Svag handbroms Corolla 06

trasigbil
5 januari 2022 · 115 Inlägg

Jag köpte en Corolla 06 förra året av en kvinna som berättade att hon alltid får anmärkning på handbromsen som hon fått lämna in på reparation flera gånger.

Nu börjar det bli dags för mig att besikta bilen och handbromsen tar slött. Vad kan det vara som är orsaken?

Bromsskivor bak.

Tack på förhand!

Tobzter
5 januari 2022 · 3 145 Inlägg

Handbromsbackar,Klossar,skivor,vajer, smörja upp,spänna,

Ja antigen byter du allt. eller så får du undersöka vad problemet e helt enkelt,

Senast redigerat av Tobzter (5 januari 2022)

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
trasigbil
11 januari 2022 · 115 Inlägg

Tobzter skrev:
Handbromsbackar,Klossar,skivor,vajer, smörja upp,spänna,

Ja antigen byter du allt. eller så får du undersöka vad problemet e helt enkelt,

Är det bromsbeläggen i oket som bromsar mot skivan eller är det en separat bromstrumma som används för handbromsen?

Finns det nån bra guide för en handbromsreparation när man har skivor bak?

Jesper328
11 januari 2022 · 2 371 Inlägg

Handbromsbackarna sitter innanför bromsskivan.

Ett tips är att ta en bild på allting innan du river isär det så att du vet hur alla fjädrar skall sitta.
Sedan så skall du även byta expanderlåset (delen mellan vajer och bromsbackar), eller göra rent och smörja.
Dessa har en väldans förmåga att kärva ihop.

Kan ju vara bra att titta på någon Youtube-video för att få lite kött på benen.

Up the RA
trasigbil
24 januari 2022 · 115 Inlägg

Jesper328 skrev:
Handbromsbackarna sitter innanför bromsskivan.

Ett tips är att ta en bild på allting innan du river isär det så att du vet hur alla fjädrar skall sitta.
Sedan så skall du även byta expanderlåset (delen mellan vajer och bromsbackar), eller göra rent och smörja.
Dessa har en väldans förmåga att kärva ihop.

Kan ju vara bra att titta på någon Youtube-video för att få lite kött på benen.

Jag spände vajern både bak i trummorna och fram vid handbromsen så pass att bromsen börjar ta redan vid första klicket på spaken, men den gick inte genom besiktningen ändå. Vajern blir spänd, men det blir inte tillräcklig bromsverkan ändå.

Om jag köper nya vajrar fram och bak på bägge sidor samt bromsbackar, har jag då allt som behövs för att byta ut hela alltet som har med handbromsen att göra? Följer expanderlås med bland de delarna?

Behövs nya vajrar om själva spaken blir spänd ordentligt efter några klick, även om bromsen i sig tar dåligt?

Som sagt, bromsbackar och handbromsen har jag aldrig rört förr så tips välkomnas big_smile

zzr94092
24 januari 2022 · 4 388 Inlägg

Man tar bara bort slacket i vajrarna vid justering!

uhlin
24 januari 2022 · 2 834 Inlägg

Sätt i de bromsbackar som är original och inte biltema så kommer det funka sen.

trasigbil
24 januari 2022 · 115 Inlägg

zzr94092 skrev:
Man tar bara bort slacket i vajrarna vid justering!

Med andra ord så om inte det är nåt slack i vajrarna och de spänner båda bromsarna bak så är det rimligtvis inte nya vajrar som behövs utan endast bromsbackar?

trasigbil
24 januari 2022 · 115 Inlägg

uhlin skrev:
Sätt i de bromsbackar som är original och inte biltema så kommer det funka sen.

Någon pratade om ett expanderlås några inlägg upp, följer det med bromsbackar vid köp?

uhlin
24 januari 2022 · 2 834 Inlägg

trasigbil skrev:

zzr94092 skrev:
Man tar bara bort slacket i vajrarna vid justering!

Med andra ord så om inte det är nåt slack i vajrarna och de spänner båda bromsarna bak så är det rimligtvis inte nya vajrar som behövs utan endast bromsbackar?

Kör på original så funkar det sen. Förutsatt att inget är hoprostat vilket jag utgår från du kollat.

uhlin
24 januari 2022 · 2 834 Inlägg

trasigbil skrev:

uhlin skrev:
Sätt i de bromsbackar som är original och inte biltema så kommer det funka sen.

Någon pratade om ett expanderlås några inlägg upp, följer det med bromsbackar vid köp?

Expanderlås? Aldrig hört talas om. Men är allt uppsmort och går lätt ska det inte va nåt problem.

trasigbil
24 januari 2022 · 115 Inlägg

uhlin skrev:

trasigbil skrev:

zzr94092 skrev:
Man tar bara bort slacket i vajrarna vid justering!

Med andra ord så om inte det är nåt slack i vajrarna och de spänner båda bromsarna bak så är det rimligtvis inte nya vajrar som behövs utan endast bromsbackar?

Kör på original så funkar det sen. Förutsatt att inget är hoprostat vilket jag utgår från du kollat.

Har inte tittat in i bromstrumman så jag vet inte. Jag kunde justera vajern utifrån ett litet hål på trumman.

uhlin
24 januari 2022 · 2 834 Inlägg

Kolla då först så allt löper lätt som hör till handbromsen i trumman.

uhlin
24 januari 2022 · 2 834 Inlägg

trasigbil skrev:

uhlin skrev:

trasigbil skrev:

Med andra ord så om inte det är nåt slack i vajrarna och de spänner båda bromsarna bak så är det rimligtvis inte nya vajrar som behövs utan endast bromsbackar?

Kör på original så funkar det sen. Förutsatt att inget är hoprostat vilket jag utgår från du kollat.

Har inte tittat in i bromstrumman så jag vet inte. Jag kunde justera vajern utifrån ett litet hål på trumman.

Wiren justeras inte i bromstrumman, bara backarna man spänner ut mot bromstrumman där.

trasigbil
24 januari 2022 · 115 Inlägg

uhlin skrev:

trasigbil skrev:

uhlin skrev:

Kör på original så funkar det sen. Förutsatt att inget är hoprostat vilket jag utgår från du kollat.

Har inte tittat in i bromstrumman så jag vet inte. Jag kunde justera vajern utifrån ett litet hål på trumman.

Wiren justeras inte i bromstrumman, bara backarna man spänner ut mot bromstrumman där.

Just det, det stämmer. Spände backarna där så att de precis nypte. Jag tar ditt råd och köper ett par bra bromsbackar så får jag se om det räcker. Tack för hjälpen smile

Jesper328
24 januari 2022 · 2 371 Inlägg

uhlin skrev:

trasigbil skrev:

uhlin skrev:
Sätt i de bromsbackar som är original och inte biltema så kommer det funka sen.

Någon pratade om ett expanderlås några inlägg upp, följer det med bromsbackar vid köp?

Expanderlås? Aldrig hört talas om. Men är allt uppsmort och går lätt ska det inte va nåt problem.

https://static.schmiedmann.dk/ProductPictures/image_30460_big.jpg

Delen mellan vajer och backar, kan säkert heta en hel del olika saker.

TS: Dessa brukar följa med i ett ”tillbehörskit” till bromsbackar.
Köper man bromsbackar för 80kr så följer förmodligen inte fjädrar, osv med.
Expanderlåsen går oftast att rädda med lite krats och smörjolja, sen om dom inte är farligt dyra så kan man likväl byta dom.

När du väl bytt allting så spänner du justeringen ute i trumman tills du inte orkar vrida runt skivan med handkraft, sedan så backar du 2-3 tag med skruvmejseln (eller vad du nu använder för att justera).

Eventuellt slack i vajrarna justeras vid självaste spaken, eller under bilen.
Jag justerar alltid så att jag inte orkar dra mer än 2-4 klick på spaken utan att behöva ta i för kung och fosterland.

Up the RA
trasigbil
25 januari 2022 · 115 Inlägg

Jesper328 skrev:

uhlin skrev:

trasigbil skrev:

Någon pratade om ett expanderlås några inlägg upp, följer det med bromsbackar vid köp?

Expanderlås? Aldrig hört talas om. Men är allt uppsmort och går lätt ska det inte va nåt problem.

https://static.schmiedmann.dk/ProductPi … 60_big.jpg

Delen mellan vajer och backar, kan säkert heta en hel del olika saker.

TS: Dessa brukar följa med i ett ”tillbehörskit” till bromsbackar.
Köper man bromsbackar för 80kr så följer förmodligen inte fjädrar, osv med.
Expanderlåsen går oftast att rädda med lite krats och smörjolja, sen om dom inte är farligt dyra så kan man likväl byta dom.

När du väl bytt allting så spänner du justeringen ute i trumman tills du inte orkar vrida runt skivan med handkraft, sedan så backar du 2-3 tag med skruvmejseln (eller vad du nu använder för att justera).

Eventuellt slack i vajrarna justeras vid självaste spaken, eller under bilen.
Jag justerar alltid så att jag inte orkar dra mer än 2-4 klick på spaken utan att behöva ta i för kung och fosterland.

Utmärkt, tack!

Behöver ta bort skivor bak för att komma åt bromstrummorna. Minns jag rätt om att det bara är en bult eller kanske två på oket som behöver lossas, sen tar man ok åt sidan och bara lyfter av skivan?

uhlin
25 januari 2022 · 2 834 Inlägg

Du släpper först på wirerna inne i bilen eller under där justeringen är. Sen släpper du i broms trummorna så allt går lätt.

Sen bort med bromsoket och hållaren som sitter med två skruv. Brukar även sitta en eller två skruv som håller själva bromstrumman på plats. Brukar va torx eller stjärn.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang