6703
Sök

Ventiltätnings byte som ....(Bil Verkstad)

4 134 Inlägg
28 maj
Ang tätningarna så påverkar det knappast att låta ventilen går ner till kolven. Men hur fick man tillbaka ventilfjädern och knastren utan ventilen helt uppe begriper inte jag.

3 586 Inlägg
28 maj
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Ang tätningarna så påverkar det knappast att låta ventilen går ner till kolven. Men hur fick man tillbaka ventilfjädern och knastren utan ventilen helt uppe begriper inte jag.

Ja.. kollar man på denna guide vid 5:50 om man lägger allt i rätt ordning så får man precis med plats att lägga på o-ringen under knastren. Om ventilerna ligger på kolven så borde det bli väldigt svårt.
https://youtu.be/CBK6ACbvF9c?is=7SUef9gL4eis-NcO

Om man lägger oringen innan så finns det risk att man skadar o-ringen, eller knuffar o-ringen ur sitt spår om jag försått ?

7 Inlägg
28 maj
Mossan1 skrev:

Exakt... Makes no sense.

3 586 Inlägg
söndag 18:36
Trådstartare
Försökt leta lite men hittar inga "guides" där man inte använder tryckluft eller snöre metoden. Haynes boken säger också tryckluft eller snöre. Deras sett verkar krånlig, speciellt i en van.

Är inte alls nöjd med hela grejen, speciellt när man betalar 12.000kr i arbetskostnad i en verkstad som är kopplad till en stor kedja som påstår sig göra allt fackmannamässigt. Vanen lämnades in igen i fredags, de ska plocka isär allt igen. Så får se hur veckan blir.

758 Inlägg
söndag 19:53
Low skrev:
Försökt leta lite men hittar inga "guides" där man inte använder tryckluft eller snöre metoden. Haynes boken säger också tryckluft eller snöre. Deras sett verkar krånlig, speciellt i en van.

Är inte alls nöjd med hela grejen, speciellt när man betalar 12.000kr i arbetskostnad i en verkstad som är kopplad till en stor kedja som påstår sig göra allt fackmannamässigt. Vanen lämnades in igen i fredags, de ska plocka isär allt igen. Så får se hur veckan blir.

Gör om, gör rätt.
Tryckluft eller snöre är de korrekta metoderna, man släpper aldrig någonsin ner ventilerna i kolvtopparna, det är tamejfan grundläggande motorkunskaper.
Mvh fd handplockad prototypmotormekaniker för gula svensktillverkade entreprenadmaskiner.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

Fri fart för ett fritt folk!
15 181 Inlägg
söndag 20:54
The-GOAT skrev:
Low skrev:

Gör om, gör rätt.
Tryckluft eller snöre är de korrekta metoderna, man släpper aldrig någonsin ner ventilerna i kolvtopparna, det är tamejfan grundläggande motorkunskaper.
Mvh fd handplockad prototypmotormekaniker för gula svensktillverkade entreprenadmaskiner.

ja det vanliga är ju att man helt enkelt trycksätter cylinder.. och går inte det så har man några grundläggande problem att ta tag i innan man ens tänker på att riva av fjädrarna smile

Kör fort så hinner inget hända...

3 586 Inlägg
söndag 21:52
Trådstartare
Growe skrev:
The-GOAT skrev:
Low skrev:

Gör om, gör rätt.

ja det vanliga är ju att man helt enkelt trycksätter cylinder.. och går inte det så har man några grundläggande problem att ta tag i innan man ens tänker på att riva av fjädrarna smile

Man blir mörk rädd när man också blir tillsagd "alla gör på sitt sätt, och han valde detta denna gången." Sedan börjar man fundera på resten, hur är deras sätt att ställa in ventiler?..  kommer aldrig sätta min fot där mer.

3 586 Inlägg
för 17 timmar sedan
Trådstartare
Hörde inget under veckan, men idag hörde dom av sig och sa att dem bytt nya ventiltätningar, och tagit en annan variant  av avgastätningar. De hade provkört den så den blev riktigt varm och kom ingen blårök vid tomgång, eller vid start.

Så vi åkte och hämta den. Körde några mil idag och tack gode gud så ryker den inte på tomgång eller vid start. Men jag litar inte 100% på det innan man kört mer, men känns bra.

De visste inte vad som blivit fel. Om det berodde på insug eller avgas.
Man fick ingen ursäkt att man fått åka dit flertal gånger för att argumentera att något blivit fel vid monteringen. Eller att denna process också tagit 5 veckor.  Eller hur dem börja påstå att det kan vara slitna kolvringar eller ventilstyrningar från första början.

Känns att dom inte hade någon förtroende alls för en 10+ år gammal kund, därav kommer jag aldrig sätta min fot där mera. De tillhör mekonomen och funderar om det är ens lönt att lämna en recension eller skriva till deras huvud kontor.

bara en liten ursäkt skulle gjort mycket..

758 Inlägg
för 17 timmar sedan
Mekonomen
Inte oväntat alls, även om det är fristående drift är min erfarenhet av anslutna verkstäder att det är en hope lycksökare och klåpare.
Så härligt att det äntligen blivit bra.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

3 586 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
The-GOAT skrev:
Mekonomen
Inte oväntat alls, även om det är fristående drift är min erfarenhet av anslutna verkstäder att det är en hope lycksökare och klåpare.

För 10 år sedan hade dem precis anslutit sig till Mekonomen om jag minns rätt.  Men känns att all kunskap försvann med äldre gubben, hade både kunskap och hur man uppdaterar kunden om det blir fel eller drar ut på tiden. Tur att man är sällan behov av verkstäder.

7 Inlägg
för 6 timmar sedan
Low skrev:
Hörde inget under veckan, men idag hörde dom av sig och sa att dem bytt nya ventiltätningar, och tagit en annan variant  av avgastätningar. De hade provkört den så den blev riktigt varm och kom ingen blårök vid tomgång, eller vid start.

Så vi åkte och hämta den. Körde några mil idag och tack gode gud så ryker den inte på tomgång eller vid start. Men jag litar inte 100% på det innan man kört mer, men känns bra.

Man fick ingen ursäkt att man fått åka dit flertal gånger för att argumentera att något blivit fel vid monteringen. Eller att denna process också tagit 5 veckor.  Eller hur dem börja påstå att det kan vara slitna kolvringar eller ventilstyrningar från första början.

Känns att dom inte hade någon förtroende alls för en 10+ år gammal kund, därav kommer jag aldrig sätta min fot där mera. De tillhör mekonomen och funderar om det är ens lönt att lämna en recension eller skriva till deras huvud kontor.

Gratulerar! Njut av årstiden nu med din fina van!

3 586 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Peppe87 skrev:
Low skrev:

Gratulerar! Njut av årstiden nu med din fina van!

Tack:-)

8 037 Inlägg
för 35 minuter sedan
The-GOAT skrev:
Mekonomen

Speciellt om det är Mekonomenverkstaden i Eskilstuna!
Jag fick praktiskt taget handleda "bilmekanikern" vid ett maskinskadeärende.
Alla vridmoment fick jag ta fram åt dom med med hjälp av mina "Tecnos Chassieteknik".

8 037 Inlägg
för 27 minuter sedan
Low skrev:
The-GOAT skrev:
Mekonomen

För 10 år sedan hade dem precis anslutit sig till Mekonomen om jag minns rätt.  Men känns att all kunskap försvann med äldre gubben, hade både kunskap och hur man uppdaterar kunden om det blir fel eller drar ut på tiden. Tur att man är sällan behov av verkstäder.

Känns igen som Mekonomenverkstaden i Eskilstuna.
"Verkarn" - som var kunnig - slutade efter en dispyt med den otrevlige ägaren - Anders Larsson - som var fastighetsmagnat i Eskilstuna.
Jag anmälde Mekonomenverkstaden till ARN, men vann inte p g a inkompetent personal även där!

Sök