Vad har Volvo 744 gle -88 för utväxling & bakaxel?

dwadw
23 maj · 185 Inlägg

Hejsan, jag kan inte hitta nån lapp på bakaxeln på bilen så undrar om det kanske finns någon här som kan hjälpa mig med det istället.

Vad har en 740 gle från -88 med överväxel för utväxling och bakaxel?

Bakaxeln rasade häromdagen och lär fixa en ny. Fick höra att 240 har likadan växellåda som min, går det att ta en bakaxel från 240 också?

Steff240
23 maj · 695 Inlägg

Din utväxling bör vara 3:54 eller kanske 3:73.

240ins axel är smalare, så den passar inte på 740/940.

dwadw
23 maj · 185 Inlägg

Steff240 skrev:
Din utväxling bör vara 3:54 eller kanske 3:73.

240ins axel är smalare, så den passar inte på 740/940.

Tackar, vet du om det är 1030 eller 1031? Spelar det någon roll? Hur många kugg är det i kransen om du vet det?

Xebers76
23 maj · 2 138 Inlägg

Är det inte lättare att bara lossa kåpan och kolla utväxlingen? Sakerna ska ju bort oavsätt.

dwadw
23 maj · 185 Inlägg

Xebers76 skrev:
Är det inte lättare att bara lossa kåpan och kolla utväxlingen? Sakerna ska ju bort oavsätt.

Givetvis hade det varit så, men har inte grejer för att göra det. Bilen lär ändå kunna rulla sen då jag ska bogsera han till någon som ska byta grejerna åt mig.

Steff240
23 maj · 695 Inlägg

Utväxlingen kan du kolla genom att hiissa upp ena bakhjulet, snurra hjulet 1 varv och samtidigt räkna hur många varv kardanaxeln snurrar.

Gällande 1030vs 1031 så passar båda två (någon får rätta mig om jag har fel) men 1031 har lite grövre komponenter i differentialen.
Men det är nog en icke-fråga för 1030 till 740 verkar ganska sällsynt.

1041 är "samma" axel, men med slungdiff.

1030/1031 sitter även i 240, men axelrören är kortare, och passar alltså inte på 740/940.

dwadw
24 maj · 185 Inlägg

Steff240 skrev:
Utväxlingen kan du kolla genom att hiissa upp ena bakhjulet, snurra hjulet 1 varv och samtidigt räkna hur många varv kardanaxeln snurrar.

Gällande 1030vs 1031 så passar båda två (någon får rätta mig om jag har fel) men 1031 har lite grövre komponenter i differentialen.
Men det är nog en icke-fråga för 1030 till 740 verkar ganska sällsynt.

1041 är "samma" axel, men med slungdiff.

1030/1031 sitter även i 240, men axelrören är kortare, och passar alltså inte på 740/940.

Går det att byta bakaxel själv utan lyft? När jag har räknat varven kardanaxeln snurrade ska jag dividera det med något?

Arly165 Bakhjulsdriven
24 maj · 322 Inlägg

Differential och pinjong kan du  ta från en 240 om den har 1031 axel, och sätta i din 740. Tänk på att pinjong och kronhjul är "gifta" så du måste alltid byta dem tillsammans. Drivaxlar, eller axeln som helhet, passar ej från 240. Den absolut vanligaste utväxlingen på en 740 med manuell låda är 3,54. Om du kommer över en komplett bakaxel som du tänker switcha så går det utmärkt att göra på pallbockar. Att tänka på i sådana fall är att ta en axel med passande hastighetskrans på diffen. ABS vagnar har 48 tänder medans icke-abs vagnar har 12. Även om den kommer från en automat eller manuell, automataxlar har mycket lägre utväxling ca. 4,10.

Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
dwadw
24 maj · 185 Inlägg

Arly165 skrev:
Differential och pinjong kan du  ta från en 240 om den har 1031 axel, och sätta i din 740. Tänk på att pinjong och kronhjul är "gifta" så du måste alltid byta dem tillsammans. Drivaxlar, eller axeln som helhet, passar ej från 240. Den absolut vanligaste utväxlingen på en 740 med manuell låda är 3,54. Om du kommer över en komplett bakaxel som du tänker switcha så går det utmärkt att göra på pallbockar. Att tänka på i sådana fall är att ta en axel med passande hastighetskrans på diffen. ABS vagnar har 48 tänder medans icke-abs vagnar har 12. Även om den kommer från en automat eller manuell, automataxlar har mycket lägre utväxling ca. 4,10.

Tack för infon! Vet dock inte vad jag har för axel och det finns inget lapp eller något vad jag vet på axeln. Vet du något annat sätt att få reda på det?

Jeebz
24 maj · 471 Inlägg

dwadw skrev:

Steff240 skrev:
Utväxlingen kan du kolla genom att hiissa upp ena bakhjulet, snurra hjulet 1 varv och samtidigt räkna hur många varv kardanaxeln snurrar.

Gällande 1030vs 1031 så passar båda två (någon får rätta mig om jag har fel) men 1031 har lite grövre komponenter i differentialen.
Men det är nog en icke-fråga för 1030 till 740 verkar ganska sällsynt.

1041 är "samma" axel, men med slungdiff.

1030/1031 sitter även i 240, men axelrören är kortare, och passar alltså inte på 740/940.

Går det att byta bakaxel själv utan lyft? När jag har räknat varven kardanaxeln snurrade ska jag dividera det med något?

Jag bytte bakaxel på mina pärons garageuppfart med enbart domkraft och pallbockar när jag var 20 bast typ. Så det är inga problem att byta bakaxel utan lyft. Det tråkigaste på hela bytet är nog vajrarna till handbromsen

Senast redigerat av Jeebz (24 maj )

Arly165 Bakhjulsdriven
24 maj · 322 Inlägg

Om den nu har rasat så spelar det väl inte så stor roll? Det brukar stå på kronhjulet. Jag har aldrig provat snurrmetoden. Det enklaste vore att hitta en bakaxel från en ABS-bil alt icke-abs bil beroende på om din bil är det eller ej och byta rakt av. Spelar ingen roll om axel är från en 740 eller 940. Byter du enbart diff och pinjong så skall den shimsas in på korrekt sätt i axeln.

dwadw skrev:
Tack för infon! Vet dock inte vad jag har för axel och det finns inget lapp eller något vad jag vet på axeln. Vet du något annat sätt att få reda på det?

Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
dwadw
25 maj · 185 Inlägg

Arly165 skrev:
Om den nu har rasat så spelar det väl inte så stor roll? Det brukar stå på kronhjulet. Jag har aldrig provat snurrmetoden. Det enklaste vore att hitta en bakaxel från en ABS-bil alt icke-abs bil beroende på om din bil är det eller ej och byta rakt av. Spelar ingen roll om axel är från en 740 eller 940. Byter du enbart diff och pinjong så skall den shimsas in på korrekt sätt i axeln.

dwadw skrev:
Tack för infon! Vet dock inte vad jag har för axel och det finns inget lapp eller något vad jag vet på axeln. Vet du något annat sätt att få reda på det?

Blir nog att byta hela axeln tror jag. En fråga dock. Om vi säger att jag har 3,54 utväxling, spelar det någon roll om det är 1030 eller 1031? Bör det vara en axel från -88 eller äldre? Tror nog inte min bil har nå abs så det lär ju vara 12 kuggig krans som gäller.

Utmarks-Loke
25 maj · 4 988 Inlägg

GLE var ju ett utrustningspaket, ingick det inte ABS där? Men det är ju bara att lyfta på huven och se om det sitter någon ABS-enhet där

Arly165 Bakhjulsdriven
25 maj · 322 Inlägg

1030 är väldigt ovanlig på 740. Möjligt att det finns tidiga årsmodeller med den axeln. Har själv aldrig sett någon. Du kan ta vilken stel bakaxel som helst från en 740 eller 940 så länge den har rätt antal kuggar på kransen kommer den att passa och fungera. Om det är väldigt viktigt att få samma utväxling är upp till dej.

dwadw skrev:
Blir nog att byta hela axeln tror jag. En fråga dock. Om vi säger att jag har 3,54 utväxling, spelar det någon roll om det är 1030 eller 1031? Bör det vara en axel från -88 eller äldre? Tror nog inte min bil har nå abs så det lär ju vara 12 kuggig krans som gäller.

Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
dwadw
25 maj · 185 Inlägg

Arly165 skrev:
1030 är väldigt ovanlig på 740. Möjligt att det finns tidiga årsmodeller med den axeln. Har själv aldrig sett någon. Du kan ta vilken stel bakaxel som helst från en 740 eller 940 så länge den har rätt antal kuggar på kransen kommer den att passa och fungera. Om det är väldigt viktigt att få samma utväxling är upp till dej.

dwadw skrev:
Blir nog att byta hela axeln tror jag. En fråga dock. Om vi säger att jag har 3,54 utväxling, spelar det någon roll om det är 1030 eller 1031? Bör det vara en axel från -88 eller äldre? Tror nog inte min bil har nå abs så det lär ju vara 12 kuggig krans som gäller.

Vad är fördelen med att ha rätt utväxling? Om jag har fattat rätt så skiljer kuggarna sig beroende om det är abs eller ej? 12st utan och 48st med?

Utmarks-Loke
26 maj · 4 988 Inlägg

Om utväxlingen blir annan så kommer du få köra på andra motorvarv. Om du tex. låg på 3000 rpm i 110km/h förut kommer det bli lite mer eller lite mindre om du får annan utväxling.

Arly165 Bakhjulsdriven
26 maj · 322 Inlägg

Utväxlingen har inget att göra med ABS eller kuggarna på givarkransen. Däremot så har kronhjul och pinjong olika antal kuggar beroende på utväxling.
Här är en sprängskiss på hur bakaxeln ser ut. Nr. 37 är kronhjul, nr 35 är givarkrans.
https://www.volvowholesalepartsdirect.com/images/parts/volvo/fullsize/GR-67536.jpg

dwadw skrev:
Vad är fördelen med att ha rätt utväxling? Om jag har fattat rätt så skiljer kuggarna sig beroende om det är abs eller ej? 12st utan och 48st med?

Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Lucif3r
27 maj · 1 346 Inlägg

Att det är viktigt att ha rätt hastigetskrans i bakaxeln är för att hastighetsmätaren ska fungera korrekt smile
Slänger du i en 48-kuggs krans i en bil med 12-kugg kommer hastighetsmätaren visa 4 gånger för mycket, gör du tvärtom så kommer den visa 4 gånger för lite :p

Men, som redan förklarat så har hastighetskransen inget med utväxlingen att göra smile

dwadw
27 maj · 185 Inlägg

Xebers76 skrev:
Är det inte lättare att bara lossa kåpan och kolla utväxlingen? Sakerna ska ju bort oavsätt.

Tja, har lossat kåpan, vart ser man nummerna man ska ha?

Utmarks-Loke
27 maj · 4 988 Inlägg

dwadw skrev:

Xebers76 skrev:
Är det inte lättare att bara lossa kåpan och kolla utväxlingen? Sakerna ska ju bort oavsätt.

Tja, har lossat kåpan, vart ser man nummerna man ska ha?

Räkna kuggarna på kronhjulet och pinjongen, sen är det bara att räkna ut vilken utväxling det är

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang