Ena bromsen låser sig

lukester
23 mars 2021 · 3 Inlägg

Jag har ett lite udda problem på min Honda Accord Tourer 2003: Vänstra bakre bromsen ligger och trycker mot bromskivan efter att jag bromsat och vägrar att släppa. Allt är bytt på den bromsen förutom bromsslangen. Det skulle kunna vara bromsslangen, men det konstiga är att om jag lossar lite på bultarna till bromshållaren så funkar det hur bra som helst efter det. Det är bara när de är helt åtdragna som detta problem uppstår.

Så, vad kan detta bero på? Kan det ändå vara bromsslangen som är boven?

zzr94092
23 mars 2021 · 4 378 Inlägg

Glidbultar? Dom eller något som är krokigt!.

lukester
23 mars 2021 · 3 Inlägg

zzr94092 skrev:
Glidbultar? Dom eller något som är krokigt!.

Glidbultarna är det inget knas med. Vad skulle kunna vara krokigt så att det blir såhär? Är det hjulnavet som kan ha blivit skevt?

uhlin
23 mars 2021 · 2 831 Inlägg

lukester skrev:

zzr94092 skrev:
Glidbultar? Dom eller något som är krokigt!.

Glidbultarna är det inget knas med. Vad skulle kunna vara krokigt så att det blir såhär? Är det hjulnavet som kan ha blivit skevt?

Skulle ändå tippa på bromsslang, förutsatt att bromsoket är NYTT, och inte från nån skrot. Och att glidbultarna går lätt och är som dom ska.

torsen
24 mars 2021 · 7 198 Inlägg

lukester skrev:
Jag har ett lite udda problem på min Honda Accord Tourer 2003: Vänstra bakre bromsen ligger och trycker mot bromskivan efter att jag bromsat och vägrar att släppa. Allt är bytt på den bromsen förutom bromsslangen. Det skulle kunna vara bromsslangen, men det konstiga är att om jag lossar lite på bultarna till bromshållaren så funkar det hur bra som helst efter det. Det är bara när de är helt åtdragna som detta problem uppstår.

Så, vad kan detta bero på? Kan det ändå vara bromsslangen som är boven?

Din teori kan vara rätt.
En äldre bromsslang kan råka ut för separation invändigt.
Då kan en "propp" uppstå som hindrar bromsvätskan att strömma tillbaka då man lättar på bromsen.
Påverkar i regel inte bromsförmågan.
Trycket då man bromsar överstiger "proppen".

Mossan1
24 mars 2021 · 2 751 Inlägg

Jag har bytt tre/fyra bromsslangar av just denna anledning på lite olila bilmodeller.  Så det förekommer absolut.  Då släpper bromsen om man lossar luftnippeln lite snabbt.
Lätt att prova.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 mars 2021 · 13 669 Inlägg

testa att släpp luftnipeln så känner du direkt om det är slangen eller ej smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
lukester
25 mars 2021 · 3 Inlägg

Growe skrev:
testa att släpp luftnipeln så känner du direkt om det är slangen eller ej smile

Såklart, det kan jag ju testa. Ska göra ett försök senare idag och se vad som händer. Frågan är bara varför det släpper om jag lättar lite på okhållarbultarna?

zzr94092
25 mars 2021 · 4 378 Inlägg

Som jag skrev tidigare,kolla så glidbultarna är raka,rulla dom på en slät yta,,jag har varit ute för krokiga glidbultar, var på en Camaro men funktionen är detsamma oavsett bilmärke...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 mars 2021 · 13 669 Inlägg

lukester skrev:

Growe skrev:
testa att släpp luftnipeln så känner du direkt om det är slangen eller ej smile

Såklart, det kan jag ju testa. Ska göra ett försök senare idag och se vad som händer. Frågan är bara varför det släpper om jag lättar lite på okhållarbultarna?

när du släpper bultarna och drar åt går det fritt då?
för oket kan ju vrida sig lite när bultarna är släppta
men då fastnar den direkt igen när man drar åt.  annars kan det vara som zzr94092

aldrig något jag själv råkat ut för.


vanligaste felet med liknande problem är ju att handbromsen i oket inte går tillbaka  helt

det är ju vanligt när man åker vw

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang