4059
Sök

Motorn rusar och fastnar i topp v70 d4

7 Inlägg
för 10 timmar sedan
Trådstartare
#1
Det hände först när jag gasade på lite i en uppförsbacke för en dryg vecka sen, gasen fastnade i topp jag panikstängde av motorn och det rök bakom bilen.
Kunde dock snart köra iväg som vanligt och körde några dagar.

Sen en dag stod der fyll på 0.5 liter olja så det gjorde jag och körde sen några dagar till. (Den hade varit inne på oljebyte några veckor innan)

Sen igår och inatt när jag bilcampade så hade jag den på tomgång länge med ac på. Imorse stod det motorservice behövs, ingen annan motorlampa jag såg så jag testade kör hemåt men på landsvägen kunde jag inte gasa iväg, varvet gick i topp från ca 2.5k av mej, även utan pedal och jag stängde av motorn och rökmoln bakom bilen igen, rullade in till kanten och ringde bärgare.

Undrar nu en lördag vad det skulle kunna va för för och vad det kan komma att kosta?

Mvh

6 741 Inlägg
för 10 timmar sedan
#2
I och med att ni lyckats stänga av bilen så har motorn i sig troligen klarat sig men rusande dieslar är aldrig hälsosamt.
Kraftigt läckande spridare, bör byta samtliga men finns också risk att kolvringarna blivit för slitna då den rusat två gånger, sådant fall motorbyte.

Allt ifrån 25.000 till 45.000 beroende på pris av spridarna, plus oljebyte igen.
Sedan får man se om motorn klarat sig eller inte, kanske går att göra ett kompressionsprov men resultated blir missvisande om en/flera cylindrar varit dränkta i diesel som tar bort oljefilmen vid kolvringarna
Senast redigerat av xXSammy (för 10 timmar sedan)

De/Dem

7 Inlägg
för 10 timmar sedan
Trådstartare
#3
25-45k för att byta spridare bara?
Vad kostar motorbyte, nytt eller begagnat?
Vad kan man göra annars med bilen?

Jag kan ju inte lägga 30-40k på att den kanske går att köra...
Senast redigerat av Summertime (för 10 timmar sedan)

6 741 Inlägg
för 10 timmar sedan
#4
Sitter antingen 4 eller 5 spridare beroende på årsmodell. D4 är antingen 4- eller 5-cylindrig

Snabbkoll begagnad motor på Laga.se pendlar börjar på 25.000 men då har den 28.000 mil på historiken
Finns en 5 cylindrig som rullat 9700 och den ligger ute för 53.000
Sen tillkommer ny kamrem, vätskor och arbete..

Fortsätter ni köra kommer mer saker gå sönder så som turbokompressor och partikelfilter.
Blir kolvringarna tillräckligt slitna går det inte stänga av bilen utan att offra växellådan, den kommer rusa och ligga över maxvarvtal tills oljan tar slut eller att något lossnar invändigt i motorn
Senast redigerat av xXSammy (för 10 timmar sedan)

De/Dem

7 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
#5
xXSammy skrev:
I och med att ni lyckats stänga av bilen så har motorn i sig troligen klarat sig men rusande dieslar är aldrig hälsosamt.
Kraftigt läckande spridare, bör byta samtliga men finns också risk att kolvringarna blivit för slitna då den rusat två gånger, sådant fall motorbyte.

Allt ifrån 25.000 till 45.000 beroende på pris av spridarna, plus oljebyte igen.
Sedan får man se om motorn klarat sig eller inte, kanske går att göra ett kompressionsprov men resultated blir missvisande om en/flera cylindrar varit dränkta i diesel som tar bort oljefilmen vid kolvringarna

xXSammy skrev:
Sitter antingen 4 eller 5 spridare beroende på årsmodell. D4 är antingen 4- eller 5-cylindrig

Snabbkoll begagnad motor på Laga.se pendlar börjar på 25.000 men då har den 28.000 mil på historiken
Finns en 5 cylindrig som rullat 9700 och den ligger ute för 53.000
Sen tillkommer ny kamrem, vätskor och arbete..

Fortsätter ni köra kommer mer saker gå sönder så som turbokompressor och partikelfilter.
Blir kolvringarna tillräckligt slitna går det inte stänga av bilen utan att offra växellådan, den kommer rusa och ligga över maxvarvtal tills oljan tar slut eller att något lossnar invändigt i motorn

Jag är tacksam för svar men har ingen aning vad jag kan göra. Bilen med bra motor är värd ca 60k
Motorbyte begagnad pluss jobb då kanske 45k?
Och kanske 45k att bara chansa på spridare?
Känner mej helt vilse. Har aldrig skrotat en bil som nyss var värd 60k

Kan det inte bli billigare..
Kan man få den felet fastställt för några tusen och veta att om jag lägger x på den så kommer den gå bra?

6 741 Inlägg
för 8 timmar sedan
#6
Har ni tur är det "bara" turbokompressorn som läcker igenom olja och orsakar rusningen

Oavsett så får ni räkna på att en verkstad kommer behöva lägga 2-3 timmar i felsökning, gäller hitta en verkstad med kunnig personal.

De/Dem

7 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
#7
xXSammy skrev:
Har ni tur är det "bara" turbokompressorn som läcker igenom olja och orsakar rusningen

Oavsett så får ni räkna på att en verkstad kommer behöva lägga 2-3 timmar i felsökning, gäller hitta en verkstad med kunnig personal.

Okej tack. Blev bogserad till en mekonomen verkstad.

4 167 Inlägg
för 8 timmar sedan
#8
Sitter det ett luftspjäll som stänger insuget på D4'orna?
Annars skulle den inte stanna med nyckeln om den brinner sin motorolja.
Därför infördes sådana spjäll på vissa Dieslar.

Är spridarna problemet så bryts strömmen med nyckeln på commonraildieslar.

Men spridare som får den att rusa okontrollerat IBLAND låter en smula märkligt. Omöjligt = absolut inte, men jag hade nog velat kontrollera så gaspedalen ger signal rätt. Går att göra med motor av.

Eftersom den ändå stannar med nyckeln är det ju möjligt att göra lite experiment i tom miljö. Dvs inte efter gator i stan...

Allmänt, och om fler läser:
Är det manuell låda är det ju inte svårt att köra motorstopp med hög växel och broms.

Automater kan man inte göra motorstopp med. 
Peta i N går ju så man kommer ut, sen varvar den tyvärr sönder.
Går inte N att lägga i heller (det har hänt vissa bilar) får man bromsa ner till väldigt låg hastighet och stoppa bilen med att köra ner i dike eller mot något stadigt så man kommer ur bilen i alla fall och sen varvar den sönder.

Stoppa en rusande diesel när den förbränner sin egen motorolja kan bara utföras medelst att stänga luftflödet. En tröja proppad ner i insuget typ, men en övervarvande motor är inte ofarligt att vara nära.

Därför har ett luftspjäll införts på nyare och dyrare dieselbilar.
Denna Volvo kan vara en av dom.

* Voff voff *
11 294 Inlägg
för 5 timmar sedan
#9
Råkade ut för samma sak på sambons fd V50 2.0d, en upplevelse!

Även den stannade, efter en stund, när man vred av nyckeln. Aldrig sett varvräknaren gå så långt...

Den gick att köra på låga varv, men så fort man gasade minsta lilla så turbon började jobba så rusade den.

Spridare eller turbon, vi sålde den som den var. Sett till alla reparationer och förlusten vid försäljningen räknade vi ut att det hade varit billigare om hon hade åkt taxi under hela perioden hon ägde den...
Senast redigerat av Brådhis (för 5 timmar sedan)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

7 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
#10
Mossan1 skrev:
Sitter det ett luftspjäll som stänger insuget på D4'orna?
Annars skulle den inte stanna med nyckeln om den brinner sin motorolja.
Därför infördes sådana spjäll på vissa Dieslar.

Är spridarna problemet så bryts strömmen med nyckeln på commonraildieslar.

Men spridare som får den att rusa okontrollerat IBLAND låter en smula märkligt. Omöjligt = absolut inte, men jag hade nog velat kontrollera så gaspedalen ger signal rätt. Går att göra med motor av.

Eftersom den ändå stannar med nyckeln är det ju möjligt att göra lite experiment i tom miljö. Dvs inte efter gator i stan...

Allmänt, och om fler läser:
Är det manuell låda är det ju inte svårt att köra motorstopp med hög växel och broms.

Automater kan man inte göra motorstopp med. 
Peta i N går ju så man kommer ut, sen varvar den tyvärr sönder.
Går inte N att lägga i heller (det har hänt vissa bilar) får man bromsa ner till väldigt låg hastighet och stoppa bilen med att köra ner i dike eller mot något stadigt så man kommer ur bilen i alla fall och sen varvar den sönder.

Stoppa en rusande diesel när den förbränner sin egen motorolja kan bara utföras medelst att stänga luftflödet. En tröja proppad ner i insuget typ, men en övervarvande motor är inte ofarligt att vara nära.

Därför har ett luftspjäll införts på nyare och dyrare dieselbilar.
Denna Volvo kan vara en av dom.

Tack för svar. Kollade med ai som påstod att den kan ha ett spjäll men också att stoppknappen kan stänga av bränsletillförseln..?

Det du tänkte, skulle det kunna betyda en möjlig billigare lagning?

7 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
#11
Brådhis skrev:
Råkade ut för samma sak på sambons fd V50 2.0d, en upplevelse!

Även den stannade, efter en stund, när man vred av nyckeln. Aldrig sett varvräknaren gå så långt...

Den gick att köra på låga varv, men så fort man gasade minsta lilla så turbon började jobba så rusade den.

Spridare eller turbon, vi sålde den som den var. Sett till alla reparationer och förlusten vid försäljningen räknade vi ut att det hade varit billigare om hon hade åkt taxi under hela perioden hon ägde den...

Okej, blev det värre eller hände det bara eb gång?
Min stannar nästan direkt efter man tryckt på stoppknappen, gjorde er det?
Nyfiken på vad ni fick för den och hur gammal den var då om jag ska gå den vägen?

Ja inte klokt tänk om man vetat det så man kunde gjort ett bra val och ringt tax hmm
Senast redigerat av Summertime (för 4 timmar sedan)

7 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
#12
Brådhis skrev:
Råkade ut för samma sak på sambons fd V50 2.0d, en upplevelse!

Även den stannade, efter en stund, när man vred av nyckeln. Aldrig sett varvräknaren gå så långt...

Den gick att köra på låga varv, men så fort man gasade minsta lilla så turbon började jobba så rusade den.

Spridare eller turbon, vi sålde den som den var. Sett till alla reparationer och förlusten vid försäljningen räknade vi ut att det hade varit billigare om hon hade åkt taxi under hela perioden hon ägde den...

Kan man köra en liten bit på låga varv även uppför en backe utan att turbon går igång? Kanske skulle behöva flytta den..

* Voff voff *
11 294 Inlägg
för 2 timmar sedan
#13
Summertime skrev:
Brådhis skrev:
Råkade ut för samma sak på sambons fd V50 2.0d, en upplevelse!

Även den stannade, efter en stund, när man vred av nyckeln. Aldrig sett varvräknaren gå så långt...

Den gick att köra på låga varv, men så fort man gasade minsta lilla så turbon började jobba så rusade den.

Spridare eller turbon, vi sålde den som den var. Sett till alla reparationer och förlusten vid försäljningen räknade vi ut att det hade varit billigare om hon hade åkt taxi under hela perioden hon ägde den...

Okej, blev det värre eller hände det bara eb gång?
Min stannar nästan direkt efter man tryckt på stoppknappen, gjorde er det?
Nyfiken på vad ni fick för den och hur gammal den var då om jag ska gå den vägen?

Ja inte klokt tänk om man vetat det så man kunde gjort ett bra val och ringt tax hmm

Vi testade bara en gång och sedan blev det samma sak igen nästan direkt så då fick den stå tills den såldes.

Vi fick 7500 kr för den om jag minns rätt. Det var för 4 år sedan, det var en V50 2.0d R-design -10.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

* Voff voff *
11 294 Inlägg
för 2 timmar sedan
#14
Summertime skrev:
Brådhis skrev:
Råkade ut för samma sak på sambons fd V50 2.0d, en upplevelse!

Även den stannade, efter en stund, när man vred av nyckeln. Aldrig sett varvräknaren gå så långt...

Den gick att köra på låga varv, men så fort man gasade minsta lilla så turbon började jobba så rusade den.

Spridare eller turbon, vi sålde den som den var. Sett till alla reparationer och förlusten vid försäljningen räknade vi ut att det hade varit billigare om hon hade åkt taxi under hela perioden hon ägde den...

Kan man köra en liten bit på låga varv även uppför en backe utan att turbon går igång? Kanske skulle behöva flytta den..

Helt omöjligt att svara på skulle jag säga. De sliter ju en hel del på sakerna att varva så mycket så jag skulle inte chansa...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

8 054 Inlägg
för 2 timmar sedan
#15
Summertime skrev:
Det hände först när jag gasade på lite i en uppförsbacke för en dryg vecka sen, gasen fastnade i topp jag panikstängde av motorn
Kunde dock snart köra iväg som vanligt och körde några dagar.
Mvh

Nu kanske jag är ute och cyklar, men jag har erfarenhet av ungefär samma sak med två olika bilar.

På en Jeep Cherokee KJ 2006 automat Commonrail 2.5 fastnade gasen på fullt när gjorde kick-down i s m en omkörning.
Jag började att hålla emot med bromspedalen innan jag kom mig för att stänga av motorn.
När jag fått stopp på bilen gick det att starta motorn och den fungerade normalt igen.
En tid senare inträffade samma fenomen vid kick-down och omkörning.
Kontaktade VEHO BIL i Skärholmen, där jag köpt bilen ny.
Fick då veta att det med röd stil stod en varning i instruktionsboken för att lägga gummimatta ovanpå den extra textilmatta och att ev gummimatta skulle förankras i golvet medelst de två små krokarna som skulle hakas i gummimattan.
Jag var således inte första kunden som inte läst i instruktionsboken om hur man lägger in extra gummimattor.
Gummimattan hade således glidit fram och lagt sig under "flärpen" på gaspedalen och hindrade därmed gaspedalens återgång.

Andra gången var med en Land Rover Defenter 90 SVX Puma 2009.
Men den gången var det fel på gaspedalen som styrdes "by wire".
Kontaktade Land Rover-verkstaden i Bredäng.
Ny gaspedal på garantin/good will.

Nu har du förmodligen en tredje variant på temat rusande dieselmotor.

Läste längre upp/tillbaka i tråden att common rail-dieslar kan stängas av med nyckeln.
Varför kan inte andra dieselmotorer stängas av med nykeln?

4 167 Inlägg
för 1 timme sedan
#16
torsen skrev:

Varför kan inte andra dieselmotorer stängas av med nykeln?

Summertime skrev:
Tack för svar. Kollade med ai som påstod att den kan ha ett spjäll men också att stoppknappen kan stänga av bränsletillförseln..?

Det du tänkte, skulle det kunna betyda en möjlig billigare lagning?

Först:
Stänga av bränslet hjälper inte om den förbränner sin egen motorolja.
"Bränslet" finns ju där ändå och den rusar vidare. Den måste då kvävas med syretillförseln.

Därför har vissa utrustats med spjäll som stänger när man stänger av.


Kan det vara gaspedalen eller liknande?
Ja.
Kan det vara oljeförbränning?
Ja. Men då ska den läcka rejält ELLER ha utspädd olja av diesel.
Blir med mycket kortkörningar, eller, om partikelfilter regenereringar inte får/kan göras klart.

Är oljenivån långt över max är det tecken på det. Oljebyte och ändrat körmönster kan lösa det problemet.


Sök