Köpt gammal bil med skuld.

Eleeb90
15 juni 2021 · 345 Inlägg

Tja! Köpte bil för nån dag sedan. Det är en gammal 245 som är sunkig och rostig men besiktad trots allt. Det är gamla infrastruktursvgifter. Som jag förstår det så följer dom med bilen. Men dock är inte jag skyldig att betala dessa. Jag har hört att om inte kronofogden får in sina pengar från gamla ägarna då kan dom ta bilen men vad ska dom med den bilen till? Jag köpte den själv för 4000 kr så haha. Det är ett gammalt lik till bil så .Hur ska man göra det är skulder på 1500 kr.?

Senast redigerat av Eleeb90 (15 juni 2021)

uhlin
15 juni 2021 · 2 831 Inlägg

Är det inte vägtrafikskatter så är det ju inte användningsförbud på bilen utan den får köras.

Visst kan kronofogden mäta ut bilen men som du säger.... De kommer aldrig lägga krut på en gammal rostig och ful bil, kostar mer än det ger för dem.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 juni 2021 · 13 669 Inlägg

uhlin skrev:
Är det inte vägtrafikskatter så är det ju inte användningsförbud på bilen utan den får köras.

Visst kan kronofogden mäta ut bilen men som du säger.... De kommer aldrig lägga krut på en gammal rostig och ful bil, kostar mer än det ger för dem.

nej det kan dom inte.. måste vara skulder över 5000kr på fordonet innan dom kan göra det. 

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … a-skulder/

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Eleeb90
15 juni 2021 · 345 Inlägg

Growe skrev:

uhlin skrev:
Är det inte vägtrafikskatter så är det ju inte användningsförbud på bilen utan den får köras.

Visst kan kronofogden mäta ut bilen men som du säger.... De kommer aldrig lägga krut på en gammal rostig och ful bil, kostar mer än det ger för dem.

nej det kan dom inte.. måste vara skulder över 5000kr på fordonet innan dom kan göra det. 

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … a-skulder/

Okej tack. Men kan inte skulderna öka då da. Typ att en skuld på tex 1000 kr från början blir ränta på ränta och massa utmätningsavgifter m.m. ?
Eller är det den ”från början 1000 kr som räknas. Alltså skulden från första början avgiften i sig typ parkeringsboten eller så” ?

spillolja
15 juni 2021 · 4 014 Inlägg

jag undrar om det finns preskibitionstid på dessa skulder, på fordonsskatter är det 5 år

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
johanbrolin
15 juni 2021 · 108 Inlägg

Skulden ökar. Jag köpte en gammal bil där den hade trängselskatt skuld på ca 600 spänn. Tidigare ägaren ville inte betala den när jag pratade med honom och skulden steg till 1200 när kronofogden tog över ärendet. Pratade med kronofogden och de rådslog mig att betala skulden och sedan kräva tidigare ägaren på pengarna. Han hade dock fordonskulder på en bit över 100k så jag betalade och sket i att kräva honnom på något. det känndes inte värt tiden.

Stora fötter - Stora skor
Brådhis * Voff voff *
15 juni 2021 · 10 244 Inlägg

spillolja skrev:
jag undrar om det finns preskibitionstid på dessa skulder, på fordonsskatter är det 5 år

Njae... Eller ja... Men ändå inte... Jag skulle nog säga att preskriptionsavbrott tillämpas på dom skulderna, så dom löper nog i praktiken över betydligt längre tid än 5 år.

https://lawline.se/answers/vad-ar-preskriptionsavbrott

Senast redigerat av Brådhis (15 juni 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Eleeb90
15 juni 2021 · 345 Inlägg

johanbrolin skrev:
Skulden ökar. Jag köpte en gammal bil där den hade trängselskatt skuld på ca 600 spänn. Tidigare ägaren ville inte betala den när jag pratade med honom och skulden steg till 1200 när kronofogden tog över ärendet. Pratade med kronofogden och de rådslog mig att betala skulden och sedan kräva tidigare ägaren på pengarna. Han hade dock fordonskulder på en bit över 100k så jag betalade och sket i att kräva honnom på något. det känndes inte värt tiden.

Tja! Jag pratade med transportstyrelsen idag och dom sa att när skulderna på bilen överstiger 5000 kr då kan dom ta bilen i beslag oavsett vem som äger bilen. Dock är det ordinarie avgifter som räknas tydligen. När jag kollar på skuldinfo på transportstyrelsen så är det ca 1500 kr i skulder. När jag ringer till transportstyrelsen får jag reda på att den skulden var ca 100 kr från början. Och det är då den ordinarie avgiften skulden som uppstod från början som räknas. Det spelar tydligen ingen roll om det går till kronofogden eller ej. Jag blir ändå lite osäker nu men det verkar vara så. Iaf i dagsläget med dom regler som gäller nu.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 juni 2021 · 13 669 Inlägg

det där är ju en av dom dummaste grejerna idioterna som styr landet slagit igenom.. man ska alltid straffa dom som inte gjort något fel.. så jävla märkligt

men samtidigt kan man ju inte förvänta sig något annat när det är idioter som alltid styr detta land.. oavsätt partitillhörighet

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
spillolja
18 juni 2021 · 4 014 Inlägg

Pratade med en "lapplisa" igår hon menade att bilen ska stått felparkerad i 5 dagar på kommunal mark innan en "målvaktsbil" kan flyttas, på privat mark sätter man inte någon bot på sådan bil om "ägaren och skulden" är desamma eftersom det ändå är slöseri med resureser

vet ej om hon yrar men man måste nog läsa på regelverket

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang