Eftermontera airbag volvo 745?

Mans_ostlund
20 januari 2022 · 3 Inlägg

Tjenare. Den närmar sig nu för mig att skaffa en första bil och det lutar starkt mot volvo 745 eller 945. Problemet är att eftersom jag bara är 16 år så är det inte helt kravfritt från föräldrarna. Dom tycker att jag ska ha airbag för föraren i bilen vilket blir lite klurigt eftersom jag helst vill ha en 745. Och dom är inte jättelätta att hitta med airbag... så min fråga är, är det möjligt att eftermontera airbag och allt vad det innebär i en bil som inte utrustades med det orginal? Och vilka komponenter skulle i sådana fall behövas?

Mvh Måns

Volvo 945 (1995)
Brådhis * Voff voff *
20 januari 2022 · 10 203 Inlägg

Möjligt är det väl, men det är nog ett rätt rejält jobb. Och man kan ju inte testa om det funkar så att säga, så lite gambling blir det ju.

Har dom inga andra krav än airbag? ABS, antisladd, sidokrockkuddar, framhjulsdrift...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mans_ostlund
20 januari 2022 · 3 Inlägg

Brådhis skrev:
Möjligt är det väl, men det är nog ett rätt rejält jobb. Och man kan ju inte testa om det funkar så att säga, så lite gambling blir det ju.

Har dom inga andra krav än airbag? ABS, antisladd, sidokrockkuddar, framhjulsdrift...?

Inte som dom har nämnt än. Men det kommer väl snart...

Volvo 945 (1995)
Brådhis * Voff voff *
20 januari 2022 · 10 203 Inlägg

Knugen_ostlund skrev:

Brådhis skrev:
Möjligt är det väl, men det är nog ett rätt rejält jobb. Och man kan ju inte testa om det funkar så att säga, så lite gambling blir det ju.

Har dom inga andra krav än airbag? ABS, antisladd, sidokrockkuddar, framhjulsdrift...?

Inte som dom har nämnt än. Men det kommer väl snart...

745 är ju en dinosaurie idag. Dom yngsta är 30 år i år... Är det för bakhjulsdriftens skull du absolut vill ha en 745:a?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mans_ostlund
20 januari 2022 · 3 Inlägg

Brådhis skrev:

Knugen_ostlund skrev:

Brådhis skrev:
Möjligt är det väl, men det är nog ett rätt rejält jobb. Och man kan ju inte testa om det funkar så att säga, så lite gambling blir det ju.

Har dom inga andra krav än airbag? ABS, antisladd, sidokrockkuddar, framhjulsdrift...?

Inte som dom har nämnt än. Men det kommer väl snart...

745 är ju en dinosaurie idag. Dom yngsta är 30 år i år... Är det för bakhjulsdriftens skull du absolut vill ha en 745:a?

Det är möjligheten att skruva själv, utseendet, bakhjulsdriften och rymligheten innuti som lockar. Jag utbildar mig till bilmekaniker just nu och vill ha något att skruva med och att åka med om några år. Då känns äldre volvos som ett bra val. Jag gillar även äldre bilar mer över lag än nya just då dom inte är så jävla krångliga och mer hållbara. Kvalitén var högre förr.

Volvo 945 (1995)
Lucif3r
20 januari 2022 · 2 173 Inlägg

Objektivt sett finns det inte mycket bra med en 745a, eller 945a för den delen. Lättskruvade? Jag har iaf svurit mer över min 945a än min V70. Utrymme? Mja, man får väl i lite mer i bagaget på 7/945 än t ex 855/V70, men det är marginellt.
Utseende är väl smaksak, så det är ju upp till var och en.

En 7/900-serie är så otroligt omoderna på alla sätt och vis.. Högljudda, dålig komfort, tråkiga (orginal)motorer, rejält törstiga i förhållande till effekt. Dessutom blir det svårare och svårare att hitta delar till dom, mer än slitage-saker.

Om du kan gå ifrån tänket om bakhjulsdrift tycker jag istället du ska kika på en 855 eller första gen. V70. Dom ligger oftast lägre i inköpspris, finns med betyyyyydligt roligare motorer, är säkrare på alla sätt och vis(om än fortfarande tveksamma med dagens mått mätt, men dina päron lär bli mer nöjda än med en gammal 745a) och känns åtminstonde 30 år modernare än en 945a, samtidigt som dom fortfarande är löjligt lättmekade och billiga att laga, med undantag för kopplingen som är ett halvt h-e.

Missförstå mig rätt, 900-serien ligger varmt om hjärtat hos mig, jag hade själv en 945a som första bil smile Och har dessutom för närvarande 2 900-serier utöver min V70(varav ena är en pallbocksracer, men ändå... tongue). Men just därför kan jag säga att V70'in som fordon är en bättre bil på alla sätt och vis, trots att den t om är ett år äldre än min nuvarande 945a.

För att besvara din fråga dock........ Att eftermontera airbag i en ikke-airbag bil är ingen lätt sak, och kan rent av vara farligt(det är kraftigt sprängmedel vi talar om här...). Det är ju inte bara att byta ratten om du tror det, du behöver styrdon, sensorer, kablage osv osv. Du måste även byta vindruta till en som är limmad.
Föreslår istället att du kikar på en sen(95+) 945a, dom har både airbag, ABS och SIPS.... Och turbo... wink

Utmarks-Loke
20 januari 2022 · 5 791 Inlägg

Sedan kan man fråga sig hur bra airbagen på en 940 fungerar idag, 25-30 år senare? Men som sagt, airbag är ingenting man eftermonterar, sånt måste fungera perfekt om det skall vara till nytta vid en krock och inte bara förvärra skadorna ännu mer.

Xebers76
20 januari 2022 · 2 246 Inlägg

Kan ju vara många saker som skiljer på bilarna med och utan airbagsystemet som vi inte vet om, saker som skulle göra det rent ut sagt farligt att sitta i bilen.

Kom ihåg också, det är din FÖRSTA bil, inte din sista wink

Arly165 Bakhjulsdriven
20 januari 2022 · 334 Inlägg

Lucif3r skrev:
"

Som Lucif3r skriver så är en sen 850 eller V70 gen1 kanonbra som förstabil, nästan lika rymlig som 7/900, lättmekat överlag och så ser de ju fortfarande ut som de gamla volvobilarna

Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
spillolja
20 januari 2022 · 4 009 Inlägg

Sen kanske det kan vara svårt att komma över dom prylar man behöver, bilskrotarna får troligen inte sälja dessa saker, såfall en hel bil man kan plocka på, en 25 år gammal 850, V70 har stor sett ingen värdeminskning, samtidig som dessa snart bli skattebefriade

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Steff240
20 januari 2022 · 996 Inlägg

Vad är det med 745 som du gillar mer än 945?

Är det bara utseendet så är det nog lättare att byta fronten på en 940 till 740ins än att operera in en airbag, och förmodligen säkrare.

Brådhis * Voff voff *
20 januari 2022 · 10 203 Inlägg

Lucif3r skrev:
Objektivt sett finns det inte mycket bra med en 745a, eller 945a för den delen. Lättskruvade? Jag har iaf svurit mer över min 945a än min V70. Utrymme? Mja, man får väl i lite mer i bagaget på 7/945 än t ex 855/V70, men det är marginellt.
Utseende är väl smaksak, så det är ju upp till var och en.

En 7/900-serie är så otroligt omoderna på alla sätt och vis.. Högljudda, dålig komfort, tråkiga (orginal)motorer, rejält törstiga i förhållande till effekt. Dessutom blir det svårare och svårare att hitta delar till dom, mer än slitage-saker.

Om du kan gå ifrån tänket om bakhjulsdrift tycker jag istället du ska kika på en 855 eller första gen. V70. Dom ligger oftast lägre i inköpspris, finns med betyyyyydligt roligare motorer, är säkrare på alla sätt och vis(om än fortfarande tveksamma med dagens mått mätt, men dina päron lär bli mer nöjda än med en gammal 745a) och känns åtminstonde 30 år modernare än en 945a, samtidigt som dom fortfarande är löjligt lättmekade och billiga att laga, med undantag för kopplingen som är ett halvt h-e.

Missförstå mig rätt, 900-serien ligger varmt om hjärtat hos mig, jag hade själv en 945a som första bil smile Och har dessutom för närvarande 2 900-serier utöver min V70(varav ena är en pallbocksracer, men ändå... tongue). Men just därför kan jag säga att V70'in som fordon är en bättre bil på alla sätt och vis, trots att den t om är ett år äldre än min nuvarande 945a.

För att besvara din fråga dock........ Att eftermontera airbag i en ikke-airbag bil är ingen lätt sak, och kan rent av vara farligt(det är kraftigt sprängmedel vi talar om här...). Det är ju inte bara att byta ratten om du tror det, du behöver styrdon, sensorer, kablage osv osv. Du måste även byta vindruta till en som är limmad.
Föreslår istället att du kikar på en sen(95+) 945a, dom har både airbag, ABS och SIPS.... Och turbo... wink

Håller med på alla punkter! Bra skrivet!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 januari 2022 · 13 644 Inlägg

en airbag gör ingen nytta på en 740 oavsätt..    det är ju inte så att man understyr rätt in i saker.. utan  det är arslet som först träffar allt smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Lucif3r
22 januari 2022 · 2 173 Inlägg

Fast airbaggen löses ju ut även om du blir påkörd bakifrån/snurrar-och-smäller-baken/osv.
Men det går ju inte sticka huvudet i sanden och påstå att endast ratt-airbag är tillräckligt, för isf hade vi inte haft SIPS, gardiner och gud vet allt nyare bilar har. Heck, endast ratt-kudde gick ju volvo ifrån efter bara några få år och introducerade SIPS-kudden som kompliment.
Men att säga att ratt-airbag inte gör någon nytta alls är ju lite fel... Någonting är bättre än ingenting.
Men oavsett antal kuddar så vill man inte krocka en 20+ år gammal bil med en nyare bil, även om bilen är en "säker gammal volvo". Utvecklingen har ändrats så otroligt mycket att det blir bara mos av en gammal föredetta säker bil mot en ny. Skulle det slumpa sig att man krockar med en lika gammal bil dock? Ja då sitter jag hellre i en volvo än något annat smile Men oddsen att det händer är tämligen obefintlig idag.

... En 7/945a i orginalutförande understyr f.ö. rätt rejält big_smile
Men visst, en ovan förare kommer ju "kompensera" understyrningen med gaspedalen och inbilla sig att det kommer gå bra, och snurra hej villt("det är ju bakhjulsdrift, så nu kan jag se cool ut") wink

husseman
22 januari 2022 · 1 563 Inlägg

Hmm, kan ju vara så att TS e´inne på samma linje som jag o många andra.. - sista bra Volvon va 945. När 850 kom- så försvann den där pålitligheten av att kunna meka sj. Volvo hade massiva problem med 850- den strulade på så många punkter att man visste inte om de bytt växellåda eller bara olja/filter när den varit på service. Elektroniken va underbar- den låste o låste upp sig sj.- inte när du ville utan när den ville. Sen fick den ju smeknamnet "Facklan"- då den va lite sugen på att brinna upp, o i detta fall handlade det inte om försäkringsbedrägerier ..utan helt enkelt om en felkonstruktion av bilen. Volvo tillsatte en utredningsgrupp som skulle utreda dessa bränder, tyvärr fanns det inte mkt. att gå på. En utbrunnen bil e´svår att felsöka på. Volvo ville göra moderna framhjulsdrivna bilar, med lull/lull i.  Det gick inte kanon enligt mig.
Så ja förstår de som säger att sista riktiga Volvon va 945.
Dagens Kinavolvo är ju ett skämt. Fast man har alltid suttit bra i en Volvo- så stolarna får 5+. Resten ska man nog överlåta till de som kan göra bilar.

mvh/husse

Lucif3r
22 januari 2022 · 2 173 Inlägg

husseman skrev:
När 850 kom- så försvann den där pålitligheten av att kunna meka sj.

Skitsnack, rent och skärt skitsnack.

Xebers76
22 januari 2022 · 2 246 Inlägg

Vill minnas att det var stolsvärmen som var ett problem på 850. Om knappen var intryckt och bilen var avstängd kunde det ibland stå med värmen på iaf, och det var dessutom problem med temperatursensorerna i sätena så det stängde aldrig av.

Min fordonslärare berättade detta. För sådär 10 år sedan.

Brådhis * Voff voff *
22 januari 2022 · 10 203 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, kan ju vara så att TS e´inne på samma linje som jag o många andra.. - sista bra Volvon va 945. När 850 kom- så försvann den där pålitligheten av att kunna meka sj. Volvo hade massiva problem med 850- den strulade på så många punkter att man visste inte om de bytt växellåda eller bara olja/filter när den varit på service. Elektroniken va underbar- den låste o låste upp sig sj.- inte när du ville utan när den ville. Sen fick den ju smeknamnet "Facklan"- då den va lite sugen på att brinna upp, o i detta fall handlade det inte om försäkringsbedrägerier ..utan helt enkelt om en felkonstruktion av bilen. Volvo tillsatte en utredningsgrupp som skulle utreda dessa bränder, tyvärr fanns det inte mkt. att gå på. En utbrunnen bil e´svår att felsöka på. Volvo ville göra moderna framhjulsdrivna bilar, med lull/lull i.  Det gick inte kanon enligt mig.
Så ja förstår de som säger att sista riktiga Volvon va 945.
Dagens Kinavolvo är ju ett skämt. Fast man har alltid suttit bra i en Volvo- så stolarna får 5+. Resten ska man nog överlåta till de som kan göra bilar.

mvh/husse

Och sen vaknade du...? big_smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
22 januari 2022 · 2 733 Inlägg

Första årgångarna av 850 hade en hel del barnsjukdomar, men det var en kort period väldigt tidigt 90tal.

En 850 är bättre än en 7/9 serie, och S/V70 bättre än 850 osv.
Inte kunna skruva själv är skitsnack och myt. Håller med "Lucif3r" där.

Det är jobbigare att ta ner lådan, svar ja.  Hur ofta gör man det, liksom....

Man får en V70N -04 till 07 billigt idag, och där snackar vi pålitlighet och säkerhet för små pengar.
Skall givetvis inte jämföras säkerhet med en 2022 Volvo, men eftersom även dom är prismässigt lika en (hygglig)  7/9 serien och ändå så avsevärt mycket bättre på alla vis.
(Pris efter skick alltså.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang