Nordiska friktionsdäck gentemot dubbdäck

Ollehoff
24 oktober 2023 · 11 Inlägg

Hej alla,


Nu när vintersäsongen närmar sig så är det dags för nya vinterdäck. Jag vet seriöst inte vad jag ska välja, står mellan nordiska friktionsdäck eller kanske dubbdäck.

Jag bor i Stockholm, men det händer att jag åker ner till Västerås/Eskilstuna nångång i året. Men annars kör ag inte bilen så mycket under en veckan, kanske 1-2 gånger. Men man vill ändå vara säker.

Är det inte säkrast att köra dubbdäck, priset skiljer sig inte mycket alls ju. Men sen undrar jag slits inte dubbdäck mer om man kör på
"torr asfaltsväg". Vill gärna att de ska hålla.


Sen undrar jag vilket däck märke, ni rekommenderar. Har 205/55/R16.

Tack

Senast redigerat av Ollehoff (24 oktober 2023)

Brådhis * Voff voff *
24 oktober 2023 · 10 280 Inlägg

Dubbat eller dubbfritt är idag nästan mest en smaksak.

Men frågan nordiskt vs. europeiska däck är rätt enkelt att svara på, bor du i Norden eller nere i Europa...?

(Ja, jag vet att Norden ingår i Europa, men det är inte jag som hittat på att skilja på det när det gäller däck)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Ollehoff
24 oktober 2023 · 11 Inlägg

Brådhis skrev:
Dubbat eller dubbfritt är idag nästan mest en smaksak.

Men frågan nordiskt vs. europeiska däck är rätt enkelt att svara på, bor du i Norden eller nere i Europa...?

(Ja, jag vet att Norden ingår i Europa, men det är inte jag som hittat på att skilja på det när det gäller däck)

Hahah jo du har helt rätt.  Vet inte varför jag ens nämnde europeiska däck... Blev bara av automation. För jag hade sökt på däck.

Det stod mellan nordisk och dubb..

simlar
25 oktober 2023 · 5 526 Inlägg

Jag upplever att nordiska dubbfria nöts mer än dubbade vid körning på torr asfalt.

Förmodligen för att dom dubbfria oftast är ännu mjukare i mönstret än dom dubbade.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Mossan1
25 oktober 2023 · 2 828 Inlägg

Dubbfria kommer lite till korta när det är IS. Och då menar jag IS, inte packad snö.  Frosthalka (jättetunnt lager is) så är skillnaden minimal. Finns inte direkt nått för dubbar att ta tag i.

Skönt är också att inte ha dubbrasslet.

Men!
Bor man där absoluta merparten har odubbat blir vägen avsevärt halare. Även packade snön. Titta närmare på snövägbana och se hur uppriven den är av dubbdäcken. Har ingen eller mycket få dubbat blir det mycket slätare = halare.

Men, som redan påpekats, i större delen av landet är det mer en smaksak än betydande skillnad.

zemet
25 oktober 2023 · 4 041 Inlägg

Friktionsdäck blir aldrig säkrare än dubb, Men dom är mycket bekvämare mad avseende på ljud och att man inte behöver vara lika noga med datumen för däckbyte eller begränsad så man inte får köra på vissa gator.

Så det är väll upp till dig vad du prioriterar.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 oktober 2023 · 13 746 Inlägg

Mossan1 skrev:
Dubbfria kommer lite till korta när det är IS. Och då menar jag IS, inte packad snö.  Frosthalka (jättetunnt lager is) så är skillnaden minimal. Finns inte direkt nått för dubbar att ta tag i.

Skönt är också att inte ha dubbrasslet.

Men!
Bor man där absoluta merparten har odubbat blir vägen avsevärt halare. Även packade snön. Titta närmare på snövägbana och se hur uppriven den är av dubbdäcken. Har ingen eller mycket få dubbat blir det mycket slätare = halare.

Men, som redan påpekats, i större delen av landet är det mer en smaksak än betydande skillnad.

slippa dubbraslet? sitter ni i bilen med nedvevade fönster och stereon avstängd..  jag hör inte mig själv tänka när jag kör bil.. alltid full mutter på stereon..  hör inget i huvudtaget mer än musiken smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
evoline
21 november 2023 · 257 Inlägg

Du kanske redan köpt nya däck men väcker liv på tråden igen.

För information, bor du i Stockholm och har dubbdäck är det svårt att åka in eller förbi Södermalm där det är dubbförbud, finns säkert fler ställen.

SportPilot Ubåtsingenjör
21 november 2023 · 7 232 Inlägg

Jag kör dubbfritt, både i södra och norra Sverige, har aldrig haft bekymmer

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Brådhis * Voff voff *
21 november 2023 · 10 280 Inlägg

evoline skrev:
Du kanske redan köpt nya däck men väcker liv på tråden igen.

För information, bor du i Stockholm och har dubbdäck är det svårt att åka in eller förbi Södermalm där det är dubbförbud, finns säkert fler ställen.

Handlar om totalt tre gator i Stockholm, och du får köra på alla gator som korsar dessa tre. Så något direkt stort problem är det som regel inte.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
evoline
21 november 2023 · 257 Inlägg

Brådhis skrev:

evoline skrev:
Du kanske redan köpt nya däck men väcker liv på tråden igen.

För information, bor du i Stockholm och har dubbdäck är det svårt att åka in eller förbi Södermalm där det är dubbförbud, finns säkert fler ställen.

Handlar om totalt tre gator i Stockholm, och du får köra på alla gator som korsar dessa tre. Så något direkt stort problem är det som regel inte.

Tack, trodde det var hela området.

Brådhis * Voff voff *
21 november 2023 · 10 280 Inlägg

evoline skrev:

Brådhis skrev:

evoline skrev:
Du kanske redan köpt nya däck men väcker liv på tråden igen.

För information, bor du i Stockholm och har dubbdäck är det svårt att åka in eller förbi Södermalm där det är dubbförbud, finns säkert fler ställen.

Handlar om totalt tre gator i Stockholm, och du får köra på alla gator som korsar dessa tre. Så något direkt stort problem är det som regel inte.

Tack, trodde det var hela området.

Nej, då är miljözonerna ett större "problem" om man inte har tillräckligt ny bil. Dom är betydligt mer än tre gator.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
granadadr
22 november 2023 · 7 290 Inlägg

jag anser dubbat är bäst,, ja kanske dem bara behövs 3 gånger,, men tänk så här,, skulle du sluta använda bilbälte eller airbags,, för dem behövs ju så sällan ??  jag anser att när dem behövs är dem ounbärliga,, se på olyckan i Östergötland för flera årsen, dimma, svartis,, totalt kaos,,  hemskt,,

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang