Marlboroman's 240 -90 GL Turbo

En -90 240 som är reggad med B230FK och som under vintern fick en M90.
  • 91 Följare
  • 77 654 Visningar
  • Uppdaterades senast 5 augusti
Cuefa Kungen av dagspendlande.
6 juni · 4 331 Inlägg

E du o härjar på självplocks-skrotarna runt Sandviken tro?
Ett tips för värmen, justera upp huven i bakkant o lämna en glipa där så luften kan komma ut.

Autopilot: På.
Följ min resa som elbils-pendlare med en Skoda Enyaq här!
Projekt: Skogsmulle on a budget
Marlboroman
6 juni · 8 153 Inlägg

Finns väl inte så många skrotar kvar i området? I alla fall inte där man kan gå runt på egen hand..?

Justera upp huven är jag lite emot. Dels så ser det lite illa ut och dels så kan man hamna i ett läge där högtryckszonen framför vindrutan ställa till det mes luftflödet. Det senare torde väl dock vara en mer teoretisk risk i mitt fall.

Volvo 240 GL "B230FK" (1990)
Cuefa Kungen av dagspendlande.
7 juni · 4 331 Inlägg

Marlboroman skrev:
Finns väl inte så många skrotar kvar i området? I alla fall inte där man kan gå runt på egen hand..?

Justera upp huven är jag lite emot. Dels så ser det lite illa ut och dels så kan man hamna i ett läge där högtryckszonen framför vindrutan ställa till det mes luftflödet. Det senare torde väl dock vara en mer teoretisk risk i mitt fall.

Det är väl Hammarskrot, och Erikssons i Kungsgården, samt Ponderosa i Valbo.
Framför allt Ponderosa är ju väldigt välorganiserat.

Ja det ser lite "raggare" ut men beroende på hur mycket luft som kan komma in under huven kan det ventilera väldigt bra, och en 240 har ju en rejäl grill...
Annars är det väl NACA-scoops i framskärmarna kanske wink

Kollat lite på bilder på Grp.A 240s men ser ingenting märkvärdigt där, så de måste styra luften genom nosen o ut under antar jag? 🤔

Jag har liknande bekymmer med Jeepen, det blir SYNDIGT varmt under huven, speciellt med ACn på och vid kryp-(läs: Skogs-)körning.
5.9orna hade ju galler i huven för att avhjälpa detta, jag är lite inne på samma sak faktiskt.

Kanske inte passar på en 240 dock ^^

Autopilot: På.
Följ min resa som elbils-pendlare med en Skoda Enyaq här!
Projekt: Skogsmulle on a budget
Marlboroman
7 juni · 8 153 Inlägg

Cuefa skrev:
Det är väl Hammarskrot, och Erikssons i Kungsgården, samt Ponderosa i Valbo.
Framför allt Ponderosa är ju väldigt välorganiserat.

Hammarskrot trodde jag var nedlagd? Och dem andra 2 har jag nog inte varit till på många år. Var skillnad förr när man åkte runt mer aktivt på skrotar och kollade innan dem började bli så uppstyrda och man inte kunde kika runt på samma sätt.

https://www1.garaget.org/archive/6/5834/4853/large_4853-1090454.jpg

Cuefa skrev:
Jag har liknande bekymmer med Jeepen, det blir SYNDIGT varmt under huven, speciellt med ACn på och vid kryp-(läs: Skogs-)körning.
5.9orna hade ju galler i huven för att avhjälpa detta, jag är lite inne på samma sak faktiskt.

Vet inte hur grupp A gjorde i den frågan, men jag är mer inne på nåt i stil med vad Stina gjort på sin. Gäller att hitta en vettig avvägning mellan funktion ändå inte synas allt för mycket. Märktes ju bra när jag hade 850'n att det gick ut bra med värme genom hålen i huven jag hade på den trots att jag tog bort tätningen mellan huv och plasten under torkararmarna för att få flöde även där.

Volvo 240 GL "B230FK" (1990)
Cuefa Kungen av dagspendlande.
7 juni · 4 331 Inlägg

Marlboroman skrev:

Cuefa skrev:
Det är väl Hammarskrot, och Erikssons i Kungsgården, samt Ponderosa i Valbo.
Framför allt Ponderosa är ju väldigt välorganiserat.

Hammarskrot trodde jag var nedlagd? Och dem andra 2 har jag nog inte varit till på många år. Var skillnad förr när man åkte runt mer aktivt på skrotar och kollade innan dem började bli så uppstyrda och man inte kunde kika runt på samma sätt.

https://www1.garaget.org/archive/6/5834/4853/large_4853-1090454.jpg

Cuefa skrev:
Jag har liknande bekymmer med Jeepen, det blir SYNDIGT varmt under huven, speciellt med ACn på och vid kryp-(läs: Skogs-)körning.
5.9orna hade ju galler i huven för att avhjälpa detta, jag är lite inne på samma sak faktiskt.

Vet inte hur grupp A gjorde i den frågan, men jag är mer inne på nåt i stil med vad Stina gjort på sin. Gäller att hitta en vettig avvägning mellan funktion ändå inte synas allt för mycket. Märktes ju bra när jag hade 850'n att det gick ut bra med värme genom hålen i huven jag hade på den trots att jag tog bort tätningen mellan huv och plasten under torkararmarna för att få flöde även där.

Ja det där var ju ganska diskret ändå faktiskt 👌🏼
Min lösning blir nog typ ta upp hål o sen sätta nät över med självborrande, typ 🤣

Jodå, Hammarskrot borde finnas kvar, jag har iaf inte hört att de har lagt ner än.
Erikssons har ju lite udda öppet-tider o Ponderosa är som det alltid har varit, ägarinnan styr med järnhand och håller bra ordning på grejerna 💪🏼

Dessvärre är det väldigt lite Jeep som kommer in till någon av dem nuförtiden, vilket e synd för jag hade behövt lite grejer till min...

Autopilot: På.
Följ min resa som elbils-pendlare med en Skoda Enyaq här!
Projekt: Skogsmulle on a budget
Marlboroman
7 juni · 8 153 Inlägg

Cuefa skrev:
Min lösning blir nog typ ta upp hål o sen sätta nät över med självborrande, typ 🤣

Dessvärre är det väldigt lite Jeep som kommer in till någon av dem nuförtiden, vilket e synd för jag hade behövt lite grejer till min...

Är väl bara att kapa upp ett hål och popnita fast ett par: https://www.jemfix.se/jalusigaller-flat … 4/9054519/ cool

Det är väl lite samma när man jagar delar till äldre modeller generellt skulle jag säga.

Volvo 240 GL "B230FK" (1990)
Putteliten
7 juni · 8 950 Inlägg

Angående värmen i motorrummet, har väl aldrig hört om någon Volvo som har problem med värme över lag, det brukar ju vara väldigt överdimensionerat annars.
Hur är det med bukplasten, vet att en del 240 har luftintag där och andra inte.

Cuefa Kungen av dagspendlande.
8 juni · 4 331 Inlägg

Marlboroman skrev:

Cuefa skrev:
Min lösning blir nog typ ta upp hål o sen sätta nät över med självborrande, typ 🤣

Dessvärre är det väldigt lite Jeep som kommer in till någon av dem nuförtiden, vilket e synd för jag hade behövt lite grejer till min...

Är väl bara att kapa upp ett hål och popnita fast ett par: https://www.jemfix.se/jalusigaller-flat … 4/9054519/ cool

Det är väl lite samma när man jagar delar till äldre modeller generellt skulle jag säga.

Det där var fan ingen dum idé...!

Autopilot: På.
Följ min resa som elbils-pendlare med en Skoda Enyaq här!
Projekt: Skogsmulle on a budget
Marlboroman
8 juni · 8 153 Inlägg

Putteliten skrev:
Angående värmen i motorrummet, har väl aldrig hört om någon Volvo som har problem med värme över lag, det brukar ju vara väldigt överdimensionerat annars.
Hur är det med bukplasten, vet att en del 240 har luftintag där och andra inte.

Det är inte att det går varm eller nåt sånt. Utan det är mer att jag tror det hade varit bra för livslängden på diverse saker under huven om man kunde göra sig av med en del av värmen på ett enkelt sätt. Det blir väldigt varmt på avgassidan av motorn och värmen lär ju gå ner under bilen för att komma ut.

Volvo 240 GL "B230FK" (1990)
Marlboroman
17 juni · 8 153 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-f19b086dcedef065c5a54660b1835296.jpg
Ny kontakt i ratten till tutan gör att den nu låter. Knappt... Har ett påtagligt spänningsfall fram till tutorna. Så kopplar man ur den ena så låter det något i alla fall när själva kretsen till slut fungerar så sett. Ska gå igenom lite mer och se om jag hittar något. Annars får jag dra om lite kabel.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-a2cb2eb0a1b6d9bac8d3e88ca372c831.jpg
Ääääh, dem går väl ett tag till..?

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-c1aad461d099b00b0a0d6479e5ecb3f9.jpg
Nya skivor och belägg bak har stått på listan ett tag nu, och med besiktning om nån vecka så är det dags att agera! I vinter så får det bli nya sköldar och renovera oken bak om inget oförutsett inträffar.

Volvo 240 GL "B230FK" (1990)
Marlboroman
16 juli · 8 153 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-7ee3e8ce290586982b543fb78021399b.jpg
Det där med att fixa en fungerande tuta var fasen inte enkelt. Efter bytet av kontakten i ratten så lät det ju knappt. Drog om så tutorna fick ström via ett relä för att slippa spänningsfall vilket inte gjorde någon skillnad. Eller jo, nu var det helt tyst. Efter att ha konstaterat att kretsen fungerade och laddat batteriet så var det ändå tyst. Gav tutorna ström direkt från batteriet och det lät ingenting. Så jag plockade tutan från Amazonen (den kromade) och den lät inte heller något..????! Ger upp och köper ytterligare ett horn och det funkar. Så lite fundersam blir man ju när man köpt 3 horn som är kassa..?

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-9cd34039cb9b5cd410b41f62243a9c97.jpg
Flyttat luftfiltret lite för att få bort det från kontakten till strålkastaren. Att filtret hamnade lite längre från kylarna är nog inte heller dumt.

Annars hade det bara hänt lite småsaker i bakgrunden. Nästa stora sak är den kommande besiktningen.

Volvo 240 GL "B230FK" (1990)
vEight Baronen
17 juli · 1 323 Inlägg

Det brukar gå att få fart på gamla signalhorn. Dom brukar fastna och om man leker med justerskruven så brukar dom hoppa igång smile

Elbilar kan dra åt helvete.
Marlboroman
17 juli · 8 153 Inlägg

Det provade jag förvisso aldrig. Kan ju vara så enkelt för det känns osannolikt att jag skulle ha råkat köpa så många som inte funkar..!

Volvo 240 GL "B230FK" (1990)
Marlboroman
20 juli · 8 153 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-84a9b124ad710939a983889a43502b3f.jpg
Alltid är det något... Tyckte att ena oket bak inte verkade helt 100 när jag bytte belägg och skivor och efter en längre tur så var det bara att byta ut oket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-8aeb2ad47b42b770474bbf43b609c2ca.jpg
Finns få saker som är så tråkiga att hålla på med som bromsar. Fick ta en kråkfot för att få loss bromsledningen ur oket. Nya oket som bara borde ha slunkit på plats visade sig ha ett icke riktigt borrat bulthål. Irriterande men inte värre att det gick att fixa på ett par sekunder med borrmaskin. Oklart om det  bara var borrat 97% igenom eller om det var nån stor grad..?

Men nu borde det bara vara att glida rakt igenom besiktningen på måndag.

Volvo 240 GL "B230FK" (1990)
Marlboroman
26 juli · 8 153 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-6541ae9e7aac0ea85eb8207f2132b133.jpg
Hur det gick på besiktningen..? Nästan blankt papper men jag behöver inte besikta om. Fick en plump i protokollet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-756d6d2a830d416b7c8c95c1260e7877.jpg
Den här lilla rackaren till lampa gjorde att jag inte fick blankt papper. Fick lära mig igår att om dimljusen bak funkar så måste även varningslampan i knappen för dimljusen funk och som synes är lampan långt från funktionsduglig. Hade jag plockat ur lamporna ur dimljusen bak så hade det varit ok att den lampan var trasig.

Slutsumman är att nu är det bara att åka i 2 år framåt cool

Volvo 240 GL "B230FK" (1990)
Cuefa Kungen av dagspendlande.
27 juli · 4 331 Inlägg

Den besiktningsstationen känner man igen 😎
Sist jag var där fick jag en flagga i rutan... 🤣

Skänt att den e besiktigad o färdig att användas i alla fall!

Autopilot: På.
Följ min resa som elbils-pendlare med en Skoda Enyaq här!
Projekt: Skogsmulle on a budget
Marlboroman
27 juli · 8 153 Inlägg

Flagga har jag aldrig lyckats få, men det är nog bara en gång jag besiktat som det möjligen hade kunnat ske.

Klar däremot är lite oklart. Har ett ljud som ska undersökas mer noga. Misstänker att ett hjullager bak börjat tröttna på tillvaron.

Volvo 240 GL "B230FK" (1990)
Marlboroman
4 augusti · 8 153 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-2025e5b4679a0856eaf42c0b38cb2808.jpg
Snickrat ihop ett par ramper för att förenkla att hissa upp bilar. Tänkt gjort det länge, men det har inte blivit förens nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-57b8020ab4894c986e631d1ed4102f19.jpg
Drivaxel och hjullager separerade. Lagret var inte i så farligt skick och hade säkert gått ett tag till. Det på passagerarsidan fåt bli ett uppdrag i vinter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-5f0e4c5f477819c58430300025e4423c.jpg
Nytt lager på plats och dags för återmontering.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-123266b077b7bf9548f4227c985c6276.jpg
Allt ihop igen med ny bromssköld. Men jag gjorde ju en miss... Jag glömde ju prova att det gick att sätta dit oket innan jag drog fast allt. Fick plocka bort skivan för att kunna se var ok och sköld tog i varandra och efter "justering" av skölden så var det bara att skruva ihop. Så nu är glappet borta smile

Volvo 240 GL "B230FK" (1990)
Cuefa Kungen av dagspendlande.
5 augusti · 4 331 Inlägg

Blev det tyst och fint nu då? ^^

Autopilot: På.
Följ min resa som elbils-pendlare med en Skoda Enyaq här!
Projekt: Skogsmulle on a budget
Marlboroman
5 augusti · 8 153 Inlägg

Har inte kört bilen än, men jag skulle tro att det är fixat.

Volvo 240 GL "B230FK" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang