RenjaegarnDen som ingen turbo har får åka utan bar
30 mars · 860 Inlägg
Svårt att veta hur och vart man ska börja..
2015 kommenterade jag en tråd här på garaget.org, på en vit Toyota Supra Mkiv TT manuell. En bil som i mina ögon var perfekt.. Perfekt och enbart en dröm för mig.
2021 köper jag denna bil, helt utan att veta att det var just denna jag kommenterade på några år tidigare.
Jag köpte denna bil som rullande kaross med motor och växellåda på sidan av. Det följde även med ett rensat chassi som snabbt såldes då det uppkom diverse problem..
Spricka i blocket som för övrigt var helt nybyggd med kolvar, stakar och billet-överfall. Samt så var tvåans växel mer eller mindre skrot.
Det framkom även att ventilerna var brända. Så toppen renoverades med nya ventiler och fjädrar.
Även kopplingen hade sett slutet på sin livsspann. så en ny Extremclutch 2-skivig för 1200nm fick beställas.
Det blev ett helt nytt 2jz-gte block direkt från Toyota och växellådan renoverades av Fixit med nya hubs och synkringar.
Efter cirka 1,5 år av väntetider och snabb-nudlar var motorn ihop med nya och bästa delarna. Till en helsmidd maskin från topp till tå fick en liten 6266 ta plats, helt ok inkörningsaggregat..
RenjaegarnDen som ingen turbo har får åka utan bar
30 mars · 860 Inlägg
Garaget delades även med denna som många kanske känner igen.
Min Celica GT-Four ST205 WRC Replica.
Denna fick tyvärr efter många om och men säljas för att fortsätta finansiera Suprans bygge. Men jag ska inte sticka under stolen med att det var en helt fantastisk känsla att kunna få ha båda drömbilarna under samma tak i garaget i över ett år.
RenjaegarnDen som ingen turbo har får åka utan bar
30 mars · 860 Inlägg
med under 24 timmar till godo var bilen startad inför Japdays 2022!
Väl framme möttes jag av oväntat mycket positiv feedback för mitt jobb och hur bilen till slut blev. Otrolig motivations-booster att åka hem och forsätta fixa det sista inför mappning som skulle bli årets sista steg.
RenjaegarnDen som ingen turbo har får åka utan bar
31 mars · 860 Inlägg
Med enbart 5300 bekäftade mil på TRD-mätarna så är bilen i ett otroligt bra skick karossmässigt. Det märks dock att fronten blivit lackerad på senare dagar då plasten svettats lite och fått lacken att släppa inne i ventilationshålen. Något att åtgärda vid senare tillfälle
Jag är stolt ambassadör för Arcticlean som är ett bilvårdsföretag som ligger cirka 15 minuter från min ytterdörr. Otrolig sortiment som används flera gånger i veckan på både bruksbil och Supran för att hålla bilarna i toppskick.
En vacker dag vaknade jag och kände att motorrummet saknade något. så efter ett snabbt samtal till en nära vän beslöt vi oss för att inhandla och lackera ''chargepipen'' till turbon.
Sagt och gjort blev resultatet okej, men en del område för förbättring, också något att tackla senare! Helt okej feedback på lackeringen av chargepipen blev det. 'Hashrökarmajblomma' fick mönstret heta av @Erik_fd3s_brown, nära vän med otrooooligt fin Mazda RX7.
Chargepipe: Monterat och klart i motorutrymmet:
Bilder från Arcticleans 'End of Summer Meet' som jag var med och arrangerade:
RenjaegarnDen som ingen turbo har får åka utan bar
2 april · 860 Inlägg
KZR Fabrication specialbyggde en ljuddämpare till mig helt enligt mina önskemål!
Det finns för lite piecut-slutrör i världen!
4'' in och 4'' ut, förhoppningsvis kan den uppnå någorlunda samma ton som min f.d. Tanabe ljuddämpare hade! Tanabe avgaset hade ett otroligt ljud, allting är kvar förutom slutdämparen som nu byts nu.
RenjaegarnDen som ingen turbo har får åka utan bar
11 april · 860 Inlägg
Lite runtomkringbilder:
8-kolvs ok fram från K-sport. Bak sitter Euro-spec bromsar. främre euro-spec bromsarna ligger på hyllan i väntan på bättre tider Bride-stolar i kombination med Takata-bälten är enligt mig den snyggaste kombinationen. Halvbur och obefintligt baksäte som sig bör vara