Hur mycket får nya bromsbackar ligga på?

Hickan
27 maj 2023 · 373 Inlägg

Jag har bytt bromsbackar på min jetta mk1, jag kan snurra på trumman men det är ganska trögt. Är det OK? Det kanske löser sig med tiden tänker jag

Senast redigerat av Hickan (27 maj 2023)

jag hatar bilar
simlar
27 maj 2023 · 5 516 Inlägg

Ska gå lätt att snurra, som mest ska det vara att man precis hör ett svagt skrapande.

Du har inte dragit hjullagret för hårt? Tänkte så det inte är lagret som motar.
Lagermuttern på bilar med koniska lager räcker att bara dra så hårt man orkar när man greppar muttern med tummen och pekfingret.

Har du justerat handbromsvajrarna efter bytet?
Med spaken två klick uppåt från helt släppt ska man spänna vajrarna till det börjar gå tungt att snurra hjulet.

Bromsbackarna är väl lika som MK2? Är ju då bara en fjäderdragen kil som justerar ut backarna, se till så den rör sig lätt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Hickan
28 maj 2023 · 373 Inlägg

simlar skrev:
Ska gå lätt att snurra, som mest ska det vara att man precis hör ett svagt skrapande.

Du har inte dragit hjullagret för hårt? Tänkte så det inte är lagret som motar.
Lagermuttern på bilar med koniska lager räcker att bara dra så hårt man orkar när man greppar muttern med tummen och pekfingret.

Har du justerat handbromsvajrarna efter bytet?
Med spaken två klick uppåt från helt släppt ska man spänna vajrarna till det börjar gå tungt att snurra hjulet.

Bromsbackarna är väl lika som MK2? Är ju då bara en fjäderdragen kil som justerar ut backarna, se till så den rör sig lätt.

Handbromsvajern har jag tagit av från handbromsen så den spänner ingenting, den automatiska justeringen (kilen) drog jag upp så mycket som det gick innan jag satte på trumman. Jag ska testa lätta lite på trumman imorgon och se om det hjälper

jag hatar bilar
torsen
28 maj 2023 · 7 202 Inlägg

Hickan skrev:
Jag har bytt bromsbackar på min jetta mk1, jag kan snurra på trumman men det är ganska trögt. Är det OK? Det kanske löser sig med tiden tänker jag

Är det så att det bara "viskar", när du roterar trumman, är det inget problem.
Slits snart in.

Mossan1
28 maj 2023 · 2 752 Inlägg

Jag btukar säga att man ska kumna rotera HJULET utan ansträngning när man monterat nya backar.

Kan gå halvtungt att snurra på bara trumman.
Kan bli varmt första färden, men inte så det skulle fräsa av vatten.
Efter några kilometer ska anliggningen vara borta.
Lyckas man med detta är allt som det ska.

jaka54
28 maj 2023 · 5 682 Inlägg

Om du har trummor och koniska lager ...tänk på att inte dra muttern hårt!!! Brickan bakom ska gå att skjuta i sidled med struvmejsel. Alltså! Man drar först lagret hårt ( så "allt sätter sig") sen lossar man muttern så mycket så att brickan bakom går att trycka i sidled med en skruvmejsel! Sen är det klart. Det enda som ska höras är ett tyst pyyyysande när du snurrar hjulet . Ljudet kommer av att trumman tar i lite i bromsbackarna , men ljudet försvinner när du kört lite.

zzr94092
28 maj 2023 · 4 378 Inlägg

Exakt så gör man med koniska lager!

torsen
29 maj 2023 · 7 202 Inlägg

zzr94092 skrev:
Exakt så gör man med koniska lager!

Kan vara lättare sagt än gjort om saxpinnehålen i muttern inte passar med saxpinnehålen i axeln.
Men annars rätt - man ska kunna skjuta brickan under axelmuttern, med visst motstånd, med skruvmejsel.
Många verkstäder vet/kan inte detta.
Fick lära upp meken hos Mekonomen i Eskilstuna detta, då han efter en garantireparation dragit åt muttrarna för kung och fosterland så att hjulen nästan inte gick att rotera.
Fick även instruera hur man ställde in flankspel m m i samband med byte pinjong, kronhjul och differential vid en maskinskada.
Idioten på Mekonomen hade plockat isär bakaxeln utan att märka upp lageröverfall och annat.
Finns folk till allt - på Mekonomen!

Hickan
6 juni 2023 · 373 Inlägg

torsen skrev:

Hickan skrev:
Jag har bytt bromsbackar på min jetta mk1, jag kan snurra på trumman men det är ganska trögt. Är det OK? Det kanske löser sig med tiden tänker jag

Är det så att det bara "viskar", när du roterar trumman, är det inget problem.
Slits snart in.

Pillade lite till, och nu är det så det viskar om den men det är inget motstånd, går att snurra lätt för hand. Man hör det in i bilen så det är ju lite irriterande dock tongue blir besiktningen nöjd blir jag nöjd

Senast redigerat av Hickan (6 juni 2023)

jag hatar bilar
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang