Tändspolarna gick sönder vid tändstifts- och kamremsbyte.

d-b
14 januari 2022 · 541 Inlägg

Hade bilen på verkstad för att byta kamrem och pump. Det visade sig att det läckt en del olja så de bytte även några packningar. Så långt var det inga problem, men när jag hämtade ut bilen meddelade de att de även bytt tändstift (Vilket de inte tog betalt för!?). Efter att ha kört hundra meter känns motorn konstig - den saknar kraft.

När jag stannar vid ett trafikljus efter ett par km låter motorn konstigt och efter ytterligare ett par km tänds motorlampan (ej röd). Kollar felkoder och det är "misfires", alltså feltändningar, vilket ju får mig att dra öronen åt mig lite eftersom man precis bytt tändstift.

Åker tillbaka till verkstaden och de meddelar att tändspolarna är trasiga (de sitter ihop). Mekanikern menar att det kan ha varit så redan innan jag lämnade in men att det inte märkts pga gammal kamrem/pump.

1. Kan byte av kamrem/pump verkligen påverka tändningen? Typ att den blir mer exakt och då märks det plötsligt att tändspolarna är dåliga!?

2. Kan nya tändstift "bränna" tändspolarna? Eller kan man paja tändspolarna om man är fysiskt klumpig när man byter stiften?

Hade nollställt/läst av felkoder bara någon vecka innan verkstadsbesöket, och då var det tomt.

Mossan1
14 januari 2022 · 2 796 Inlägg

En Saab kanske, eftersom tändspolarna sitter ihop?
(Gör det säkert på fler modeller)

Nä, den var nog hel innan,  men det är inte nödvändigtvis firmans fel.
Det är faktiskt möjligt att det går sönder just när man lossar och sätter dit igen utan att man gör något fel.
Även på enskilda tändspolarna, som är vanligare.

Tändstiften byttes säkert i felsökningssyfte, och därför debiteras dom inte i detta fallet.

Senast redigerat av Mossan1 (14 januari 2022)

ottorb
14 januari 2022 · 320 Inlägg

du kan kanske börja med att tala om vad är det för bil det handlar om

Xebers76
14 januari 2022 · 2 264 Inlägg

Om det är en saab så är dem där kassetterna tyvärr en svag punkt, dem är ömtåliga har jag fått höra av saab-folket.

Brådhis * Voff voff *
14 januari 2022 · 10 276 Inlägg

Det verkar ha varit en Peugeot 407 i den här tråden iaf, så troligen är det fortfarande det: wink

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=339662

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Jesper328
14 januari 2022 · 2 366 Inlägg

Det kanske har gått lite snett vid kamremsbytet, och kammarna står fel i relation till veven?
Du fick inte ut något mer än ”misständningar” när du kopplade in din OBD2?

Det händer att man har otur med att saker går sönder vid demontering, och om Pugart har liknande tändkassetter som Saab har så ligger det en liten fjäder i botten av varje tändhatt.
Lossar dessa vid demonteringen så får man ofta misständningar som följd.

Up the RA
husseman
15 januari 2022 · 1 588 Inlägg

Hmm, grejen med att lämna in till verkstad, när det gäller viktiga saker som typ kamrem- är ju att man inte vågar sig på bytet sj.  vilket e´mkt. smart, om man inte vill byta motor. Om bilen är inlämnad på en vettig verkstad, så ska inte detta kunna uppstå. Dvs. Vi har låsverktyg som fixar så att kam/vev inte kan röra sig o orsaka skador, undertiden vi byter delarna. Felkoder på misständning så länge det inte handlar om synk mellan vev o kam.. borde inte vara relaterade till kamremsbytet. Givetvis kan ju nåt i nån kabelhärva fått sitt sista juck, eller att ECM bara ville dö.

Sånt man får leva med om man köper Fransk skit.
Lycka till mvh/husse

d-b
15 januari 2022 · 541 Inlägg

Mossan1 skrev:
En Saab kanske, eftersom tändspolarna sitter ihop?
(Gör det säkert på fler modeller)

En Peugeot 407.

Nä, den var nog hel innan,  men det är inte nödvändigtvis firmans fel.
Det är faktiskt möjligt att det går sönder just när man lossar och sätter dit igen utan att man gör något fel.
Även på enskilda tändspolarna, som är vanligare.

Du menar när man lossar tändstiften?

Tändstiften byttes säkert i felsökningssyfte, och därför debiteras dom inte i detta fallet.

Felsökning av vad? Det var ju kamremmen och pumpen som skulle bytas, och, visade det sig, några packningar i anslutning till den.

d-b
15 januari 2022 · 541 Inlägg

Xebers76 skrev:
Om det är en saab så är dem där kassetterna tyvärr en svag punkt, dem är ömtåliga har jag fått höra av saab-folket.

Men det borde väl en verkstad veta och ta hänsyn till?

d-b
15 januari 2022 · 541 Inlägg

Jesper328 skrev:
Det kanske har gått lite snett vid kamremsbytet, och kammarna står fel i relation till veven?
Du fick inte ut något mer än ”misständningar” när du kopplade in din OBD2?

Hur pass kritiskt är detta? Det är ju få serviceåtgärder som är kritiska på samma sätt som kamremsbyte (Jag har en gång haft en verkstad som bytt bromsvätska och glömde skruva tillbaka pluggen i botten. Det är ju ganska kritiskt med bromsar som inte fungerar men då kan man ju i alla fall krypköra någonstans där man kan stanna och bli bärgad.) och det var därför jag överlät det på en verkstad.

Nej, det var enda felkoden.

Det händer att man har otur med att saker går sönder vid demontering, och om Pugart har liknande tändkassetter som Saab har så ligger det en liten fjäder i botten av varje tändhatt.
Lossar dessa vid demonteringen så får man ofta misständningar som följd.

Betyder detta att tändkassetten är trasig eller är det bara att sätta tillbaka fjädern så fungerar det igen?

d-b
15 januari 2022 · 541 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, grejen med att lämna in till verkstad, när det gäller viktiga saker som typ kamrem- är ju att man inte vågar sig på bytet sj.  vilket e´mkt. smart, om man inte vill byta motor. Om bilen är inlämnad på en vettig verkstad, så ska inte detta kunna uppstå. Dvs. Vi har låsverktyg som fixar så att kam/vev inte kan röra sig o orsaka skador, undertiden vi byter delarna. Felkoder på misständning så länge det inte handlar om synk mellan vev o kam.. borde inte vara relaterade till kamremsbytet. Givetvis kan ju nåt i nån kabelhärva fått sitt sista juck, eller att ECM bara ville dö.

Sånt man får leva med om man köper Fransk skit.
Lycka till mvh/husse

Har bytt tändkassetten och nu fungerar allt som det ska (har iofs bara kört tio mil sedan dess) men det är i alla fall inget uppenbart problem, vilket väl utesluter att det skulle vara något annat elfel.

Mossan1
15 januari 2022 · 2 796 Inlägg

d-b skrev:
Du menar när man lossar tändstiften?

Ja.

d-b skrev:
Felsökning av vad? Det var ju kamremmen och pumpen som skulle bytas, och, visade det sig, några packningar i anslutning till den.

Gissningsvis gick den inte rätt när dom startade den, bytte stift och då gick den riktigt.  Dock bara en stund, uppenbarligen.  Men det BORDE dom ha upplyst om. Faktiskt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang