2232
Sök

Motorn varm snabb

15 Inlägg
20 april
Trådstartare
Har en Mercedes A170 2005 i fint skick men det enda som jag är lite fundersam om är kylaren. Vid stillastående eller krypkörning vid kö tycker jag motorn blir varm fort o meddelandet - Coolant going to workshop- visas i displayen. Det börjar då krypa över 80 i värme.

Kan det vara termostat som ska bytas? Nån typ av fläkt? Vattennivån i kylarbehållaren är bra.

Forummoderator
26 448 Inlägg
20 april
Hör du om en fläkt börjar gå i motorutrymmet när detta händer eller är det bara motorn som låter?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

15 Inlägg
20 april
Trådstartare
Nej det har jag inte tänkt på eller hört tyvärr
Senast redigerat av Kristina67 (20 april )

Forummoderator
26 448 Inlägg
20 april
Kristina67 skrev:
Nej det har jag inte tänkt på eller hört tyvärr

Vid lite fart så har du ju normalt vinden som hjälper till att kyla men vid krypkörning eller stillastående så bör kylarfläkten, om det är en eller två på din bil, gå igång.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

15 Inlägg
20 april
Trådstartare
Ok tack då ska jag kontrollera detta imorgon vid stillastående, öppna huven o spetsa öronen. Mvh Tina

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 316 Inlägg
20 april
80 grader kan väl inte vara för varmt?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

15 Inlägg
20 april
Trådstartare
Vettemannen skrev:

/Benny

Nej säkert inte men den stannar inte vid 80 utan börjar krypa uppåt sakta dock.   Har bara haft den 1 år o förra sommaren när det varmt så var den nästan uppe på 100 innan jag kom ut på motorvägen den började sjunka

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 316 Inlägg
20 april
Kristina67 skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

Nej säkert inte men den stannar inte vid 80 utan börjar krypa uppåt sakta dock.   Har bara haft den 1 år o förra sommaren när det varmt så var den nästan uppe på 100 innan jag kom ut på motorvägen den började sjunka

Har du tagit reda på vilken arbetstemperatur din bil ska ha? Kolla fläktarna som en annan skrev om. Termostaten kan ju ha fastnat i stängt läge men då borde ju temperaturen gå upp ganska fort.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

15 Inlägg
20 april
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Kristina67 skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

Har du tagit reda på vilken arbetstemperatur din bil ska ha? Kolla fläktarna som en annan skrev om. Termostaten kan ju ha fastnat i stängt läge men då borde ju temperaturen gå upp ganska fort.

/Benny

3 570 Inlägg
21 april
En så pass "ny" bil borde ha normal arbetstemperarur mellan 85 och 105' typ.  I det spannet visar den i normalområdet på instrumentet.
Den visaren är INTE någon precision utan ska bara varna om temperaturen är helt off.  Står det grader är det bara ploj.

Men sjunker det märkbart under färd så är ju först elfläkten misstänkt, men, det kan också vara vattenpumpen.
Skaplig självcirkluation under färd.
Senast redigerat av Mossan1 (21 april )

* Voff voff *
10 903 Inlägg
21 april
Om den går så kallt att du upplever att den blir varm i köer när den närmar sig 80 så är nog helt klart din termostat defekt skulle jag tro.

Normalt arbetstemp ligger troligen på 92-97 grader. Går den kallare än så, så mår den inte bra. Både slitage och förbrukning ökar.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Forummoderator
18 255 Inlägg
21 april
Inte otänkbart att bilen varnar för att den inte kan starta kylfläkten?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök