Citroen C3 (II) äter olja utan varning

Gragate
22 september · 4 Inlägg

Hallå!

Fordon: CITROEN C3 (II) 2016 , Motor 1.2

Förra veckan hände det igen, blir stillastående på vägen efter att motorn larmar "STOP" och att oljetrycket är för lågt.
Sist fyllde jag på oljan som var helt slut, körde vidare utan problem tills det var dags för vanlig service. Denna gång är oljan slut ca 5500km efter service.  Har efter det kunnat köra på utan problem, inga spår av olja runt motorn eller på parkeringen och oljenivån sjunker inte märkbart på en vecka.

Jag har förstått att detta är två problem, det ena att oljelampan inte varnar i tid och det andra är att motorn bränner olja.

Min främsta funderingar är:
- Det verkar som att om motorn bränner olja, och att reparationen är väldigt dyr - låter detta troligt?
- Kommer jag permanent förstöra något av att fortsätta köra men hålla stenkoll på att oljenivån är bra?
- Kan något sånt här gå på en helförsäkring om jag har tur?

Att sen försöka laga oljelampan så den varnar i tid känns som en mindre grej som kanske är bra att göra med en motor som äter olja.

Tack för tankar, funderingar och erfarenheter! Kanske är detta helt förväntat eller så bör jag köra på nån annan olja än den verkstad använder helt enkelt?

Senast redigerat av Gragate (22 september )

Presidento Of World
22 september · 3 169 Inlägg

Vanligt på 1.2 då motorn rymmer 3 liter olja och den förbrukar 1.5-2l på 100 mil oftast motorbyte som gäller. Dom tidiga 1.2orna är ganska hårt drabbade.

Presidento saknar signatur
Kör:
Citroën C3 1.6 HDI 2011 Picasso
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC
Bmsone Reservdelsnisse
22 september · 162 Inlägg

Om det är en röd lampa så är det ingen nivåvakt. Den kan bara varna när oljetrycket är för lågt. Man måste kolla oljan oftare om man vet att den drar olja...

Brådhis * Voff voff *
22 september · 8 849 Inlägg

Lågt oljetryck är lågt oljetryck, det kan den inte varna tidigare för så det är ingenting du kan "laga". Däremot har ju nivån varit för låg ett tag redan när den lampan tänds, så det är allt annat än snällt mot motorn att köra så länge.

Ska du köra med bilen som den är så får du kolla nivån ofta. Det kommer dock sannolikt bli rätt dyrt i längden med all olja, samt att saker som tex katalysator och lambdasond(er) kan ogilla att man förbränner olja...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Volvo XC70 2.5T "Hemlig XII" (2003)
zzr94092
22 september · 3 878 Inlägg

Och ta det på nån helförsäkring TS frågar är bara att glömma!

zemet
22 september · 3 699 Inlägg

Du får börja kolla oljenivå varje gång du tankar. När du får varning för lågt oljetryck är det redan för sent i princip.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 september · 15 410 Inlägg

zemet skrev:
Du får börja kolla oljenivå varje gång du tankar. När du får varning för lågt oljetryck är det redan för sent i princip.

Ja, lampan varnar ju inte för låg oljenivå. Den varnar för att maskin håller på att skära ihop pga ingen smörjning...

Navigare necesse est, vivere non est necesse.
krambriw
22 september · 137 Inlägg

Tur man inte har cittra då, tyckte nån annan member här inne vurmade så starkt för franskrost. En bil från 2016 med sånt fel, jisses

Presidento Of World
22 september · 3 169 Inlägg

krambriw skrev:
Tur man inte har cittra då, tyckte nån annan member här inne vurmade så starkt för franskrost. En bil från 2016 med sånt fel, jisses

Ja vilken tur att inga andra märken någonsin haft problem motorer ..eller automat växellådor.

Fotnot: problemet fixades på årsmodell -18.

Presidento saknar signatur
Kör:
Citroën C3 1.6 HDI 2011 Picasso
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC
Gragate
23 september · 4 Inlägg

ja det var ju tråkigt att höra. Ett motorbyte lär ju bli dyrare än att fylla på olja ofta, den körs ju inte dagligen ändå.
Är det bara leva med eller kan en väldigt händig med mycket tid plocka isär och byta nån del (t.ex kolvring) - eller är det konceptuellt fel i motorn?

Vad sägs om dessa grejjer: https://lucasoljor.se/en/hem_lucas_oil/ … -leak.html ?

spillolja
23 september · 3 447 Inlägg

Om du kör med tex. 5W-40  kan man kanske hälla i en 5W-50 för att minska oljeförbrukningen,
om nu inte kolvringarna kan åtgärdas:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=341623

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Presidento Of World
23 september · 3 169 Inlägg

Hör med försäkringsbolag och se om dom kan hjälpa till iallafall? Kanske kan dela? Om inte bilen rullat för långt te.x

Ev kan kanske citroen göra någon form av goodwill men den är svårare

Presidento saknar signatur
Kör:
Citroën C3 1.6 HDI 2011 Picasso
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC
zemet
23 september · 3 699 Inlägg

Se till att fylla på med LOW ASH olja, typ ACEA C3 eller montera bort partikelfiltret. Det kommer vara nästa grej du får problem med tyvärr då den bränner så mycket olja.

Oljan kan du köpa billigaste biltema eller LIdl eller vad du hittar men se till att det är low ash.

Tråkig situation du hamnat i och tyvärr lär det bara bli värre:(

Bita i det sura äpplet och betala för ett motorbyte/renovering eller hålla tummarna och hoppas att motor, DPF och kringliggande grejer håller och bara fortsätta fylla på olja varje gång du tankar.

Tredje alternativet är ju givetvis att sälja bilen med stor förlust eller att lura på den till någon annan stackare...


Redigerade sista stycket..

Mvh mod

Gragate
24 september · 4 Inlägg

zemet skrev:
Se till att fylla på med LOW ASH olja, typ ACEA C3 eller montera bort partikelfiltret. Det kommer vara nästa grej du får problem med tyvärr då den bränner så mycket olja.

Oljan kan du köpa billigaste biltema eller LIdl eller vad du hittar men se till att det är low ash.

Tråkig situation du hamnat i och tyvärr lär det bara bli värre:(

Bita i det sura äpplet och betala för ett motorbyte/renovering eller hålla tummarna och hoppas att motor, DPF och kringliggande grejer håller och bara fortsätta fylla på olja varje gång du tankar.

Tredje alternativet är ju givetvis att sälja bilen med stor förlust eller att lura på den till någon annan stackare...


Redigerade sista stycket..

Mvh mod

Har försökt leta men hittar inte att just denna modell ska ha partikelfilter, verkar vanligast i diselbilar och lite modernare bensinbilar. Någon som är säker på ett sånt finns i min bil? Verkar tydligt att allt med partikelfilter att göra är dyrt...

Presidento Of World
24 september · 3 169 Inlägg

Gragate skrev:

zemet skrev:
Se till att fylla på med LOW ASH olja, typ ACEA C3 eller montera bort partikelfiltret. Det kommer vara nästa grej du får problem med tyvärr då den bränner så mycket olja.

Oljan kan du köpa billigaste biltema eller LIdl eller vad du hittar men se till att det är low ash.

Tråkig situation du hamnat i och tyvärr lär det bara bli värre:(

Bita i det sura äpplet och betala för ett motorbyte/renovering eller hålla tummarna och hoppas att motor, DPF och kringliggande grejer håller och bara fortsätta fylla på olja varje gång du tankar.

Tredje alternativet är ju givetvis att sälja bilen med stor förlust eller att lura på den till någon annan stackare...


Redigerade sista stycket..

Mvh mod

Har försökt leta men hittar inte att just denna modell ska ha partikelfilter, verkar vanligast i diselbilar och lite modernare bensinbilar. Någon som är säker på ett sånt finns i min bil? Verkar tydligt att allt med partikelfilter att göra är dyrt...

Ingen partikelfilter på den.

Presidento saknar signatur
Kör:
Citroën C3 1.6 HDI 2011 Picasso
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC
zemet
24 september · 3 699 Inlägg

Presidento skrev:

Gragate skrev:

zemet skrev:
Se till att fylla på med LOW ASH olja, typ ACEA C3 eller montera bort partikelfiltret. Det kommer vara nästa grej du får problem med tyvärr då den bränner så mycket olja.

Oljan kan du köpa billigaste biltema eller LIdl eller vad du hittar men se till att det är low ash.

Tråkig situation du hamnat i och tyvärr lär det bara bli värre:(

Bita i det sura äpplet och betala för ett motorbyte/renovering eller hålla tummarna och hoppas att motor, DPF och kringliggande grejer håller och bara fortsätta fylla på olja varje gång du tankar.

Tredje alternativet är ju givetvis att sälja bilen med stor förlust eller att lura på den till någon annan stackare...


Redigerade sista stycket..

Mvh mod

Har försökt leta men hittar inte att just denna modell ska ha partikelfilter, verkar vanligast i diselbilar och lite modernare bensinbilar. Någon som är säker på ett sånt finns i min bil? Verkar tydligt att allt med partikelfilter att göra är dyrt...

Ingen partikelfilter på den.

Vet inte varför jag antog att det var en diesel, tankevurpa från mig:)

spillolja
25 september · 3 447 Inlägg

Nu är nästa steg att kontakta Citroën Sverige eller lokal representant men även försäkringsbolag,
om det blir nej, begär överprövning

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Brådhis * Voff voff *
25 september · 8 849 Inlägg

spillolja skrev:
Nu är nästa steg att kontakta Citroën Sverige eller lokal representant men även försäkringsbolag,
om det blir nej, begär överprövning

På en 6 år gammal bil? Chanserna att vinna är nog obefintliga...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo XC70 2.5T "Hemlig XII" (2003)
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Gragate
26 september · 4 Inlägg

Vad tror ni om att köra motorskölj (https://www.biltema.se/bilvard/bilunder … 2000045153) samt WD-40 metoden ( http://www.mestmotor.se/bilsnack/forum/ … en-Saab-95 )?
Kanske förre ägaren gjorden nåt fel eller lät den stå så det blev dåligt?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang