Growe skrev:
The-GOAT skrev:
Growe skrev:
sen är olika maskiner olika bra och lättanvända oxå. det är otroligt mycket faktorer som spelar roll hur bra det håller..
men många skriver att pla inte bör användas till fordon men har testat fast jag haft dom legat i bilen i över 1år har jag inte sätt att pla påverkats i huvudtaget även om solljuset varit direkt på och bilen stått oanvänd och oöppnad i månader.
även om abs är den rätta vägen. smältpunkten är lite för låg med pla så klart för att användas i ett motorutrymme.
PLA börjar bli mjukt strax under 60°C.
Men beroende på tillämpning ser jag, som tidigare arbetat med utveckling utav polymerer, inget hinder att spruta detaljer i PLA.
ABS är svårt att ha åsikter om då det finns fler olika compounds än tillverkare av ABS.
Men rätt blandning till rätt detalj är som alltid A&O.
så är det tempraturen är ju den största fienden med plast rent allmänt men generellt så är ju abs att föredra men kräver mer av printern eller rättare sagt omgivnigen en öppnad ytterdörr eller ett öppnat fönster under printningen kan ställa till det betydligt mer med abs än pla. vad man kan läsa sig till iallfal..
nu finns ju mängder med olika matrial att välja på smaken är lite som baken men gjorde en print av en högtalar adapter i pla och alla säger nej pla i en bil är du galen så jag la en adapter mitt i sätet på bilen som stog en hel sommar och en hel vinter stängd och inga som helst förändringar i plasten
Det finns mängder med polymerblandningar, vissa klarar extrema temperaturer men kan vara känsliga för mekanisk nötning alternativt ljus.
Det går att blanda till, närapå, vilka egenskaper man vill.
Ett bra exempel är osmältbara
polyoxybenzylmethylenglycolanhydride som uppfanns över 100år sedan och klarar över 300°C samt är väldigt slagtåligt och dessutom i första fasen väldigt formbart innan härdningen.
Polymerer är en underhållande vetenskap.
För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.