10 december 2023
Trådstartare
Suzuki Jimny Torakku 4 2021 manuell på under 4.000 mil.
Koppling bytt efter kopplingshaveri.
Därefter ettan och backen svåra att lägga i.
Finns det något samband mellan kopplingsbyte och svårt lägga i ettan och backen, när övriga växlar går lätt i och ur?
Jag kan inte se något samband.
Märkesverkstad säger att kopplingen är felmonterad(av annan verkstad)!
Tror problemet hör samman med hård körning = intensivt och snabbt växlande mellan ettan och backen vid terrängkörning.
Till saken hör att 2 drivaxlar tidigare havererat på bilen i fråga vid terrängkörning.
Bilen har inga differentialspärrar eller liknande - endast "bromsvärmare" = "antislir" - men stora terrängdäck.
Om det senare, som jag tror, vårdslös/oförsiktig hantering av växelspaken orsakat problemet, vad är troligast skadat?
Har själv "kört tuft i skogen" sedan 1999 med 16 olika 4x4-bilar, varav 4 Suzuki, och ofta misshandlat växellådorna då jag kört fast, men aldrig havererat någon växellåda - heller aldrig kört sönder någon drivaxelknut eller -axel.
Men väl en bakaxelväxel(diffdrev) på en då drygt 2 år gammal och under 3.000 mil gammal Niva M 2011/2012.
Inte min Jimny, men blir kanske erbjuden att köpa den - därför min undran.
Är växellådorna mellan Jimny 3 och Jimny 4 kompatibla?