Lyftning med hydraulisk domkraft

mikaelmark
3 oktober 2021 · 4 Inlägg

Har ni något tips på lyftpunkter för S60 årsmodell 2006?

Känner att det borde finnas lämpligare ställen att lyfta än de fyra standardfästena under dörrarna, avsedda för originaldomkraften med vev.

Bör man lyfta hela bakändan respektive framändan eller vänstersidan och högersidan separat? Har löstagbar dragkrok, ifall där är mest lämpligt.

Har en 2 tons hydraulisk domkraft, enklaste modell utan hjul som har en kontaktyta ungefär som en gammal femkrona.

https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000017058

Mossan1
3 oktober 2021 · 2 796 Inlägg

Den domkraften ska du inte använda.
För liten yta för en personbils karross och ganska ostabil. Dessa är för att lyfta under traktor eller annat med större och kraftigare platta.

Köp en garagedomkraft istället med lyftplatta som en handflata.
Finna användbara för strax över 200kr.

Bästa stället att lyfta den Volvoplattformen är under fästet för Subframe fram, och plattan framför bakhjulet bak.
Med garagedomkraft.

Senast redigerat av Mossan1 (3 oktober 2021)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 oktober 2021 · 13 734 Inlägg

ja dom där är ostabila som fan och på tok för liten anläggningsyta på en vanlig bil.    jag kör en billig biltema domkraft när jag byter däck   kostar väll 199kr   eller nått sånt. 

jag brukar försöka hissa i hjuluppängningarna eller i deras fästpunkter. men det är lite mer allmänt gällande alla bilar.   jag har ju haft en bil med samma plattform som s60 men inget minne av hur dom såg ut under

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 oktober 2021 · 17 465 Inlägg

Haft en från Jula i många år. Den började ge upp i våras och tappade dessutom ett framhjul. Må så vara efter 8-10 år. Köpte en likadan för 249:- för några månader sedan. Förvisso inte packat upp den ännu men dessa duger gott.

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … ft-011851/

Pelardomkraften ska du som nämns ovan inte använda.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 oktober 2021 · 13 734 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Haft en från Jula i många år. Den började ge upp i våras och tappade dessutom ett framhjul. Må så vara efter 8-10 år. Köpte en likadan för 249:- för några månader sedan. Förvisso inte packat upp den ännu men dessa duger gott.

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … ft-011851/

Pelardomkraften ska du som nämns ovan inte använda.

undrar faktist vilka som köper den typen av domkrafter för dom är ju totalt värdelösa.. och använder man dom på fel ställe har man ett stort hål i golvet eller värsta fall i bensintanken eller nått annat dumnt..   vi har sånna i våra bussar men veksamt att jag skulle våga hissa en buss med en sån där även om den stog helt plant..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
3 oktober 2021 · 7 233 Inlägg

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Haft en från Jula i många år. Den började ge upp i våras och tappade dessutom ett framhjul. Må så vara efter 8-10 år. Köpte en likadan för 249:- för några månader sedan. Förvisso inte packat upp den ännu men dessa duger gott.

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … ft-011851/

Pelardomkraften ska du som nämns ovan inte använda.

undrar faktist vilka som köper den typen av domkrafter för dom är ju totalt värdelösa.. och använder man dom på fel ställe har man ett stort hål i golvet eller värsta fall i bensintanken eller nått annat dumnt..   vi har sånna i våra bussar men veksamt att jag skulle våga hissa en buss med en sån där även om den stog helt plant..

1. Jag har köpt flera små "flaskdomkrafter".
2. Dom är inte HELT värdelösa.

Men dom kräver 2 rejäla plankstumpar.
En att placera under domkraften, så att den inte sjunker ner i marken.
Förslagsvis 30 x 30 x 5 cm.
En att placera ovanpå "domkraftskruven" för att inte skada bilen.
Förslagsvis 50 x 20 x 5 cm.

Själv föredrager jag domkraft typ HighLift.
Men långt ifrån alla bilar har lyftpunkter.
Då kan man i stället medelst en kort stropp lyfta i hjulet - om fälgen har tillräckligt stora hål(för stroppen).

Man ska heller inte döma ut små saxdomkrafter - dom är bra om det är trångt under bilen.

Härutöver har jag alltid med ett par stoppklossar - för att säkra bilen i längsled när jag lyfter det diagonalt placerade hjulet.
På den gamla goda tiden följde det alltid med stoppklossar av trä till Citroenbilar.
B t w så följde det aldrig med domkraft till Cittror med "gashydraulisk" fjädring - gissa varför?

Sen beror det ju på var och varför man behöver lyfta bilen.
Ovan har jag skrivit om domkrafter som hjälpmedel i nödsituation = då man kört fast eller behöver byta hjul.

För arbete i garage på/under bil skulle jag ALDRIG använda annat än en REJÄL garagedomkraft.
Inte en "varuhusgaragedomkraft" som är vinglig och har hjulfiguration som en rullskridsko.

Har själv en gammal NIKE (som tyvärr lider av inkontinens och sjunker) samt BILTEMAS RACINGDOMKRAFT av aluminium - inte billig - men säkerheten går först.
Dessutom i kombination med 10 st pallbockar av olika storlek och typ.

Jag har lärt mig den hårda vägen = det som inte dödar stärker - då jag låg under min dåvarande BMW och bilen kom i rullning och (flask-)domkraften tippade.
Hjulen var som tur inte demonterade, men jag hade en tid efteråt ont i revbenen - men hellre en dålig andedräkt än ingen alls.

Brådhis * Voff voff *
3 oktober 2021 · 10 276 Inlägg

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Haft en från Jula i många år. Den började ge upp i våras och tappade dessutom ett framhjul. Må så vara efter 8-10 år. Köpte en likadan för 249:- för några månader sedan. Förvisso inte packat upp den ännu men dessa duger gott.

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … ft-011851/

Pelardomkraften ska du som nämns ovan inte använda.

undrar faktist vilka som köper den typen av domkrafter för dom är ju totalt värdelösa.. och använder man dom på fel ställe har man ett stort hål i golvet eller värsta fall i bensintanken eller nått annat dumnt..   vi har sånna i våra bussar men veksamt att jag skulle våga hissa en buss med en sån där även om den stog helt plant..

Du svarar själv på det. Pelardomkrafter är mycket bra till tunga fordon och fungerar då utmärkt. En garagedomkraft som skulle orka en turistbuss eller lastbil skulle behöva vara enorm. Dessutom blir konstruktionen i en pelardomkraft betydligt säkrare än en garagedomkraft.

Men ja, till en personbil är dom inte optimala.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Lucif3r
3 oktober 2021 · 2 208 Inlägg

V70in lyfter jag i subframen fram, och dragkroksbalken bak. Innan jag hade drag på den lyfte jag rakt under bakaxeln.

Sån där flask-domkraft hör hemma i verkstadspressar - inte bilar wink

jaka54
4 oktober 2021 · 5 719 Inlägg

Hej!
Kan rekomenmdera Bacho:s 3tons domkraft! Köpte en sån på Clas Olson för 3-4 år sedan för 2000kr

Mossan1
4 oktober 2021 · 2 796 Inlägg

Jag har flera sådana pelardomkrafter och lyfter allt från traktorn till byggnader. (Har 1.5t,  5t även en 20t)

Men en personbil går inte som sagt.
Fel produkt.

jaka54
4 oktober 2021 · 5 719 Inlägg

Små 1,5tons pelardomkrafter är bra när man ska sätta dit/montera krängninghämmaren till exempel, men till att höja bilen ...Nej!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang