5135
Sök

Grenrörpackning, bultar, moment, Honda Accord -92

380 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
Lång histora kort, det läcker in avgaser i kupefläkten och har kollat alla möjliga andra ställen kring motorn. Så fick förslag på att ta bort grenröret och kolla så det inte är sprickor eller dålig packning.

Nu, efter mycket om och men fick jag loss grenröret. Sopade bort massa damm och skit och torkade bort olja och gjorde lite rent och snyggt. Skrapat av så mycket skrums som möjligt på metallytorna mot grenrör/motor samt grenrör/avgasrör. Passade även på att borra ur en bult som gått av så jag kunde skruva dit en ny till värmeskölden.

De båda metallpackningarna ner till avgasröret såg rejält slitna ut, så de lär garanterat bytas. Packningen till grenröret mot motorn är en tunn metallpackning. Nu vet jag inte om det går att sätta tillbaka den ELLER om den måste bytas i och med att den tagits loss.

Finns ingen åtdragningsordning på bultarna mot motorn men står i manualen att de ska helst bytas, samt att det krävs ett visst åtdragningsmoment.

Hur viktigt är det att byta bultarna? Och hur viktigt är momentet? Är det för att inte trycka sönder packningen? Eller för att få tillräcklig spänning just när metallen formas om av värmen?

I så fall behöver jag låna en kompis momentnyckel eller köpa en för ett par hundra på Jula/Biltema (fanns även nån billigare analog variant).

*EDIT*
Provade såklart skruva tillbaka allt och drog åt "lagom mycket". Provstartade och såg att efter en stund kommer det vit rök upp kring grenröret. Jag misstänker att det är avgaser men luktar snarare mer bränt än avgas. Svårt att peta för mycket där och titta då det blir j-vligt varmt. Slutar när jag stänger av motorn. Vågar inte ha den på längre än så.

Nu var ju tanken att byta packningar oavsett, men skruvade ihop för att bilen öht ska kunna gå att starta (om den behöver flyttas).
Senast redigerat av skreech3 (för 6 timmar sedan)

6 858 Inlägg
för 1 timme sedan
Ny grenrörspackning ska /måste man alltid byta men...innan du sätter dit grenröret igen kolla att ytorna som ska sitta mot motorn är plana! -Det är viktigt!  Fick slipa in min brors ena grenrörshalva på hans Audi 100 Turbo (från 1991) när vi bytte hans gamla hela (5cyl) grenrör som var sprucket förra året.
Att byta skruvarna är inte nödvändigt. När du satt dit grenröret...och startat motorn...spray då på brakekleen ,då märker du om det läcker eftersom då varvtalet går upp, vilket naturligtvis inte är bra.

747 Inlägg
för 1 timme sedan
jaka54 skrev:
Ny grenrörspackning ska /måste man alltid byta men...innan du sätter dit grenröret igen kolla att ytorna som ska sitta mot motorn är plana! -Det är viktigt!  Fick slipa in min brors ena grenrörshalva på hans Audi 100 Turbo (från 1991) när vi bytte hans gamla hela (5cyl) grenrör som var sprucket förra året.
Att byta skruvarna är inte nödvändigt. När du satt dit grenröret...och startat motorn...spray då på brakekleen ,då märker du om det läcker eftersom då varvtalet går upp, vilket naturligtvis inte är bra.

Hur menar du att bromsrent påverkar tomgången när det sprutas på grenröret?

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

Sök