Konstig vätska läcker. S60 2001

Blanke
23 januari 2023 · 313 Inlägg

Varit och gjort en storservice på bilen, och såg då att det var väldigt blött på vissa ställen.

Det ser ut som att det rinner ned till oljefiltret/tråget från drivremsområdet.

Vätskan är oljig, men klar och ger ingen distinkt lukt. Ser ut som att det har läckt ut hyfsat mycket, men osäker på om det kanske är för att bilen var i varmgarage för första gången på länge.

Vi var många som försökte sniffa oss fram till rätt svar. Oljenivån var densamme, kylarvätskan var densamme samt bromsvätskan. Enda som jag var osäker på var styrservon då den var nästan i botten och hade behövt fyllas på lite, men styrservons vätska är grön och luktar väldigt starkt och tydligt.

Vad kan det vara för vätska? Har absolut ingen aning om vad det kan vara förutom styrservon då jag uppfattat att det är ett vanligt problem på dessa tidiga modeller.

Mossan1
23 januari 2023 · 2 796 Inlägg

Skulle det läcka styrservoolja skulle det synas vid pumpen, kärlet eller slangarna högt uppe i motorrrumnet.
Eller vid styrväxeln bakom motorn.

Oljeläcka vid någon axel vid kamremmen är möjligt, men då mototolja.
Ny motorolja är ganska klar. Inte svart. Det blir den efter ett tag.

Dom KAN ju också ha spillt när dom fyllde på...

Fler vätskor än du räknade upp finns ej. 
Kylmediat från AC blir till gas i luften men det finns förvisso olja däri också. Brukar inte komma ut annat än vid typ brustet system. Inte pysläcka.

Brådhis * Voff voff *
23 januari 2023 · 10 277 Inlägg

Motortvättat och när du nu kört så rinner vatten ner som samlats här och där?

Stått ute i regn och det samlats vatten som rinner ner...?

Kondensvatten från AC´n?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
granadadr
23 januari 2023 · 7 286 Inlägg

bromsvätska?? oljig luktar ej mkt,  ac har en distinkt lukt,  känner direkt om det är en läcka på doften smile

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Blanke
23 januari 2023 · 313 Inlägg

Mossan1 skrev:
Skulle det läcka styrservoolja skulle det synas vid pumpen, kärlet eller slangarna högt uppe i motorrrumnet.
Eller vid styrväxeln bakom motorn.

Oljeläcka vid någon axel vid kamremmen är möjligt, men då mototolja.
Ny motorolja är ganska klar. Inte svart. Det blir den efter ett tag.

Dom KAN ju också ha spillt när dom fyllde på...

Fler vätskor än du räknade upp finns ej. 
Kylmediat från AC blir till gas i luften men det finns förvisso olja däri också. Brukar inte komma ut annat än vid typ brustet system. Inte pysläcka.

Det var det som var saken, det syntes uppe vid pumpen/kärlet och vid någon slang högt uppe i motorrummet. Det är då inte något läckage vid kamremmen då varken drivremmen eller kamremmen var oljig osv. Tömde motoroljan samma dag och den var bäcksvart, så absolut inte motorolja.

Brådhis skrev:
Motortvättat och när du nu kört så rinner vatten ner som samlats här och där?

Stått ute i regn och det samlats vatten som rinner ner...?

Kondensvatten från AC´n?

Den hade snö på sig när den ställdes i garaget, men att det var vätska just vid styrservon osv får mig att tro att det inte var det.

Kan vara kondensvatten då jag har ACn igång mycket.

granadadr skrev:
bromsvätska?? oljig luktar ej mkt,  ac har en distinkt lukt,  känner direkt om det är en läcka på doften smile

Inte bromsvätska då det inte är några bromsrör där, inte heller behållaren.

Verkar då som att det är styrservon som Mossan säger, innan jag gör något ska jag fylla på styrservon med vätska och se om det försvinner. Då vet jag snabbt var felet ligger.

Vill även fråga hur vanligt det är med svampiga bromsar efter att man bytt bromsklossar? Första bromsningarna efter bytet var avskyvärda och kunde knappt få still på bilen, men efter några inbromsningar till så blev det bättre. Normalt?

Brådhis * Voff voff *
23 januari 2023 · 10 277 Inlägg

Blanke skrev:
Vill även fråga hur vanligt det är med svampiga bromsar efter att man bytt bromsklossar? Första bromsningarna efter bytet var avskyvärda och kunde knappt få still på bilen, men efter några inbromsningar till så blev det bättre. Normalt?

Helt normalt. Iaf om skivorna inte bytts.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Blanke
26 januari 2023 · 313 Inlägg

Brådhis skrev:

Blanke skrev:
Vill även fråga hur vanligt det är med svampiga bromsar efter att man bytt bromsklossar? Första bromsningarna efter bytet var avskyvärda och kunde knappt få still på bilen, men efter några inbromsningar till så blev det bättre. Normalt?

Helt normalt. Iaf om skivorna inte bytts.

Hittat källan till läckaget i alla fall.

Slangarna från servobehållaren har börjat att lossna på grund av dåliga klammer, och det är snustorrt i behållaren själv.

För att inte riskera göra sönder pumpen, då det hade blivit en halvmil körandes utan olja och då jag inte vill riskera betala 2000kr för en ny. Så blir det en lång jävla vandring imorgon till mekonomen och verkstad för att hämta verktyg så jag kan fixa det hemma.

Mossan1
27 januari 2023 · 2 796 Inlägg

Blanke skrev:
För att inte riskera göra sönder pumpen, då det hade blivit en halvmil körandes utan olja och då jag inte vill riskera betala 2000kr för en ny. Så blir det en lång jävla vandring imorgon till mekonomen och verkstad för att hämta verktyg så jag kan fixa det hemma.

Jobbigt, men klokt.
Köp också rätt typ av servoolja för din bil.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang