6643
Sök

Byta bromsköld bak på Polo 2010

10 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
Hej, håller på att byta ut bromsarna på en polo 1.4 med skivor från ca 2009 / 2010 polo 5R.

Då allt är jäkligt rostigt osv så tänkte jag passa på att byta ut bromssköldarna då de ser ut att försvinna snart pga all rost.

Så jag har förstått det ser ut som att man måste ta bort hjullagret för att få bort skölden, är det bara skruva bort hjullagret och sätta tillbaka sen? Måste man byta tex hjullagrerbulten efter avmontering?

Någon som vet hur många NM man ska skruva fast hjulbultsmuttern med?

Tacksam för svar då jag aldrig gjort det förut.

4 308 Inlägg
för 3 timmar sedan
är man superseriös så byter man bulten  ny bult dras med  70Nm + 90 grader enligt rephandbok för för golf VI
men annars dra år för kung och fosterland

om det är svårt att lossa på sruvar s som håller bromsskölden så använd en slagskruvmejsel
fetta in gängorna inna återmontering och rostkskydda sköldarna

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

10 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
spillolja skrev:
är man superseriös så byter man bulten  ny bult dras med  70Nm + 90 grader enligt rephandbok för för golf VI
men annars dra år för kung och fosterland

om det är svårt att lossa på sruvar s som håller bromsskölden så använd en slagskruvmejsel
fetta in gängorna inna återmontering och rostkskydda sköldarna

finns det inte risk att lagret går varmt om man spänner det för hårt?

Fri fart för ett fritt folk!
15 179 Inlägg
för 1 timme sedan
jag brukar bara dra lagom..  river alltid av lagret på bilar med trummor när jag byter bromsbanden.. alla vw har liknande lager och jag drar lite lagom hårt inte så hårt att man behöver ta i utan bara så man känner att det bottnar som det ska.   och har aldrig haft problem med ett lager   cirka 120nm är väll "rätt" moment

Kör fort så hinner inget hända...

10 Inlägg
för 48 minuter sedan
Trådstartare
Growe skrev:
jag brukar bara dra lagom..  river alltid av lagret på bilar med trummor när jag byter bromsbanden.. alla vw har liknande lager och jag drar lite lagom hårt inte så hårt att man behöver ta i utan bara så man känner att det bottnar som det ska.   och har aldrig haft problem med ett lager   cirka 120nm är väll "rätt" moment

drar du mer än 70nm + 90 för du är rädd att de ska losstna eller menar du att 70 + 90 blir ca 120nm? Har personligen ingen bra känsla för såna grejer så tänkte köra med momentnyckel  big_smile för annars lär jag dra alldeles för hårt

15 179 Inlägg
för 45 minuter sedan
mrcat skrev:
Growe skrev:

drar du mer än 70nm + 90 för du är rädd att de ska losstna eller menar du att 70 + 90 blir ca 120nm? Har personligen ingen bra känsla för såna grejer så tänkte köra med momentnyckel  big_smile för annars lär jag dra alldeles för hårt

nja lägger min vikt och då är det exakt lagom..  enda gång jag använder moment nyckel är när jag monterar toppar och kedjor och sånt där skit på bilar annars kör jag på känsla smile

10 Inlägg
för 36 minuter sedan
Trådstartare
Growe skrev:
mrcat skrev:
Growe skrev:

nja lägger min vikt och då är det exakt lagom..  enda gång jag använder moment nyckel är när jag monterar toppar och kedjor och sånt där skit på bilar annars kör jag på känsla smile

Tack,

Tänkte ändå investera i momentnyckel som ska användas blandannat till byte av detta samt bromar, service jobb osv, vilken av följande momentnyckel tror ni man har bäst nytta av:
20-120nm
27-135nm digital
40-210 nm
70-350 nm

Antar runt 20-120 är väl mest användbart? menar är väl svårare att dra löst än att dra hårt?
Någon som förresten provat digitala eller borde man köra vanlig med fjäder?

15 179 Inlägg
för 25 minuter sedan
mrcat skrev:
Growe skrev:
mrcat skrev:

Tack,

Tänkte ändå investera i momentnyckel som ska användas blandannat till byte av detta samt bromar, service jobb osv, vilken av följande momentnyckel tror ni man har bäst nytta av:
20-120nm
27-135nm digital
40-210 nm
70-350 nm

Antar runt 20-120 är väl mest användbart? menar är väl svårare att dra löst än att dra hårt?
Någon som förresten provat digitala eller borde man köra vanlig med fjäder?

man ska inte använda en momentnyckel för att släppa saker.   för då riskerar man att ha sönder dom.

Sök