3665
Sök

Styrled

13 Inlägg
tisdag 19:10
Trådstartare
#1
Hej.

Nu var det så att jag tänkte byta styrled på min fantastiskt underbara Volkswagen Derby 1978, men hur fan får man ens loss dem??
Jag har tagit ur hela styrstaget för att kunna använda kraft, men det sitter som saaatan! Det GÅR bara inte att rubba på styrlederna!
Någon som har nån idé, eller erfarenhet?
Tack på förhand!https://www1.garaget.org/gallery/images/253/252397/252397-1b9dcc70aed2beb19aca828f85726239.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/253/252397/252397-35d09c8570f5c7332c31254c288929fc.jpg

5 910 Inlägg
tisdag 19:12
#2
Den där bussningsänden ser ut att vara fastklämd på röret, dvs ej gängat utan fastpressad likt en hydraulslang.
Krävs då byte av hela staget.

https://nemigaparts.com/cat_spares/etka … 21/026000/
Slog fram en 75-81 Polo här på nemigaparts.
Som du ser är inga delar utbytbara på vänster stag, endast höger styrstag som yttre och inre led går att skruva lös.
Senast redigerat av simlar (tisdag 19:18)


13 Inlägg
tisdag 19:18
Trådstartare
#3
Det vore ju för jävligt om man åker på att byta hela staget för att byta styrleder!
De går ju inte ens att få tag i.
Det lustiga är att när man söker på typ skruvat eller trodo med regnr, så ger den förslag på styrleder som ska passa min bil, som är gängade.
Men jag håller med om att de känns som att de typ är pressade..

5 910 Inlägg
13 Inlägg
tisdag 20:02
Trådstartare
#5
Ok.
Tack för att du tog dig tid att leta!
Den ser ut att passa, även om det står att det är från årsmodell 1982-1990.
Ja, det var dyrt? sad

3 821 Inlägg
Igår 06:14
#6
Är stagen lila långa på båda sidor?

Utgör inre leden och yttre leden hela staget på andra sidan och båda sidor är lika långa kanske man kan köpa en inre led och med den + nya leden ersätta odelbara styrstaget. ?

Styrleder BRUKAR vara lika på H och V sida.
Kan finnas undantag, så klart.

Och inre kanske inte finns....
Senast redigerat av Mossan1 (Igår 06:15)

13 Inlägg
Igår 17:35
Trådstartare
#7
Har inte kollat, men jag tror inte de är lika

6 574 Inlägg
Igår 18:06
#8
Har du prövar att skruva loss P-änden med visegrip  eller polygrip??
Senast redigerat av jaka54 (Igår 18:08)


3 821 Inlägg
för 23 timmar sedan
#9
Mossan1 skrev:
Är stagen lila långa på båda sidor?

Feltänkt av mig.  Stagen MÅSTE vara lika långa, annars blir styr och rörelsegeometrin helt knäpp. Så går inte att bygga.

Men, det kan vara annat som gör att man inte kan nyttja andra sidans grejer.

13 Inlägg
för 11 timmar sedan
Trådstartare
#10
jaka54 skrev:
Har du prövar att skruva loss P-änden med visegrip  eller polygrip??

Ja, de sitter som sten?

13 Inlägg
för 11 timmar sedan
Trådstartare
#11
Mossan1 skrev:
Mossan1 skrev:
Är stagen lila långa på båda sidor?

Feltänkt av mig.  Stagen MÅSTE vara lika långa, annars blir styr och rörelsegeometrin helt knäpp. Så går inte att bygga.

Men, det kan vara annat som gör att man inte kan nyttja andra sidans grejer.

Har funderat på om man kan fimpa nuvarande styrled jäms med styrstaget, och sedan borra ur och gänga upp hålet och skruva i en normal, justerbar styrled.
Teoretiskt borde det ju funka.
Vad tror ni?
Senast redigerat av Derbyfucker (för 11 timmar sedan)

4 278 Inlägg
för 11 timmar sedan
#12
Derbyfucker skrev:
Mossan1 skrev:
Mossan1 skrev:
Är stagen lila långa på båda sidor?

Feltänkt av mig.  Stagen MÅSTE vara lika långa, annars blir styr och rörelsegeometrin helt knäpp. Så går inte att bygga.

Men, det kan vara annat som gör att man inte kan nyttja andra sidans grejer.

Har funderat på om man kan fimpa nuvarande styrled jäms med styrstaget, och sedan borra ur och gänga upp hålet och skruva i en normal, justerbar styrled.
Teoretiskt borde det ju funka.
Vad tror ni?

Sålänge du har typ samma godstjocklek kvar på staget efter du borrat upp och gängat så ser jag ingen anledning till varför det inte skulle fungera:)


7 768 Inlägg
för 8 timmar sedan
#13
Om du inte anser dig ha råd med en sådan för trafiksäkerheten vital del så rekommenderar jag dig att besöka någon plockbilsskrot.

B t w så var det samma sak på MB  230 GE 1989 - d v s att bara ena sidans kulled gick att byta.
Priset på staget med fast kulled var för mer än 10 år sedan nästan 5.000:-.
Kostar säkert det dubbla i dag.

7 768 Inlägg
för 8 timmar sedan
#14
jaka54 skrev:
Har du prövar att skruva loss P-änden med visegrip  eller polygrip??

Vad är "visegrip"?

13 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#15
torsen skrev:
Om du inte anser dig ha råd med en sådan för trafiksäkerheten vital del så rekommenderar jag dig att besöka någon plockbilsskrot.

B t w så var det samma sak på MB  230 GE 1989 - d v s att bara ena sidans kulled gick att byta.
Priset på staget med fast kulled var för mer än 10 år sedan nästan 5.000:-.
Kostar säkert det dubbla i dag.

Just därför jag funderar på att göra det själv. Tänker inte pynta tusentals kronor för ett originalstag. Då äventyrar jag hellre på säkerheten.
Finns inte (enligt internetsökningar) en enda bilskrot som har den delen

4 239 Inlägg
för 1 timme sedan
#16
reservdelen motsvarar ca 5 fulltankningar av bilen, inte så mycket om delen håller i 5-10 år

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

4 239 Inlägg
för 1 timme sedan
#17

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault


Sök