Hybrid_
Forum- och sitemoderator
8 februari
· 16 115 Inlägg
Presidento skrev:
Finns det något färdigt startkit för lampor??
Nja, Du kan köpa ett uttag med fjärr som ett paket. Uttag & fjärr kostar 149:- just nu så billigast om man vill prova på. Men styra med app/google går inte då. För: Det behövs en hubb. En IKEA-router alltså, för appstyrning. Ikeas app är -numera- mycket bra. Hubben är en engångskostnad då allt annat som köps till styrs av denna. Jag köper aldrig fjärrkontroller längre utan bara lösa uttag/lampor/rullgardiner. Se min video där jag lägger till ett uttag till systemet. Till rullarna medföljer dock en fjärr vare sig man vill eller inte men det är praktiskt då det är enkelt att trycka på den istället för att börja fippla med telefonen. Vill man sedan kunna prata med prylarna så är det en Google Nest som gäller. Också den är en engångskostnad även om det är praktiskt med flera. Vill man lyssna på spotify/Storytel så synkar dessa sig så det låter lika i alla rum.
Enklast möjliga paket med allt inkluderat blir då:
1x IKEA Dirigera Hubb 699:-
1x IKEA Trådfri Uttag med fjärr 149:-
1x Google Nest mini (Kjell & co), 429:-
Ikeas Home Smart app som är gratis och Google Home som är gratis.
Ikeas fungerar inte om mobilen är utanför den Wifi som den är länkad till men lätt ordnat för allt som läggs till i appen dyker även upp i Google Home och den fungerar så länge mobiltäckning finns. Så systemet kan styras även om du inte är hemma. Även i Googleappen så pratar systemet med 2-vägkommunikation så om jag sitter på jobbet och vill stänga en rullgardin till 50% för att solen lyser så drar jag i den stapeln till just 50% och ser i en ruta att procenten tickar upp till den är klar. Man vet alltså med säkerhet att grejerna har gjort sitt jobb.
Google-högtalaren kan mycket mer än att bara styra grejer med. Sätt en i ungarnas rum och prata in ett meddelande som kan sändas ut på högsta volym när du inte är för att få fart på gänget "Dags och gå upp nu! Du är sen till skolan!".