5114
Sök

Övningsköra utan tillstånd? Vad gäller efter ??

673 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
Om jag förstått saken rätt så från och med ? så behöver man inte längre gå handledarkurs för att övningsköra med en elev. Finns det några andra krav? Typ över 25 år gammal och haft körkort i fem år? Hur är det med att registrera sig som handledare för en övningskörare - är det kravet kvar?

I praktiken betyder väl detta att man kan sätta igång redan nu och köra - blir man stoppad är det bara att neka till brott och så kommer det inte upp i domstol förrän efter lagändringen och då blir man inte dömd pga lex mitior.

8 931 Inlägg
för 4 timmar sedan
Från och med den 1 augusti 2026 är kravet på introduktionsutbildning (handledarkurs) borttaget .
( För att övningsköra privat krävs det fortfarande att du som ska vara handledare har ansökt och blivit godkänd som handledare.)
Börjar du nu så är det olovlig körning. Konsekvenserna blir dagsböter för både dig och den som sitter bredvid (som tillåter olovlig körning), samt att ditt körkortstillstånd kan dras in med en spärrtid på vanligtvis 1-6 månader.
Senast redigerat av Hamilton (för 4 timmar sedan)

Fotograf på Tierp iDag

673 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Hamilton skrev:
Från och med den 1 augusti 2026 är kravet på introduktionsutbildning (handledarkurs) borttaget .
( För att övningsköra privat krävs det fortfarande att du som ska vara handledare har ansökt och blivit godkänd som handledare.)
Börjar du nu så är det olovlig körning. Konsekvenserna blir dagsböter för både dig och den som sitter bredvid (som tillåter olovlig körning), samt att ditt körkortstillstånd kan dras in med en spärrtid på vanligtvis 1-6 månader.

Fast pga lex mitior så kommer inte det hända.

Det räcker alltså med att registrera sig som handledare? Det är jag redan för den det berör, däremot har min handledarkurs gått ut.

825 Inlägg
för 2 timmar sedan
Alternativt står man för det brottsliga medvetna man som löktårta gjort och erkänner detta, skriver under en bot istället för likt en syltrygg, att låta samhället stå för dylika kostnader.

Man blir fundersam över hur somliga är funtade och vistas ute i samhället.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

673 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
The-GOAT skrev:
Alternativt står man för det brottsliga medvetna man som löktårta gjort och erkänner detta, skriver under en bot istället för likt en syltrygg, att låta samhället stå för dylika kostnader.

Man blir fundersam över hur somliga är funtade och vistas ute i samhället.

Du förstår alltså inte den filosofiska principen bakom lex mitior (och omvänt, förbudet mot retroaktiv lagstiftning)?

För övrigt, varför ska man följa lagar en stat som tvångsansluter barn stiftar?

8 931 Inlägg
för 5 minuter sedan
d-b skrev:
Hamilton skrev:

Fast pga lex mitior så kommer inte det hända.

Det räcker alltså med att registrera sig som handledare? Det är jag redan för den det berör, däremot har min handledarkurs gått ut.

Ja om inte "om" fanns så är ju allt möjligt, ser från tidigare inlägg att det är ett trollkonto så jag avslutar här ;-)

Fotograf på Tierp iDag

Sök