6790
Sök

Volvo s80 startar ej

20 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Jag tycker vi kan släppa batteriet i sig.
Batteriterminaler och kabel fram till motorrummet dessutom.
9v under startförsök låter inte horribelt enl mig. Inte superbatteri dock, (eller ev startmotor)
Dessutom, så återkommer ju symotom och felkoderna genast, dvs så snart batteriet ansluts UTAN att startförsök har företagits, inte sant?
Ca 9v är medan startmotor går, annars över 12v, även med tändning på, inte sant?

Då medan det ännu är relativt obelastat och det är över 12v framme vid CEM.
Om jag uppfattat rätt?

Är det verkligen inte en huvudsäkring eller säkring alls, är det annat elfel.
CEM inkl dess anslutningar och reläer blir automatiskt huvudmisstänkt. Inga fel i det, men, en annan Nod som är död kan också stoppa stora delar av CAN.
Kan inte utantill hur många CAN nät det är på en S80 2002.

Kass tändlåskontakt är möjligt också.

Ett drivaxelbyte är inte ens i närheten av något betydande elektriskt.
Var batteriet helt kass. Eller var strömmen borta som ett trollslag bara?

Bara så vi gör helt rätt för att lossa batteriet och få korrekt återställning:.

Öppna bagaget och peta igen låset så bilen tror att luckan är stängd.
Vänta flera minuter så CAN går i dvala.
Lossa minusanslutningen BESTÄMT. (Inget duttande) (+ eller - spelar ingen större roll, men med minus kan man inte kortsluta med verktyget)

Vänta nu över 10min.

"Vrid på tändningen" (japp, så sades det, men knappt någon gör/gjorde det.)

Anslut sedan batteriets minus BESTÄMT.

Nu har det skett enl Volvos rekommendationer.

Mycket osannolikt att det sista ger resultat, men, det är gratis..
Tändning på gör nog INGEN, och jag tror det är för att det finns en mikroskopisk risk att airbag smäller. Bättre att smälla med tomt säte.

Tändningskontakten är bytt och har dubbelkollat alla säkringar så dom är hela, även tagit lös batteriets minus utan resultat.. i datorn står de 0,12 volt 30 konstant ström, men känns konstigt då jag mätt överallt där jag ska ha konstant ström å ligger på ca 12,4 volt, var å rykte i kabel härvan/ kontaktstycket till cem då gick de plötsligt starta bilen via nyckeln men allt annat var fortfarande dött, har kollat kontakten till cem och de ser bra ut. Om de är problem me CAN kan de ställa till de såhär mycket??

Sök