Vad kostar det att köra lastbil per mil? Hur lång tid tar det köra 300 mil (tex Madrid-Göteborg) med lastbil?

d-b
21 januari 2022 · 504 Inlägg

Tråd från 2022 /Mod

Såg en intressant fråga på Facebook som egentligen handlade om nyttan med "närproducerad" mat men som sedan blev en diskussion om kostnaden för lastbilstransporter i allmänhet. Citat:

Bränslekostnaden är 50-60:-/mil [man uppskattade bränsleförbrukningen till 2,5-3 l/mil] = 400-500:-/h i 80 km/h (men kör man 300 mil snittar man ju inte 80 km/h - man snittar väl hälften!?) - åtminstone för personbilar är bränslekostnaden kanske 30-40 % av milkostnaden - vad är motsvarande för lastbilar? Räknar man med samma siffror som för en personbil blir timkostnaden för en lastbil på motorväg runt 1500:-.
Till det tillkommer en chaufför som ska ha lön. Även om det är en rumän med en tredjedel av lönenivån för en svensk måste det väl handla om 200-300:-/h *plus* att de väl måste få lön även för obligatoriska pauser etc.
Skulle vara intressant att se en kalkyl för en leverans av en lastbil full med tomater Madrid-Göteborg (≈ 300 mil), inkl returresan.

1. Vad är milkostnaden för en lastbil med släp [relativt bränslekostnaden]?
2. Vad blir snitthastigheten vid långa transporter?
3. Vad är personalkostnaden per dygn?
4. Vad är beläggningsgraden? Om man kör en lastbil med tomater från Spanien till Sverige - kör man oftast tillbaka tom (och alltså måste addera den kostnaden på budgeten för tomatleveransen) eller får man typiskt sett tag på en annan leverans åt andra hållet så att den körningen kan bära sina egna kostnader?
5. Vad är kostnaden för en chaufför? Per timme eller dygn? Svensk eller rumän?

Steff240
21 januari 2022 · 996 Inlägg

Det ekipage jag kör till vardags snittar på ca 5 liter milen, men då ligger jag på 62 tons totalvikt jämfört med de 40? Ton som är max nere på kontinenten. Dessutom kör jag inte så mycket motorväg.

Mitt ekipage kostar ca 1000 kr/timme +plus moms i den körning jag har (schakt och grus).

Hur prisläget är för bil och trailer i fjärrtransport kan jag tyvärr inte svara på.

Du bör ändå kunna snitta åtminstone 70-75 km/h med lastbil och släp om du ska ner på kontinenten, vägnätet är ju väl utbyggt. Förutsatt att väglaget är bra och du klarar dig ifrån bilköer och dylikt naturligtvis.

Du får absolut max köra 10 timmar per dag enligt kör-och vilotider som är lagstadgade, så låt säga att du i bästa fall kommer 75 mil på en dag.

Avtalsenlig Grundlön för en svensk chaufför tror jag börjar på 125 kr/timme ca efter skatt. Sen bör det tillkomma traktamente och övertid på en sådan resa som du nämner.

En resa Stockholm-Madrid är ca 300 mil enkel väg och räknar vi att ekipaget snittar 3 liter/milen kostar enkel resa då MINST 18000 kr, det är ca 60 kr per mil minimum. (slarvigt räknat roll)
Sen vill nog Åkaren ha betalt för slitage på däck och fordon, samt eventuella vägavgifter. Dessutom har Åkaren försäkring, skatt, reparationer, amortering mm att betala...

På en sånhär resa är det nog kutym att man ordnar med returlass, det blir för dyrt annars. Dock kanske inte returlasset finns att hämta på samma ställe så det kan ju bli tomkörning en bit lik förbannat.

Senast redigerat av Steff240 (21 januari 2022)

d-b
21 januari 2022 · 504 Inlägg

Steff240 skrev:
Det ekipage jag kör till vardags snittar på ca 5 liter milen, men då ligger jag på 62 tons totalvikt jämfört med de 40? Ton som är max nere på kontinenten. Dessutom kör jag inte så mycket motorväg.

Mitt ekipage kostar ca 1000 kr/timme +plus moms i den körning jag har (schakt och grus).

Det är väl lite högre densitet på grus än grönsaker :-)


Du bör ändå kunna snitta åtminstone 70-75 km/h med lastbil och släp om du ska ner på kontinenten, vägnätet är ju väl utbyggt. Förutsatt att väglaget är bra och du klarar dig ifrån bilköer och dylikt naturligtvis.

Du får absolut max köra 10 timmar per dag enligt kör-och vilotider som är lagstadgade, så låt säga att du i bästa fall kommer 75 mil på en dag.

När jag uppskattade snitthastigheten inkluderade jag obligatoriska pauser. 75 mil/dag = 4 dygn mellan Sverige och Spanien.

Avtalsenlig Grundlön för en svensk chaufför tror jag börjar på 125 kr/timme ca efter skatt. Sen bör det tillkomma traktamente och övertid på en sådan resa som du nämner.

Övertid och traktamente måste ju vara en signifikant del? Minst lika mycket som lönekostnaden?

En resa Stockholm-Madrid är ca 300 mil enkel väg och räknar vi att ekipaget snittar 3 liter/milen kostar enkel resa då MINST 18000 kr, det är ca 60 kr per mil minimum. (slarvigt räknat roll)
Sen vill nog Åkaren ha betalt för slitage på däck och fordon, samt eventuella vägavgifter. Dessutom har Åkaren försäkring, skatt, reparationer, amortering mm att betala...

Exakt. För en vanlig personbil kanske bränslekostnaden ligger på 12-15:-/mil för landsväg medan, beroende på vad man inkluderar, den faktiska milkostnaden (slitage, service, försäkring, värdeminsking osv) kanske är 40:-/mil. Hur ser motsvarande siffror ut för lastbilar?

Tack för ditt svar!

torpis Forummoderator
21 januari 2022 · 10 571 Inlägg

Steff240 skrev:
Det ekipage jag kör till vardags snittar på ca 5 liter milen

Mitt ekipage kostar ca 1000 kr/timme +plus moms i den körning jag har (schakt och grus).

Det är ju inte rimliga siffror. 80km/h ger 40liter soppa och ca 840kr bara för soppan, sen skall du ha lön med. Hur många mil kör man med en lastbil + släp innan man köper ny? alltså milkostnad för ekipaget utan vinst?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Steff240
21 januari 2022 · 996 Inlägg

torpis skrev:

Steff240 skrev:
Det ekipage jag kör till vardags snittar på ca 5 liter milen

Mitt ekipage kostar ca 1000 kr/timme +plus moms i den körning jag har (schakt och grus).

Det är ju inte rimliga siffror. 80km/h ger 40liter soppa och ca 840kr bara för soppan, sen skall du ha lön med. Hur många mil kör man med en lastbil + släp innan man köper ny? alltså milkostnad för ekipaget utan vinst?

Nu har du räknat med ett soppapris på 21 kr va? Åkerier har som regel lite mängdrabatt, jag tror att vi för närvarande ger 15 kr ca plus moms per liter.
Sen ligger jag typ aldrig på 80 km/h i snitt, möjligen hälften. På en full arbetsdag på 8 timmar+ kommer jag sällan över 40 mil totalt.
Då har jag kört in ca 8000 + plus moms, och kört upp kanske 200 liter bränsle. Då går kalkylen ihop lite bättre wink det är dock inga stora marginaler när allt är betalt.

Jag har aldrig sysslat med fjärrtransporter och dylikt så jag vet som sagt inte hur prisläget är där.

Lastbilen jag kör är av årsmodell 2015 och har gått ca 45000 mil i dagsläget och är väl ungefär vid hälften av sin livslängd. Anläggningskörning sliter rätt hårt på grejerna. Släpet är bara nåt år gammalt och rullar säkert i 20 år till om man håller efter grejerna. Vårt gamla släp var inne på sin tredje bil när vi bytte till nytt.

Bilar i fjärrtrafik rullar ofta längre, jag har sett bilar som gått uppåt 200 000 mil och ändå sett vettiga ut.

Brådhis * Voff voff *
22 januari 2022 · 10 204 Inlägg

d-b skrev:
Exakt. För en vanlig personbil kanske bränslekostnaden ligger på 12-15:-/mil för landsväg medan, beroende på vad man inkluderar, den faktiska milkostnaden (slitage, service, försäkring, värdeminsking osv) kanske är 40:-/mil. Hur ser motsvarande siffror ut för lastbilar?

135-140:- /mil.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
JordynBird
24 mars 2023 · 1 Inlägg

Det är alltid svårt att räkna på detta, då det är så många faktorer som måste vägas in, precis som många användare redan skrivit om. Om jag inte har helt fel så räknas även försäkringar och sånt in även. Det var några år sedan som jag var Åkare, men jag vet att mitt lilla företag som jag jobbade på var i stort behov av reservdelar för lastbilar även. Vi använde oss av denna hemsida för det, https://www.truck1eu.se/reservdelar-for-lastbilar vilket även det blir en kostnad, som såklart måste räknas in för ansvarigt företag för Åkare/med ansvar för lastbilarna.

Senast redigerat av JordynBird (28 mars 2023)

trubbelturbo
24 mars 2023 · 1 434 Inlägg

JordynBird skrev:
Kostnaden att köra lastbil per mil kan variera beroende på faktorer som bränslepriser och underhållskostnader, men vanligtvis ligger det någonstans mellan 10 och 30 kronor per mil.
Tiden det tar att köra 300 mil med lastbil beror på faktorer som hastighet och pauser, men det skulle vanligtvis ta ungefär 30-40 timmar att köra sträckan Madrid-Göteborg.

30kr/mil täcker ju inte ens bränslekostnaden?

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
SportPilot Ubåtsingenjör
24 mars 2023 · 7 210 Inlägg

Där finns alltså en avtalsenlig nettolön?Tycker att det låter mycket märkligt

Senast redigerat av SportPilot (24 mars 2023)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Brådhis * Voff voff *
24 mars 2023 · 10 204 Inlägg

JordynBird skrev:
Kostnaden att köra lastbil per mil kan variera beroende på faktorer som bränslepriser och underhållskostnader, men vanligtvis ligger det någonstans mellan 10 och 30 kronor per mil.
Tiden det tar att köra 300 mil med lastbil beror på faktorer som hastighet och pauser, men det skulle vanligtvis ta ungefär 30-40 timmar att köra sträckan Madrid-Göteborg.

Inte en chans att du kör en normal lastbil för 10-30 kr/mil.

Det skulle innebär en medelförbrukning på c:a 0,5-1,5 liter/milen. Du kan väl komma under 1,5 liter/milen med en Iveco Daily, men då är det bara bränsle. Underhållskostnader mm finns det absolut inte plats för.

Senast redigerat av Brådhis (24 mars 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Low
24 mars 2023 · 3 295 Inlägg

Min van kostar typ 30kr mil på bara bränsle😂

viccoA
24 mars 2023 · 3 109 Inlägg

Att köpa en lastbilstransport kostar ungefär samma kostnad per mil som en taxi.
Att köpa ett helt ekipage från spanien till sverige ungefär 25-35.000, dvs ca 80-120 kr milen plus moms med utländsk arbetskraft (om de har gods att köra i retur). Kan tänka mig en skvätt till om du är sällanköpare och handlar svenskt åkeri.

Senast redigerat av viccoA (24 mars 2023)

granadadr
24 mars 2023 · 7 261 Inlägg

polska långtradare tankar ej i Sverige, dem har sämre lönar, sen vet jag ej hur vilotider är för dem, sämre bilar= billigare omkostnader, därför vi mer å mer ser utl långtradare på våra vägar wink

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang