5535
Sök

Sänkt bil. Slitna däck

2 Inlägg
3 mars 2023
Trådstartare
#1
Hej
Min son har en a-traktor. Volvo v70n -05. Han skaffade justerbar fjädring och naturligtvis dragit det i botten. Således är ju vinkel på bakhjulen väldigt snett och sliter väldigt på insidan av däcket. Så finns det något tips för att få slitaget att bli mindre? Visst lufttryck, viss dimension på däck etc. Antar att om man justerar (om det nu går) cambervinkeln så blir det motsatt slitage om han höjer?

4 553 Inlägg
3 mars 2023
#3
Finns justerbara bärarmar/länkarmar..Men gör en hjulinställning först,måste stå fel i toe....

7 479 Inlägg
4 mars 2023
#4
att den är fetsänkt gör aut att den får för mkt camber=däcken lutar inåt,, då nöter dem bara insida,,


3 664 Inlägg
4 mars 2023
#5
Ja, bakvagnen på 2wd V70N är sådan design att camber ökar med sänkning.
Antagligen för att bilen ska bli stabil med last.

Jag tror inte det är justerbart med orginalgrejer.

Hjulinställning måste man alltid göra om man sänker/höjer. Varje gång.
Senast redigerat av Mossan1 (4 mars 2023)

2 Inlägg
6 mars 2023
Trådstartare
#6
Men som sagt, det finns inget för att göra slitagesmällen mindre? Typ lägre eller högre tryck i däck. Annan profil eller så.

7 479 Inlägg
6 mars 2023
#7
Jk77 skrev:
Men som sagt, det finns inget för att göra slitagesmällen mindre? Typ lägre eller högre tryck i däck. Annan profil eller så.

höja bilen wink och hjulinställning på det


7 669 Inlägg
6 mars 2023
#8
Sonen har väl bara två alternativ:
Endera åka "tysktuk" med överdrivet positiv cambervinkel bak och snedslitage på däcken.
Alternativt återställa bilen i originalskick och slippa onormalt däckslitage.

Hela frågan kommer att lösa sig automatiskt vid nästa kontrollbesiktning eller flygande besiktning, då fordonsägaren åläggs att återställa bilen och samtidigt betala för en dyyyyyr registrerigsbesiktning.

7 479 Inlägg
6 mars 2023
#9
ja stretch/tysktuk är skit,, men mest ricer stuk skulle jag vilja säga smile


4 553 Inlägg
6 mars 2023
#10
TS,har du ens läst mitt inlägg?


Sök