7421
Sök

Volvo 740 1988 får för mycket soppa och dränks

7 Inlägg
måndag 21:31
Trådstartare
Min Volvo 740 1988 men b230f motor i får alldeles för mycket soppa i blandningen och dränker sig själv den går att starta när man gör rent/byter stiften men startar bara 1 gång på 2-3 cylindrar och sen dör några sekunder senare sen startar den inte igen om man inte gör rent stiften som då är blöta har bytt bränsletryckregulator Luftmassemätare vattentempgivare lambda luftfilter och spridare men den dränker fortfarande sig själv. Nån som har något tips?

7 Inlägg
Igår 08:08
Trådstartare
jaka54 skrev:
Och du har nya Volvo originalstift?

Jag har Bosch stift från v parts.

7 Inlägg
Igår 15:48
Trådstartare
jaka54 skrev:
Var de de som satt i när bilen gick bra?

Biltemas stift

5 962 Inlägg
Igår 17:58
Har du faktiskt felsök något? Verkar ju som du bara kastat pengar/delar på problemet i hopp om att det löser sig.

Har felet uppkommit plötsligt eller blivit värre och värre?

Till att börja med:
Får motorn tillräckligt med luft?
Har du bra gnista på alla stift?
Sitter tändkablarna rätt?
Står kamaxeln rätt i förhållande till vevaxeln?

4 033 Inlägg
för 16 timmar sedan
...och sist men inte minst, är den orginal eller modifierad?
Så många 7/900serie som går dåligt och ingen fattar, men knappt något är orginal under huven. I mina trakter i alla fall.

7 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
simlar skrev:
Har du faktiskt felsök något? Verkar ju som du bara kastat pengar/delar på problemet i hopp om att det löser sig.

Har felet uppkommit plötsligt eller blivit värre och värre?

Till att börja med:
Får motorn tillräckligt med luft?
Har du bra gnista på alla stift?
Sitter tändkablarna rätt?
Står kamaxeln rätt i förhållande till vevaxeln?

Felet kom bara helt plötsligt har kollat så den får stark blå gnista och tändkablarna sitter rätt. Har inte kollat så veven o kammen sitter rätt men har inte rört nåt som har med det och göra häller och motorn bör få tillräckligt med luft

7 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Så många 7/900serie som går dåligt och ingen fattar, men knappt något är orginal under huven. I mina trakter i alla fall.

den är helt orginal med exkrakor grenrör bara

7 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Nils_Fritzsche skrev:
Mossan1 skrev:

den är helt orginal med exkrakor grenrör bara

Ja

7 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
jaka54 skrev:
Sätt i de igen och se vad som händer!

satte i Biltema stift och den startade lätt första gången på alla 4 cyllar agendan dem andra gångerna startade den på 2-3 och sen behöver man gasa ganska rejält för att få upp han på alla 4. Misstänker fortfarande för fet blandning men han går mycket bättre på dem stiften

Sök