Ettan och backen svåra att lägga i = men går efter krafttag i växelspaken.

torsen
10 december 2023 · 7 238 Inlägg

Suzuki Jimny Torakku 4 2021 manuell på under 4.000 mil.
Koppling bytt efter kopplingshaveri.
Därefter ettan och backen svåra att lägga i.

Finns det något samband mellan kopplingsbyte och svårt lägga i ettan och backen, när övriga växlar går lätt i och ur?
Jag kan inte se något samband.
Märkesverkstad säger att kopplingen är felmonterad(av annan verkstad)!

Tror problemet hör samman med hård körning = intensivt och snabbt växlande mellan ettan och backen vid terrängkörning.
Till saken hör att 2 drivaxlar tidigare havererat på bilen i fråga vid terrängkörning.
Bilen har inga differentialspärrar eller liknande - endast "bromsvärmare" = "antislir" - men stora terrängdäck.

Om det senare, som jag tror, vårdslös/oförsiktig hantering av växelspaken orsakat problemet, vad är troligast skadat?

Har själv "kört tuft i skogen" sedan 1999 med 16 olika 4x4-bilar, varav 4 Suzuki, och ofta misshandlat växellådorna då jag kört fast, men aldrig havererat någon växellåda - heller aldrig kört sönder någon drivaxelknut eller -axel.
Men väl en bakaxelväxel(diffdrev) på en då drygt 2 år gammal och under 3.000 mil gammal Niva M 2011/2012.

Inte min Jimny, men blir kanske erbjuden att köpa den - därför min undran.

Är växellådorna mellan Jimny 3 och Jimny 4 kompatibla?

Jesper328
10 december 2023 · 2 373 Inlägg

Är de endast svåra att lägga i när motorn går, eller har det inget betydelse?
Inget problem med resterande växlar när bilen står still och motor igång?

Är det tvärställd motor i Jimny?
Skulle isåfall klicka av vajrarna ifrån växelföraren och känna om det är något tjosan med växellådan.
Kan vara så enkelt att vajrarna är feljusterade efter kopplingsbytet OM de skall justeras.
Eller att något ligger ivägen.. hjälpte polarna lillebror en gång som ej fick i flertalet växlar i sin Golf.
Visade sig vara en slang som låg i vägen för växelföraren. lol

Senast redigerat av Jesper328 (10 december 2023)

Up the RA
Utmarks-Loke
10 december 2023 · 5 841 Inlägg

Gamla Jimnyn hade inga vajrar till växelföraren, det är som på de flesta bilar med rakställd motor att det är några mekaniska länkar som sitter mellan spaken och lådan. Men som sagt, kvarstår problemet när motorn är avstängd? Det säger ju mycket om problemet ligger i kopplingen eller växellådan

torsen
11 december 2023 · 7 238 Inlägg

Motorn är rakställd.
Växellådan har spaken "rakt ner i lådan".(=inga vajrar)
Kopplingen är vajerstyrd.
Trögheten finns både vid gående och stillastående motor - men INTE andra, tredje, fjärde och femte växeln.

Min teori är divergerande mot verkstaden = INTE fel på kopplingen - i s f borde ALLA växlar vara svåra att få i, eller hur?

torsen
12 december 2023 · 7 238 Inlägg

Om det nu är som så att ägaren med våld tvingat i ettan eller backen, och därvid skadat/"krökt" delen av växelspaken som går in i växelförarna, så borde väl även lägena för övriga växlar ha påverkats?
D v s även de växlarna varit svåra att få i läge?

torsen
14 december 2023 · 7 238 Inlägg

NYA BUD OM PROBLEMET!

Svårt lägga i 1:an och 2:an.
INTE BACKVÄXELN.

Vad är forumets församlade kunskapsbanks teori NU - med de nya förutsättningarna!

Länge sedan jag mekade med växellådor = kanske minns jag fel?
Eftersom det är samma gaffel som hanterar 1:ans och 2:ans kopplingsmuff - kan man tänka sig att gaffelns läge på axeln ändrats något lite så att växlarna blir svåra att få i?
Gafflarna brukar väl vara fästa på axlarna och fixerade med spetsig låsskruv, för att dom inte ska förflytta sig på axlarna.

Mossan1
14 december 2023 · 2 828 Inlägg

Det är inte så att det är slitet/skadat/böjt vid spakstället?
Eller ev en justering där.

Och sitter lådan verkligen så långt bak att spaken går rakt ner bland växelförarna?
Jag tvivlar. Då skulle den ha växelspaken likt en Volvo Amazon, dvs en lång fram till strax bakom pedalerna typ.
Det är nog en stång framåt (Likt RWD Volvo med normal skap) kanske med stången tätt invid fördelningslådan så den är svår att se.

Inte ens Hög/Låg 4wd spaken brukar gå rakt in i fördelningslådan utan också ha ett länkage. Men den senare kan jag se möjligheten med rakt i.

Är spaken feljusterad alt något krökt spak"stång" kan den ju hamna mellan 1-2 och 3-4 och därför krångla med 1-2 och övriga fungera.
Brukar bli 1-2 och inte 5-R när tex virar är dåliga.

Tror inte Jimny är 6vxl i huvudlådan.
Med 6vxl brukar backen vara bredvid 1 och då än längre åt sidan än 1-2

Jag gissar i alla fall att felet är UTANFÖR lådan. Något är felmonterat/krökt vi kopplingsbytet.

En tjuvdragande koppling skulle inte påverka med motor av.  Eller om man ställer 4wd spaken i N. 
Men nyare Jimny kanske har elektriskt vred likt Grand Vitaran 2006 och nyare

Senast redigerat av Mossan1 (14 december 2023)

torsen
15 december 2023 · 7 238 Inlägg

Växellådan är inte 6-växlad, utan 5-växlad.
Växelspaken har inget länkage utan går direkt ner i växellådan.
Har själv plockat ner växellådan och bytt bakre ramlagertätningen på min egen Suzuki.

Jag lär inte få veta vad som felas växellådan, eftersom bilen i går eftermiddag såldes till annan än mig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang