3f.jpg
En spännande läcka var där axeln för gaslänkaget sitter fast i insuget, jag får detaljstudera reservdelslistor för att se vad jag behöver.
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-4956b3a3ff85c12a286c23fdf36ba03c.jpg
Nästa spännande punkt är tomgångsmotorn, den jag bytte för några veckor sedan. Jag har mailat leverantören och väntar på en ny.
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-d68fa179169ccfb6f2db83d704edad32.jpg

Insugsslangen (eller vad den nu kallas, den som går från luftmassemätaren till insuget) läcker som ett såll så den har beställts en ny.

Vacuumklockan på fördelaren har en anslutning baktill (på andra sidan av membranet) och där kom det ut rök vilket betyder att membranet är trasigt. Väntar på ny från England. Så länge har jag pluggat slangen som går till vacuumklockan.

När jag några dagar senare åkte till grannkommun med dottern började tomgången svaja, den pendlade oavbrutet mellan 1000-2000rpm. Väl framme dog bilen helt på parkeringen och naturligtvis vägrade den starta igen. Jag rattade ur två tändstift och bägge såg jättefina ut. Efter lite funderande kom jag att tänka på insugsslangen som förmodligen försämrats av att jag pillat på den. Någonstans här hör jag inne från bilen "pappa, jag är kissnödig" och stressen blir total. Fort på med några varv eltejp och provstart - BINGO!
Så ja, det var rätt att beställa en ny 😁

BMW 525iT "E61" (2005)
Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
Cuefa Kungen av dagspendlande.
1 mars · 3 432 Inlägg

Hahaha, det är SÅ kul med gamla bilar, inte sant??
Men att den drar så mycket... min rackare nöjer sig fortfarande med ca 1.4-1.6L/milen... var ute o körde en hel del på leriga grusvägar i helgen, då gick det ju åt lite mer men det är att förvänta.
Nytt "rekord" för min del är ju 1.47 i snitt mellan Uppsala-Hofors! Jag var överlycklig åt det 🙈

Blir nog en väldigt bra början i alla fall, att åtgärda allt sån där som är gammalt och skört.
Jag funderar själv på om jag skulle byta tändkablar då det inte är gjort än. Men det är ett senare problem, bilen går ju som den ska än så länge (peppar peppar...)

Trist också med nya delar som inte funkar som de ska! Sånt hatar man.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
simonfalun Mångfifflare
5 mars · 290 Inlägg

Idag var det dags för regbesiktning för att få upp släpvikten från 1500kg till 3500kg som bilen är konstruerad för, vilket gick bra - MEN, nu upptäcker jag att det bara står "Import: Ja" och inte som tidigare "Import: Ja, flyttsak". SUCK! Nu måste jag utreda ifall de shabblat till det så att jag inte längre har flyttgodsdispenerna, jag tycker ju om mina röda bakblinkers!

Åh just det, jag har fått nya vacuumklockan till fördelaren så förhoppningsvis blir det till att byta den imorgon.

Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
BMW 525iT "E61" (2005)
Cuefa Kungen av dagspendlande.
7 mars · 3 432 Inlägg

Hur bar du dig åt för att regbesiktiga bilen till högre dragvikt?
Borde göra samma sak på Jeepen tror jag 🤔

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
simonfalun Mångfifflare
9 mars · 290 Inlägg

Cuefa skrev:
Hur bar du dig åt för att regbesiktiga bilen till högre dragvikt?
Borde göra samma sak på Jeepen tror jag 🤔

Den ska egentligen vara reggad för 3500kg men vid importen på 90-talet har någon Nisse-Lasse fuckat upp så att det istället blev 1500kg, så i mitt fall var det inte svårare än att leta på en monteringsanvisning på draget och ett papper från Land Rover där de intygar att bilarna är byggda för 3500kg. Normalt behövs ett intyg på just "DEN" bilen med rätt VIN, men eftersom hela modellserien är skapt lika godtogs mitt papper som gäller hela serien.

Det här var det jag hade med mig (om någon behöver PDF-filen så hojta till):
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-8d27efd4a40f77e18fdeb618ea5a01f5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-68d84280d805898532ab5fb57804e5b1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-9ae97ec875d293742e9abaa37abd5590.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-a61f7918eef1b986188ecd46a1d47882.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-d5adbde0ecfeb1d9d4b6bda80c3f4391.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-3cd17619f485ee5ee1823ef9f27d9452.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-05571f5a0c83d1b639fc52071c4c8a63.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-8e4af716fb3ee3d91a5d00afacca8b96.jpg

Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
BMW 525iT "E61" (2005)
simonfalun Mångfifflare
9 mars · 290 Inlägg

I lördags skulle jag iväg till jobbet för att bocka av några punkter på listan, men när jag kom utanför dörren var vädret så fint att jag kände "Nej men undrar om det inte är väder för att ställa på Bmwn idag 🤔". Efter att ha stått i två år med undantag för några mil i somras fanns en del att göra på den, så den fick tränga sig före i kön.
Jag ställde på den och for iväg till jobbet, jag skulle ju ändå bara byta ett stab-stag lite fort - eller? 🙄

Efter att stab-staget var monterat kände jag lite på bromsarna, naturligtvis satt de tvärfast efter stilleståndet - och så intalar man sig själv att "ingen fara, jag tar isär och smörjer upp lite bara, det här går fort".
Skruvarna som ska hålla skivorna var på semester någonstans, så när ok-hållarna monterades bort blottades de rostiga medbringarna - "okej, men jag putsar av här lite också, det går fort".
Oj vad fula gängorna för hjulbultarna var, bäst jag tar fram gängsnittet - "det går fort".
"Äsch, bäst jag putsar av anliggningsytorna i och utanpå skivorna med, det går ju ändå så fort - jaha, spacerserna behöver putsas av de med".
Sen gick jag under bilen för att titta på bakbromsarna och alla bromsrör - "nej men helvete vad slitna bakdäcken är, jag måste göra en hjulinställning! Aah, den står ändå på rätt lyft så jag passar på, det går ju fort".

(Ja, jag är tidsoptimist! Jag inbillar mig alltid att jag kan göra saker på en femtedel av tiden det slutligen tar)

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-53e165527d381beada9a7d1848145ecb.jpg Okej, LITE fel kanske det var 🙄

Efter alldeles för mycket justering ser det lite bättre ut:
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-eb05dd3b5579876d9277075be2f5e692.jpg Camber och caster fram orkade jag inte bry mig om, jag tyckte toe var viktigast att få till.

"Nu då, nu ska jag bara byta batteriet och sen åka hem" (Klockan hade hunnit bli 22 och jag var mör i kroppen och besviken i knoppen - jag skulle ju "bara" och sen fixa Grumpy)
Jag lyfte ur batteriet och ja, det hade sett bättre dagar 😂
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-37097809902ce1652ef4dc53fe6ac680.jpg

När det nya batteriet var på plats och batteribytet var inkodat startade jag bilen och skulle köra ut men möttes av att varenda lampa i instrumentet blinkade som ett stroboskop, det plingade hejvilt för nya felkoder och varenda databox verkade vara i en boot-loop. Skärmen startades om gång på gång och bilen sa något i stil med att det inte var möjligt att fortsätta resan. Jag pluggade in datorn för att kolla vad som var på gång och höll på att få en chock, jag har aldrig tidigare sett så mycket felkoder i en bil! Varenda databox innehöll 5-10 felkoder och alla handlade om CAN-ledningar - "HELVETE, har det trasiga batteriet alltså friterat databoxarna". Raderade jag felkoderna kom de tillbaka lika fort igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-973c8e5eb4cae3fb7e9a90ec9e831837.jpg

Jag höll på och krånglade med allt möjligt fram till 01:30 innan jag snubblade över en tråd på nätet där någon haft liknande problem som verkade bero på defekt generator eller batteri, även han hade fått problemen efter batteribyte. Efter att ha googlat lite till lärde jag mig något nytt, om man byter batterikapacitet på en Bmw räcker det inte med att koda batteribytet, databoxen som styr batteriet måste flashas om av en Bmw-verkstad. Jag ställde i ett bättre begagnat batteri av samma kapacitet som det jag hade tidigare och mirakulöst mådde bilen bra igen. När jag slutligen kom hem 02:10 var jag alldeles för trött för att åka tillbaka igen med Discon, jag ville bara ta en dusch och lägga mig - men naturligtvis sket sig det med eftersom hela hyreshuset var utan både varmvatten och värme. Trött, sliten och irriterad stod jag i badrummet och gjorde rent mig så gott jag kunde med våtservetter innan jag slutligen fick krypa ner och försöka få upp värmen under täcket.

Kort sagt, en sån där dag man bara borde somnat om redan på morgonen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-862cfe126407744ffa7b5be0dbcb1804.jpg

Dagen därpå gjorde jag ett nytt försök att få något gjort på Discon. Högst på priolistan stod vacuumklockan till fördelaren vilket var ganska snabbt fixat, men därefter var jag ju tvungen att ställa tändningen vilket var lite krångligare eftersom jag aldrig gjort det tidigare. Efter en stund vid datorn hade jag iallafall ett humm om var markeringen skulle finnas, men det hjälpte ju inte särskilt mycket när remskivan var full med ytrost precis där. Jag putsade av och målade en markering där jag ville ha tändningen vilket gjorde det hela otroligt mycket lättare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-bb9c056a19ced455478d692d88e39173.jpg

Även idag var vädret ganska tillmötesgående så jag lyxade till det med en tvätt, den fjärde totalt sen jag köpte bilen för över två år sedan 😁
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-25d8c87c48ecefe39baab410de4459f1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-2d5852c8f2436ec4dcb8de245e449908.jpg

Bilen blänkte så fint så jag kunde inte hålla fingrarna borta från polermaskinen nu när jag dessutom hade chansen att prova de grejerna vi hade på jobbet.
Jag gned av en fläck mitt uppepå huven och såg att det fanns potential så det slutade med att jag körde hela huven, mer orkade jag inte.
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-541ae880fb16a4d0c9b07b76771e4c94.jpg
Det blev långt ifrån bra så jag kommer ta med lammullstrissan och lite elakare medel till nästa gång så ska vi se ifall det går att göra underverk 👌
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-c9dc2394c5c8ce4f589c3983ef5caa50.jpg

BMW 525iT "E61" (2005)
Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
vEight Baronen
10 mars · 1 171 Inlägg

Bmw e60/61 har jag också haft liknande problem med. Dom är inte så stabila i elektroniken efter några år vill jag påstå. Men mekaniskt är dom ju toppen smile Frun har en och den har det vart något med jämt känns det som.. Så en egen felsökningsdator är ett måste med en sån bil 😄

I brist på macka får man äta limpa.
Cuefa Kungen av dagspendlande.
10 mars · 3 432 Inlägg

Imponerande att det krånglar mer med en modern BMW än en gammal Land Rover 😎
Discon måste ju nästan ha blivit lite stolt där o då ^^
Går den bättre nu med alla vakuumläckor fixade?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
simonfalun Mångfifflare
11 mars · 290 Inlägg

vEight skrev:
Bmw e60/61 har jag också haft liknande problem med. Dom är inte så stabila i elektroniken efter några år vill jag påstå. Men mekaniskt är dom ju toppen smile Frun har en och den har det vart något med jämt känns det som.. Så en egen felsökningsdator är ett måste med en sån bil 😄

Jag har svårt att tänka mig att de var stabila i elektroniken nya ens, med såna sjuka grejer som att bilen flippar ur för att kapaciteten i batteriet förändras 😳 Jag har haft en hel del e34or och e39or och jag måste säga att e61an känns inte alls lika premium, det är mer rassel-rassel över det hela - men efter några mil i Discon är Bmwn rena drömmen att köra iallafall 😂 Jag har både någon sån där 50kr OBD-blåtand-mojäng till mobilen och två datorer med olika Bmw-program, men det är pirat och kina så det är skönare att använda Boschen vi har på jobbet 👌


Cuefa skrev:
Imponerande att det krånglar mer med en modern BMW än en gammal Land Rover 😎
Discon måste ju nästan ha blivit lite stolt där o då ^^
Går den bättre nu med alla vakuumläckor fixade?

Haha det är ungefär som när jag är ute i skogen med kompisen som åker Wrangler från -07 - det är alltid hans bil som krånglar och får åka snöre bakom min, aldrig tvärtom 😜
Tomgången är fortfarande hysterisk, men jag börjar misstänka att det är kablaget till alla jädrans givare och sensorer som spökar - all annan elektronik har ju varit ärgad så varför inte där med? När jag bytt insugsslangen får jag ge mig på att mäta resistansen i kablarna för att se så att det inte är där skon klämmer.

BMW 525iT "E61" (2005)
Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
MrHyde
20 mars · 12 Inlägg

Åh, en sån där gammal Hofmann har jag också på jobbet(i Sandviken)! Nu blev man ju nyfiken var du jobbar nånstans? big_smile

Cuefa Kungen av dagspendlande.
22 mars · 3 432 Inlägg

simonfalun skrev:

vEight skrev:
Bmw e60/61 har jag också haft liknande problem med. Dom är inte så stabila i elektroniken efter några år vill jag påstå. Men mekaniskt är dom ju toppen smile Frun har en och den har det vart något med jämt känns det som.. Så en egen felsökningsdator är ett måste med en sån bil 😄

Jag har svårt att tänka mig att de var stabila i elektroniken nya ens, med såna sjuka grejer som att bilen flippar ur för att kapaciteten i batteriet förändras 😳 Jag har haft en hel del e34or och e39or och jag måste säga att e61an känns inte alls lika premium, det är mer rassel-rassel över det hela - men efter några mil i Discon är Bmwn rena drömmen att köra iallafall 😂 Jag har både någon sån där 50kr OBD-blåtand-mojäng till mobilen och två datorer med olika Bmw-program, men det är pirat och kina så det är skönare att använda Boschen vi har på jobbet 👌

Kört traktor hela helgen, gammal Ferguson med skogsvagn efter.
Efter det kändes Jeepen som en Rolls Royce 🤣

MrHyde skrev:
Åh, en sån där gammal Hofmann har jag också på jobbet(i Sandviken)! Nu blev man ju nyfiken var du jobbar nånstans? big_smile

Minsann, börjar rada upp sig med folk som bor och/eller jobbar på samma breddgrad! 👌

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Skoda Superb Combi 2.0 TDI DSG 4x4 "Den Hjälpande Handen" (2020)
simonfalun Mångfifflare
24 mars · 290 Inlägg

MrHyde skrev:
Åh, en sån där gammal Hofmann har jag också på jobbet(i Sandviken)! Nu blev man ju nyfiken var du jobbar nånstans? big_smile

Haha jag blev tvungen att googla, tydligen är jag inte uppmärksam nog på vad det står på grejerna jag använder 😜 Får skylla på att jag mestadels är på kontoret och inte på verkstan! Jag lyckades hitta vad du syftade på iallafall 😁 Jag är på en allbilsverkstad i Falun, osäker på om man får name-droppa här så jag låter bli 😛

Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
BMW 525iT "E61" (2005)
simonfalun Mångfifflare
24 mars · 290 Inlägg

Cuefa skrev:

simonfalun skrev:

vEight skrev:
Bmw e60/61 har jag också haft liknande problem med. Dom är inte så stabila i elektroniken efter några år vill jag påstå. Men mekaniskt är dom ju toppen smile Frun har en och den har det vart något med jämt känns det som.. Så en egen felsökningsdator är ett måste med en sån bil 😄

Jag har svårt att tänka mig att de var stabila i elektroniken nya ens, med såna sjuka grejer som att bilen flippar ur för att kapaciteten i batteriet förändras 😳 Jag har haft en hel del e34or och e39or och jag måste säga att e61an känns inte alls lika premium, det är mer rassel-rassel över det hela - men efter några mil i Discon är Bmwn rena drömmen att köra iallafall 😂 Jag har både någon sån där 50kr OBD-blåtand-mojäng till mobilen och två datorer med olika Bmw-program, men det är pirat och kina så det är skönare att använda Boschen vi har på jobbet 👌

Kört traktor hela helgen, gammal Ferguson med skogsvagn efter.
Efter det kändes Jeepen som en Rolls Royce 🤣

MrHyde skrev:
Åh, en sån där gammal Hofmann har jag också på jobbet(i Sandviken)! Nu blev man ju nyfiken var du jobbar nånstans? big_smile

Minsann, börjar rada upp sig med folk som bor och/eller jobbar på samma breddgrad! 👌

Haha då förstår du min upplevelse av att sätta mig i en modern bil efter discon då 😂

BMW 525iT "E61" (2005)
Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
simonfalun Mångfifflare
3 april · 290 Inlägg

Efter några glas vin igår kväll satte jag mig vid datorn för att kika lite, inte visste jag att det kunde vara dyrt att sitta vid datorn lite smålullig.. Det första jag fick ögonen på var flikarna som var öppna i Chrome - såklart en sida med massa Land Rover-grejer som jag dreglat över dagen innan, färdigpaketerat i kundvagnen 🙄 Självbehärskad som jag är klickade jag beställ snabbt innan jag skulle hinna tänka.
Så nu väntar jag på att få hem 5cm skärmbreddare, diff-skydd, spacers, nya framlyktor, vita blinkers, ett däck och två fälgar till reservhjulet - ja, två! Det är tydligen svårt att räkna till 1 när man druckit vin 😛

Men jag tror det här kan bli bra!
https://cdn.lrparts.net/media/catalog/product/cache/dfedee59530933ede3394071ce45f5ee/image/252681fa/tf114-terrafirma-discovery-1-wheel-arch-extensions-5-door-discovery-or-range-rover-classic-50mm-extended-arches.jpg
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81RDp-Y9XwL._AC_SL1500_.jpg
https://cdn.lrparts.net/media/catalog/product/cache/dfedee59530933ede3394071ce45f5ee/image/81635a3b/lrc5009-steel-modular-wheel-in-silver-15-x-8-will-fit-defender-discovery-1-and-range-rover-classic.jpg Likadana som jag har i nuläget

https://cdn.lrparts.net/media/catalog/product/cache/dfedee59530933ede3394071ce45f5ee/image/3737664492/ba121b-bolt-on-diff-guard-in-black-for-defender-discovery-1-and-range-rover-classic-fits-rover-axle-differentials.jpg
https://cdn.lrparts.net/media/catalog/product/cache/dfedee59530933ede3394071ce45f5ee/image/368544a14a/tf303-wheel-spacers-30mm-alloy-by-terrafirma.png Ytterst oklart vad de gjort med bilden 😂

https://cdn.lrparts.net/media/catalog/product/cache/dfedee59530933ede3394071ce45f5ee/image/5418cc07/stc768-headlamp-for-discovery-200tdi-left-hand-fits-all-left-hand-drive-discovery-vehicles-up-to-la081991.jpg
https://cdn.lrparts.net/media/catalog/product/cache/dfedee59530933ede3394071ce45f5ee/image/266461bf/prc9307w-discovery-1-clear-indicator-front-right-200tdi-1989-1994.jpg

Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
BMW 525iT "E61" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang