Mossan1 skrev:
Med quattro kom ju många fler detaljer in i bilden. Ganska många fler.
Vid tvär sväng jobbar mittdiffen och kan ge ljud. Haldex-kopplingen, eller Torssen diffen beroende på vad du har.
Så ljudet kan absolut komma från transmissionen då.
Har du haldex borde man kunna rycka säkringen och prova om det är tyst.
Då slår bakhjulen aldrig i.
Undrar om Haldex inte frikopplar bakhjulen om man bromsar, likväl som när man frikopplar.
Dvs om man bromsar lätt med fel fot i svängen borde den också vara tyst oavsett om man gasar eller ej. Nu kan den förstås kanske ha säkerhetsspärr för gas och broms samtidigt = bara bromsar och struntar i gaspedalen.
Torssen är mekanisk. Ingen elektronik inblandad. Dock påverkas den av vridmomentet.
Motor på tvären = Haldex.
Motorn rakt = Torssen.
Ren spekulation:
Haldex aktiveras av hastighetsskillnad fram och bak som heller inte matchar rattutslaget.
OM, en ABS sensor inte riktigt riktigt är med på noterna och lurar systemet slå till Haldex i dessa situationer, undrar hur det låter då?
Jag tror inte Haldex-kopplingen är stark nog att få hjul att "tugga" på asfalten.
Det är haldex. Så kan ju testa och rycka säkringen för att se vad som händer.
Du verkar verkligen kunna din grej, tack för svar! Uppskattas