Pris på åtgärd

gabbilon
5 juli 2022 · 1 Inlägg

Hej.

Väldigt okunnig bilägare här. Jag har en skoda fabia kombi årsmodell 2011. Lampan för Esp lyser tillsammans med motorlampan och jag har fått höra att det kan dra iväg i kostnader men vet inte hur mycket. Är det någon som har erfarenhet av problemet och hur mycket det kan gå på?

F Ö är det svårt att komma upp i högre hastighet på alla växlar och det kommer ljud jag inte hört förr från höger bakhjul.

Alla råd och tips uppskattas.

Med vänlig hälsning,
Gabriel

Nickeboii
5 juli 2022 · 762 Inlägg

Väldigt svårt att avgöra vad det kan vara för fel på bilen baserat på det du skriver. Kan vara allt från en slang som har ett hål i sig till att det är något betydligt dyrare.

Att det är svårt att komma upp i hastighet är ett resultat av att bilen hittat ett fel någonstans och motorn sätts i ett såkallat "limpmode" och då reduceras motorns prestanda. smile

ESPn kan lysa för att en av givarna till ABSen har gått sönder, och vild gissning så kan det vara det som ger oljudet i höger bak.

Det går som sagt inte ge en diagnos utan att se vad det är som ger felkoder.

Så det bästa du kan göra är att åka till en verkstad eller någon som kan läsa av felkoder, då kan man lokalisera vad det är som gör att motorlampan lyser.

Kan ge ett exempel. Min bror har en Volvo V50 D2 och den på den tändes motorlampan och bilen gick in i limpmode/felsäkert läge. Så jag kopplade in en felkodläsaren och den gav en kod på dieselpartikelfiltret. Så jag antog att det skulle bli en dyr lagning. Men när vi kollade på det så var det bara två trasiga gummislangar som var dåliga och det kostade 50kr att laga.

Så det behöver inte vara en dyr lagning bara för att lampan tänds.

Med detta sagt, leta reda på någon som kan läsa felkoder. Då får du reda på vart problemen sitter och då kan vi ge förslag på åtgärd och pris. smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
spillolja
5 juli 2022 · 4 009 Inlägg

Köp en felkodsläsare och läs ur koder:
https://www.aliexpress.com/wholesale?ca … .1000002.0
eller specifig för vag-bilar:
https://www.aliexpress.com/wholesale?ca … .1000002.0

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang